Mistrivsel i parforhold
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har akut brug for rådgivning!
Jeg mistrives i vores parforhold og vi har været sammen i 7,5 år og har en søn på 3 år. Vi har haft problemer det sidste halvandet år og vores parforhold hænger i en tynd tråd. Har brug for rådgivning til, om det er det rette, jeg gør – da min kæreste absolut ikke ønsker gå hvert til sit og er meget ked af det. Jeg får dårlig samvittighed, når han blive ked af det, men kan mærke jeg er blevet trukket ned i et sort hul efter alle disse op og nedture og er bange for, at vores søn “tager skade” af det.
De andre gange, vi har talt om det, har jeg følt en motivation til at kæmpe videre, men nu er gnisten gået ud, og den person, han har været, fylder så meget i mig nu, at jeg ikke kan abstrahere fra det. Han har ændret sig, men er bange for at han falder ind i de gamle rutiner igen og ikke gider min søn og jeg.
Han er ikke et dårligt menneske – heller ej en dårlig far eller kæreste – han har bare været længe om at blive moden til at have et parforhold og være far.
Jeg er efterhånden ret overbevist om, at det hjælper at flytte fra hinanden, men kan se hvor påvirket han bliver og det giver mig en kæmpe skyldfølelse. Jeg føler mig kvalt og har haft søvnbesvær og ondt i maven det sidste års tid, og det aftager, når jeg kan føle mig lidt fri og være mig selv.
Kh. R.

Svar
Kære R.
Tak fordi du skriver til Parvis.dk. Det er vigtigt at få hjælp, når du står i sådan en situation.
Jeg tænker, at du føler dig presset lige nu, når det også går ud over din søvn og krop, at I har det, som I har det.
Jeg har i midlertidig brug for flere informationer for at kunne hjælpe dig specifik med jeres problem. Du fortæller, at din partner har ændret sig til det bedre, men at han ikke gad dig og din søn tidligere, og at du er bange for, at han falder ind i det mønster igen. Men du fortæller ikke noget om, hvad problemet er. Hvordan og hvornår gider han jer ikke, og hvis han gerne vil blive sammen med dig, hvordan hænger det så sammen med, at han ikke gider jer?
Umiddelbart lyder det som problemer, der kan løses med hjælp fra en terapeut (se evt. Parvis.dk´s liste over psykologer og terapeuter i dit område). Du skal dels have tillid til, at han ikke går tilbage til det gamle mønster, og han skal lære, hvordan han bliver en bedre partner for dig, så I ikke har disse problemer.
Det vil måske være en hjælp for jer, at I snakker om jeres forventninger til parforholdet og forældreskab, så I kan få dem afstemt med hinanden. Er jeres forventninger forskellige, betyder det ikke, at det er dømt til at mislykkes, men at I skal finde en fælles vej med forskellene og acceptere dem. Derudover er det meget normalt, at man som ung far behøver tid til at indstille sig på familieliv. Giv plads til at kunne tale åbent og ikke-fordømmende om de ting, der kan være svært.
Vær opmærksom på at give hinanden frihed. Det har I begge brug for for at kunne trives – både som individer, par og som forældre.
Hvis hans problemer er større, end det du beskriver i mailen, og han måske har et misbrug eller anden uhensigtsmæssig adfærd kan det være svært at sige, om I kan blive sammen. Så kræver det også professionel hjælp at løse jeres problemer.
Jeg tænker, at det er værd at kæmpe for et forhold og gøre det ordentligt. Derfor synes jeg, I ud over at søge terapeutisk hjælp måske også skulle opsøge en præst og overveje, om I skal gifte jer, hvis I ikke er gift. For nogen kan en yderligere forpligtigelse og engagement ind i forholdet også være med til at styrke relationen.
Hvis du gerne vil have konkret hjælp, ift. det problem I har, må du skrive tilbage med nogle flere informationer om problemets karakter. Hvornår og hvordan vil han jer ikke? Hvad gør det ved dig i situationen? Hvordan har han ændret sig til det bedre? Hvilke kvaliteter har din mand? Hvornår er I bedst sammen?
Jeg håber, I får den rette hjælp, så I kan blive glade sammen.
Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt,
Krops- og psykoterapeut