Bekymret for vores ægteskab
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg blev i juli 2016 gift med en sød og dejlig kvinde, som jeg elskede dengang, og stadigvæk elsker. Hun er 12 år yngre end mig, og der er naturligvis enkelte udfordringer mht. aldersforskellen. Men min bekymring går dog på, at min kone tager på og på hele tiden, og samtidig ikke virker specielt opsat på at ændre det. Hun vejer ifølge egen læge 15 kg for meget, og de sidste 10 af dem er kommet på indenfor de sidste 9-10 måneder.
Hun har tidligere dyrket meget sport, men nu virker det som om, hun bare ikke gider det mere. Hun var en virkelig smuk og atletisk pige, da vi blev gift, og jeg synes egentlig stadigvæk, at hun er smuk, men det piner mig at se, hvor meget hun hele tiden bliver rundere og rundere og samtidig mister energien. Hun er meget madglad, og har altid været det, og det er der som sådan intet i vejen med, men nu løber det løbsk, og jeg kan ikke bare se stiltiende til. Det gør mig ked af det at se på og være vidne til, og samtidig fratager det mig noget af min lyst til hende. Kald mig bare chauvinist og kropsfikseret, men jeg kan jo kun være ærlig.
Jeg er ikke selv hverken atletisk eller specielt godt trænet – faktisk slet ikke. Men jeg passer på med, hvad jeg spiser, er slank og sund at se på, og vil gøre alt for at forblive pæn og attraktiv for min hustru.
Jeg vil så gerne give hende alt det bedste i livet, og vise hende hvor dejlig hun er, men det er altså blevet lidt sværere. Og efter kun  2 års ægteskab skræmmer det mig at føle, som jeg gør.
Hvad kan jeg gøre? Jeg er en smule frustreret.

Svar
Kære bekymrede
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt mærke, at din bekymring omkring din kones vægtforøgelse, kommer fra et kærligt sted i dig. Du bekymrer dig både for hendes ve og vel og er samtidig også ærlig omkring, at det gør noget ved din følelse af at være tiltrukket af hende.
Jeg tænker, at der jo kan være flere grunde til, at hun tager så meget på. Hvis hun ikke trives rent psykisk, er det en mulighed, at hun trøstespiser. Ved du, om der er noget hun er ked af eller ikke trives med? På hendes arbejde for eksempel? Har hun for travlt og derfor ikke tid til at passe godt på sig selv? Er hun stresset? Har du prøvet at spørge hende?
Det kan jo være et ret svært emne at nærme sig, kvinders vægt er ofte et lidt ømt emne. Når og hvis du spørger hende, vil hun kunne misforstå dine intentioner og høre det som om, du har et problem med, hvordan hun ser ud og så blive endnu mere ked af det. Men reelt er det jo også en del af problemet…
Jeg tænker, at hvis du finder ud af, hvorfor hun tager sådan på, vil du kunne finde overbærenhed, rummelighed og kærlighed i dig selv til at elske hende, som hun er. Men din bekymring går måske også på, om hun bare lader stå til? Om hun tænker, at nu hvor I er blevet gift, betyder det ikke så meget, hvordan hun ser ud længere?
Dette skal du jo, på en eller anden måde, have fundet ud af. Og så må I prøve at få en snak om, at det er vigtigt at holde sig lækre for hinanden.
Måske kan du fortælle hende, at du elsker hende rigtig højt, lige meget hvordan hun ser ud, men, at du lige nu faktisk bekymrer dig for hende, fordi du ikke kan undgå at lægge mærke til, at hun tager så meget på. Spørg om hun ved hvordan det kan være?
Måske er hun også selv rigtig ked af det. Måske er hun ked af sig selv, men har brug for at mærke, at du vil hjælpe hende?
En anden mulighed, som nok er den, jeg bedst kan anbefale, især hvis du har svært ved at tage ovenstående snak med hende, vil være at finde en tredje part at tale med. Så vil I kunne få hjælp til at lede samtalen på den bedste og kærligste måde.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig lidt på vej. Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har yderligere spørgsmål eller tanker at dele.
Bedste hilsen
Bente Mathiesen,
Lærer og familieterapeut