Kæreste med angst
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse.
Jeg har været sammen med min kæreste i nogle år nu, og vi plejer at have det godt sammen. Jeg har nu fået tilbuddet om at tage til Canada i nogle måneder senere på året. Dog udløste dette et angstanfald hos min kæreste, da hans ekskæreste forlod ham før en længere tur, og hvor han fandt ud af, at hun var i et nyt forhold hurtigt efter (dette er kun, hvad han har fortalt mig, da vi startede med at date).
Jeg ved ikke, hvordan jeg kan hjælpe ham under et anfald. Jeg kan kun se, at hans puls banker der ud af og ved ikke, hvad jeg skal gøre. Burde jeg droppe turen, da det tydeligt går ham på og blive hjemme hos ham, eller kan jeg hjælpe og forbygge det på nogen måde?

Svar
Kære du
Sikke spændende med et ophold i Canada, det lyder dejligt for dig! Men samtidig lyder det frustrerende og svært at se, at det påvirker din kæreste på denne måde. Jeg kan godt forstå, du bliver usikker og i tvivl om, hvad du skal gøre, og hvordan du kan hjælpe ham bedst.
Som jeg forstår det, du skriver, så har han en dårlig erfaring med, at en kæreste tager på en længere tur. At han tidligere har erfaret, at dette betyder, at hans kæreste finder en anden/vil svigte ham. Det lyder som om, denne oplevelse har været særlig svær for din kæreste. Jeg kan blive nysgerrig på, hvordan dette foregik for ham dengang. Hvordan forholdet til hans daværende kæreste var, hvorfor hun endte med en anden. Om hvordan han reagerede på bruddet, og hvilke tanker han efterfølgende har gjort sig om dette. Og om hvad din kæreste i dag tænker om det, der skete dengang med hans tidligere kæreste.
Er det mon nogle ting, I har talt sammen om? Det kan måske være gavnligt for jer at fortælle hinanden om, hvilke tanker og følelser der kommer i spil for jer hver især – fx frygt for at blive forladt, afmagt, tillid, hvordan I kan hjælpe/gøre hinanden trygge, osv. Når man får forståelse for, hvad der foregår i hinanden, kan man nemmere hjælpe hinanden, når tingene bliver mere pressede.
Sådanne ubehagelige oplevelser sætter sig desværre ofte mere i os, end vi lige ønsker det. Det er en naturlig reaktion, at vi husker de ting i vores liv, der gjorde ondt/var farlige, og i fremtiden søger at undgå dem. På den måde vidner hans frygt for din rejse også om, at du er værdifuld for ham, og at han ikke ønsker at miste dig. Men derfor kan sådanne erfaringer stadig komme til at fylde mere, end vi ønsker, og der kan være behov for at arbejde med sådanne oplevelser. Men uden at have talt med ham kan jeg ikke sige, hvorfor han reagerer, som han gør, eller hvad han har brug for. Jeg vil opfordre din kæreste til at opsøge en psykolog/terapeut for at tale om hans reaktion og angstanfald ifm. din rejse og hans erfaringer fra den tidligere kæreste.
Jeg vil også opfordre jer til at tale om, hvordan du kan hjælpe din kæreste, hvis han får et angstanfald igen. Du kan fx spørge ham, hvordan han selv kunne have lyst til, at du hjalp ham. Det er forskelligt, hvordan man har det i sådanne situationer. Nogle foretrækker at blive holdt om, så man fysisk kan hjælpe den anden med at slappe af i kroppen igen. Nogle har gavn af at blive mindet om at trække vejret dybt, så kroppen ”falder lidt ned”.
Ift. om du skal tage afsted, så er det desværre ikke noget, jeg kan svare på for dig. Men gennem jeres snakke (og hans snak med en professionel) håber jeg, I kan blive klogere på, om det er en god ide nu.
Jeg håber disse tanker kan være dig til hjælp.
Venlig hilsen