Jeg undrer mig over min mand
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej. Jeg lever sammen med en mand på 3. år. Allerede efter 1 år stoppede alt det intime og nærværet, og det er som om vi i de sidste 2 år bare har levet som venner. Det, der undrer mig, er, at han begaver sig med alle mulige dyre creme og parfumer. Har ALDRIG oplevet en mand komme så meget i et parfumeri som ham her, og især massageolie er han glad for at købe, hvilke han også gjorde for nyligt, hvor jeg var med. Han ved, at jeg har masser af den olie og påstod det var til datteren som er allergiker. Jeg konfronterede ham og han eksploderede fuldstændigt på mig og påstod, det var en gave til mig trods den helt er forsvundet fra vores hjem og ikke set siden…
Han fortæller mig, når jeg fanger ham i at tage billeder af sig selv eller vores lille kærligheds-statue af 2 duer i et hjerte, som han sender til ??? Så kommer han farende og siger, jeg er syg i hovedet og skal gå i terapi, hvis jeg vil det her. Han har hyppige møder /aftaler osv. hvilket er nemt at sige, da han sidder i en stor stilling. Her til morgen fandt jeg så piller mod manglende erektion i hans jakkelomme, som skal tages en halv time før sex?? Min mavefornemmelse siger bare igen og igen, at han ridder på flere heste… Hvad mener I?? Jeg undre mig over, han kan leve et forhold uden intimitet og nærværet nu på 2. år.
Jeg kan ikke mere, for jeg kan mærke, han er uærlig overfor mig. Nu skal han på noget kursus mandag som slutter tirsdag, men til mig siger han, det slutter onsdag hmm jeg har jo ligesom læst programmet… Hvorfor bliver han ved med at lyve og opføre sig som om alt er fint og som om vi er et par??? Kalder mig skat trods han ved jeg sagde STOP for 1 måned siden og vi blev enige om at bare være venner, men fik lov at bo der, til jeg finder en bolig… Han ringer flere gange dagligt for at høre, hvad jeg laver osv…. forstår ikke hans adfærd – eller er det mig, der er skør?

Svar
Hej
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Fra kærlighed til utryghed på 3 år
Du beskriver et parforhold, som har stået på i 3 år og hvor I, de sidste par år, nærmest kun har levet sammen som venner. Dvs. uden intimitet og nærvær. Du er bekymret for, om din mand er dig utro, og du er stødt på flere forskellige forhold, som bestyrker den mistanke.
Du afslutter med at skrive, at du ikke forstår hans adfærd. Jeg må sige, at det gør jeg heller ikke.
Ud fra din beskrivelse, får jeg den samme mistanke som dig, at han ser en anden. Samtidigt lyder det ikke som om, at du indtil nu har fundet endegyldige beviser for noget. Der foregår flere forskellige mærkelige ting, og hver enkelt hændelse er bekymrende i sig selv. Så meget desto mere bekymrende er det, når man lægger det hele sammen.
• Hvorfor køber han massageolie og siger, at den er til dig, når du så ikke får den?
• Hvorfor har han Viagra i lommen, hvis I ikke har sex med hinanden?
• Hvorfor er han uærlig omkring det kursus, han skal på?
Et utrygt parforhold og mistanke om utroskab kræver handling
Jeg synes ikke du er skør. Jeg synes det er en alvorlig situation, du står i, som du skal handle på.
At han kontakter dig flere gange dagligt kunne desuden tyde på, at han er jaloux og gerne vil kontrollere dig.
Du har egentlig ikke spurgt om et råd, men jeg tillader mig lige at knytte et par kommentarer på alligevel. Brug det, hvis det giver mening for dig.
Mit råd til dig er, at du først tager stilling til, om du vil handle. Vil du blive ved at holde ud og se, om noget forandrer sig, eller er målet nået? Det synes jeg først, du skal forholde dig til.
Hvis du vælger at handle nu, hvad jeg vil råde dig til, er det næste spørgsmål, hvad handlingen skal være:
• Vil du konfrontere ham og give ham mulighed for at forklare sig?
• Vil du slå op med ham?
• Er der andre ting, du har i overvejelse?
Gør dig 100 % uafhængig ved et evt. brud
En praktisk ting: Hvis du er klar til at forlade ham, vil jeg anbefale, at du finder dig en anden bopæl (evt. midlertidig), inden du siger det til ham. Jeg synes det er vigtigt, at du kan rykke ud af hans bolig uden varsel. Det bygger jeg på det, du beskriver, omkring hans daglige opringninger til dig. Det kan blive virkelig grimt, hvis han er et jaloux magtmenneske, som ønsker at udnytte din sårbarhed i, at du har slået op, men ikke har et sted at flytte hen. Derfor synes jeg, du skal gøre alt for at sikre dig selv og din frihed til at gøre præcis det, som er det bedste for dig. Inden du slår op, skal du derfor gøre dig helt uafhængig af ham.
Jeg synes du skal lytte til dit hjerte og din intuition. Er denne mand den rigtige for dig, uanset utroskab eller ej? Er han værd at bygge en tilværelse på og sammen med?
Hvis dit svar er nej, så drag den nødvendige konsekvens af det.
Jeg ønsker det bedste for dig, og at du må få mod til at gøre det, der skal til, for at det sker.
Med venlig hilsen
Benny Dein,
Psykoterapeut