Løgn og live porno
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er gift og har været sammen med min mand i ni år. Vi elsker hinanden og har det fantastisk sammen. Men….. for nogle måneder siden begyndte jeg at finde ud af, at han jævnligt kigger på live porno på computeren, når jeg er gået i seng, og jeg forstår ikke hvorfor? Jeg lægger tit op til samleje (også i udfordrende outfit), men jeg får oftest afslag pga. træthed osv.
Jeg har prøvet at konfrontere ham med live pornoen og fortalt, at jeg ikke har noget imod, at han ser alm. porno, men at det er “no go” fra min side, at han ser på live, da det sårer mig. Jeg føler det, som om det er utroskab. Han grinte og sagde, at det ikke var ham, der fandt det, men pop up sider. Han sagde også, at hvis han havde siddet og set det, var det, fordi han er ordblind og ikke kan læse, hvad det er for nogle sider.
Jeg har løbende “holdt øje” med historikken på computeren, og det er KUN disse slags sider, han stadig jævnligt kigger på. Jeg har et par gange prøvet at prikke lidt til ham igen, men han taler udenom. Jeg bliver mere og mere ked af det og føler ikke, at han respektere, hvordan jeg har det med det. Samtidig er det hårdt med afvisningerne, når jeg lægger op til sex.
Hvad skal jeg gøre? Hjælp mig.
Hilsen K

Svar
Kære Kvinde
Tak for din henvendelse til Brevkassen.
Dit problem
Din ægtefælle ser live porno, og det er dig imod. Du føler ikke, at du bliver respekteret og du bliver mere og mere ked af det. Samtidig bliver du afvist seksuelt fra din mands side, selv om du ofte lægger op til sex i udfordrende outfit.
Mit svar til dig
Du indleder dit brev med at skrive, at I har været sammen i ni år. I elsker hinanden og har det fantastisk. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der er sket i jeres forhold, som gør, at tingene har ændret sig?
• Har I regelmæssigt været sammen sexuelt, indtil du opdagede, han så live porno på computeren?
• Har din ægtefælle været udsat for noget i forhold til, at han har trukket sig og ikke har lyst til sex med dig.
• Er der sket noget i jeres ægteskab af belastende karakter?
• Er din mand fysisk og psykisk rask?
• Hvordan har I det ellers sammen i hverdagen, når der ikke lige er tale om sex?
Det virker, som om din mand bliver afvisende og går i forsvar, når du foreholder ham din oplevelse af hans pornoforbrug. Kan det tænkes, at din mand har en problematisk brug af pornografi, eller at han er blevet afhængig af live porno? Du kan læse mere om pornoafhængighed her. Og her kan du læse en artikel om det at være partner til en, der er pornoafhængig.
Hvis din mand har en problematisk brug af pornografi eller er afhængig af porno, tror jeg ikke, at han selv kan klare at blive fri. Måske har han heller ikke nogen ønske om det. Jeg tænker, du skal foreslå din mand, at I sammen går i parterapi, eller at I får hjælp af en sexolog med speciale i pornoafhængighed.
Du har nævnt, at du oplever hans forbrug af live porno som utroskab. Hvor langt vil du gå for at bevare jeres ægteskab? Forsøg at trække grænserne op for ham for, hvad du kan og vil være med til. Hvis din mand ikke ønsker at få hjælp og ikke vil stoppe med at se live porno, må du gøre op med dig selv, om du kan fortsætte med at være i forholdet. Du må være tro over for dig selv og dine grænser. Ud fra ovennævnte vil det vise sig, om din mand forstår alvoren.
Du kan måske også her i denne fase have brug for selv at vende problematikken med en terapeut for derved at få større overblik i forhold til dine tanker, følelser og valg. Du kan også ringe til vores gratis parrådgivningstelefon, der har åbent hver mandag aften.
Varmeste hilsner
Ellen Hedelund, Psykoterapeut