Min kæreste bliver sur
og trækker sig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hejsa
Nu er det sådan, at jeg har været sammen med min kæreste i et godt stykke tid, og jeg elsker ham helt vildt!
Men det er ikke alle dage, der er lige gode, og det tager rigtig hårdt på mig. Når der for eksempel er nogle problemer, vil han ikke snakke om det eller løse dem med mig. Enten kører han og lader, som om intet er sket, når han kommer hjem, eller også lægger han sig til at sove. Det er hårdt at gå med en hel dag uden at vide, hvad der er galt.
Han har selv to børn på seks og otte år i nogle af weekenderne, men det er, som om at lørdag aften og hele søndag er han så sur, og det er hver gang! Og det er noget, der går ud over mig. Selv hvis han er blevet lidt sur over noget, børnene har lavet, går det også ud over mig.
Jeg har sagt, at jeg bare bliver væk de weekender, han har dem, men så bliver han fornærmet og siger, at han så også bare vil blive væk de weekender, han og jeg har sammen alene. Så det tager jeg jo, som om at jeg egentlig ikke er værd at være sammen med uanset hvad.
Han siger ofte, når jeg prøver at snakke med ham, at det bare er ham, der er noget galt med, og at han er en dårlig kæreste osv. Det har jeg aldrig sagt til ham.
Det hele er så forvirrende, og jeg vil jo heller ikke miste ham..
Mvh

Svar
Kære brevskriver
Tak fordi du skriver til Parvis. Det er vigtige problemstillinger, du tager op, og I har brug for hjælp. Jeres problem handler om kommunikation. Jeg vil prøve at komme med et bud på, hvad der sker mellem jer og komme med nogle forslag til hjælp.
Du beskriver, at du elsker ham helt vildt. Det er et godt udgangspunkt!
Du beskriver, at I særligt har dårlig kommunikation, når I har problemer, så det tager jeg også som en tilkendegivelse af, at I faktisk har det godt, når I ikke har problemer. Når der er problemer, laver din kæreste det, vi i fagsprog kalder en tilbagetrækning. Han kører væk, ignorerer problemet eller sover. Det er et klassisk faresignal, og det skaber en dårlig kommunikation. Det kan være svært at trænge ind til en person, der laver tilbagetrækning. For dig sker der måske det, at du kommer til at lave en masse negative fortolkninger på hans fravær. Du spekulerer på, hvad der er galt, og du føler dig måske afvist.
I det konkrete problem, du beskriver, hvor hans børn er på besøg, forsøger du at løse problemet ved at tilbyde at trække dig, og han svarer igen med at tilbyde/straffe med det samme. Så i stedet for at gå i dialog og få talt om, hvad der er galt, forsøger I at trække jer fra hinanden. Du skriver også, at din kæreste har selvbebrejdelser og synes, han er en dårlig kæreste, når han bliver sur og trækker sig.
Det er klart, at I har brug for hjælp til jeres kommunikation. Det kan jeg ikke give jer I et brevkassesvar, da det kræver, I er sammen og villige til at arbejde med jeres problem. Mit forslag vil være, at I enten tilmelder jer et godt kommunikationskursus f.eks. PREP snarest muligt, eller at I opsøger en parterapeut og arbejder med jeres kommunikation. Gå ind på Center for Familieudviklings hjemmeside, hvor de fleste PREP kurser i landet er slået op. Hvis I hellere vil prøve en parterapeut, kan I læse mere her om parterapi eller I kan ringe til vores gratis parrådgivningstelefon.
I kan måske også få noget ud af sammen at læse artiklen her om kommunikation. Det er meget vigtigt, at I gør noget ved det nu, da kommunikationsproblemer ofte fører til brud, hvis der ikke gøres noget ved det. Det er især vigtigt, at I hurtigt får hjælp, når der er i jeres familie er børn, som ofte oplever en frustreret far de weekender, de er hos ham.
Jeg vil ønske jer godt arbejde med at lære at tale bedre sammen og få talt ud, når problemerne opstår. Det kan lade sig gøre at blive bedre til det, selvom det kan føles uoverskueligt lige nu.
Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt
Krops- og psykoterapeut