Hvordan kommer
jeg videre? (a)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min eks og jeg gik fra hinanden i januar. Vi har levet sammen on/off i 5 år, efter at vi flyttede hver til sit. Vi har en søn på 8 år. Han har set en del damer i det her halve år og løjet over for mig at han ikke så nogen og om vi skulle ses. Vi sås 2 gange fra januar-april hvor vi så hinanden lidt mere og han inviterede mig en tur ud at rejse. Jeg sagde først ja men syntes ikke, at det føltes rigtig, da han samtidig havde travlt med at holde aftaler med en gammel skoleveninde om en tur i Zoo med alle børn. Tysklands indkøbstur de to samt havedag som ikke blev til noget, men hvor de spiste sammen og derefter fik et par stykker på den lokale og han kom hjem til mig derefter. De skulle også holde påskefrokost med børn. Jeg valgte at sige nej til Zoo og påskefrokost, da det hele gik mig på, at han ikke rigtig havde tid til mig. Jeg valgte at sige nej til rejsen, hvor han dagen efter inviterede en pige med, som han kyssede med i januar. Hvilket jeg fik at vide ugen efter at de var kommet hjem. Han løj og sagde, at han havde taget en kammerat med. De blev kærester derefter og har været det i en måned nu.
Han ringer, skriver og kommer og siger at han elsker mig og hvad jeg synes. Og at han virkelig godt kan lide hende men ikke er forelsket i hende, som han er i mig. Vi har været sammen 2 gange i den periode. Han spørger om jeg vil have ham, for så vil han gøre det forbi med hende. Jeg siger til ham, at det ikke handler om mig men om hvad han føler inderst inde og om han ønsker at fortsætte et forhold til en han ikke elsker uanset om vi så skulle ende som kærester eller ej. Synes det hele er mega træls. Jeg skal jo ikke tage et valg for ham. Jeg føler jo heller ikke, at han virkelig mener det, når han siger, at han elsker mig, når han bliver ved med at gå hjem og fortsætter hverdagen med hende. Håber at du kan hjælpe mig lidt på vej her.

Svar
Kære kvinde
Mange tak for dit brev.
Sikke en ubehagelig situation du er kommet i med din ekskæreste. Det er rigtig nemt at blive forvirret, når ens ekskæreste på samme tid siger, han elsker en, og har noget kørende med andre kvinder – og ovenikøbet også lyver omkring det.
Jeg synes, at du har helt ret i det, du skriver i de sidste 5 linjer. Der har du hele essensen. Du skal stole på det, du selv siger. Du skal ikke tage valget for ham.
Som du også skriver, kan du være i tvivl, om han virkelig mener, at han elsker dig, når han fortsætter med at være sammen med en anden kvinde. Her er det, at det kommer ind i billedet, at du også selv må træffe et valg. Du skal gøre op med dig selv, om du ønsker, at han skal komme tilbage til dig, og hvor længe du vil vente på, det kommer til at ske. Desuden er du nødt til at forholde dig nøgternt til, om du tror på, at det kommer til at ske, at han vil kunne holde sig til dig.
Du skriver, at I har været sammen on/off de sidste 5 år, og at I har en søn på 8 år. Du fortæller ikke, hvorfor I har været fra hinanden – måske det også er grundet utroskab(?)
Under alle omstændigheder har I haft en meget usikker relation, og det hverken kan eller skal du blive ved med at holde til. Både du og jeres fælles søn har brug for, at tingene bliver mere trygge og stabile. Du skal gøre, hvad du kan, for at blive en tryg og afbalanceret mor for din søn, og han har mega meget brug for, at der kommer ro på mor og far, for at han kan udvikle sig, som han skal. Børn bruger rigtig meget energi på at få deres liv til at hænge sammen, når mor og far har det svært.
Derfor skylder du både dig selv og ham, at der kommer ro på nu.
Jeg fornemmer, på det du skriver, at du er godt på vej til at begynde at tage ansvar for, hvad du vil være med til. Det er rigtig godt at du valgte at sige fra til nogle af de ting, som din ekskæreste inviterede dig med til. Det gjorde du, fordi du kunne mærke, at det føltes forkert for dig. Lyt endnu mere til hvad der er godt for dig fremover. Spørg dig selv, om du ønsker at have anden kontakt til din søns far, end hvad der vedrører samarbejdet omkring jeres søn. Spørg dig selv hvad du drømmer om skal ske i dit liv.
Snak med nogle veninder, som kender dig godt, og støt dig til dem.
Måske det også vil være godt for dig at tale med en god terapeut, der hvor du bor. Det kan være godt at tale med en neutral person, når man skal træffe store beslutninger – og ikke mindst at holde ved dem, når man bliver forvirret og i tvivl.
Jeg vil ønske dig alt godt. Jeg ønsker for dig at du og din søn må få kærlighed og stabilitet i jeres liv, og at du vil arbejde aktivt for at få kærligheden, der hvor den findes.
De bedste hilsener fra