Mit hjerte er knust
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse
Jeg står i en elendig situation, jeg selv har rodet mig ud i over flere år. For nogle år siden startede der en ung, sød pige på min arbejdsplads. Både hun og jeg havde kæreste, men der gik ikke mange måneder, før vi fandt stor interesse for hinanden. Vi gik begge fra vores kærester, og vi begyndte at flirte og være sammen i al hemmelighed.
Det har altid været min beslutning, at det skulle være i al hemmelighed, da jeg altid har sagt til mig selv, at jeg ikke vil være kærester med en kollega. Især ikke, da jeg blev hendes teamleder. Hvis vi skulle gå offentlig, ønskede jeg at en af os skiftede arbejde, men vi kunne sådan set også godt lide at arbejde sammen, så vi gjorde aldrig noget ved det. Hendes nærmeste familie og venner kender til os, men jeg har altid været tæt med det, så har sådan set aldrig talt med nogen om os. Det skal siges, jeg har det rigtig svært ved at vise og udtrykke mine følelser til folk.
Over årene har det været lidt on and off. Vi har begge haft kontakt med andre mennesker, men vi var begge hurtige til at stoppe det, inden der skete mere end snak, fordi vi rigtig godt kunne lide hinandens selskab og det, vi havde.
Der er nu gået 3-4 år, hvor vi al hemmelighed har haft et forhold ude på vores arbejde. Men der er nu sket det, at der er startet en ny fyr, som hun er faldet for over de seneste par måneder. Jeg har godt følt, at hun begyndte at give ham mere opmærksomhed end mig. Hun har altid været rigtig god til at give mig opmærksomhed og udtrykke sine følelser, men jeg har altid opført mig som “hard to get” typen, fordi jeg er dårlig til at vise hende mine følelser.
Det er ikke mere end en uge siden, at vi havde fysisk kontakt, og at hun viste interesse for mig ved at spørge, om vi skulle lave noget sammen som at tage i biografen osv. Som altid afviste jeg hende, fordi jeg var bange for, at folk skulle kende til os, selvom jeg sådan set havde lyst.
Hun er nu fast besluttet på, at hun vil lægge alt sin energi i den nye fyr. Det har fuldstændig ødelagt min verden. Hun fortalte mig, at hun ikke troede, jeg havde de følelser og var så interesseret i hende, fordi jeg altid afviste hende. Jeg har selv over længere tid bare tænkt, at vi har pjattet rundt i alle de år, og at der måske ikke var så mange følelser indblandet. Men efter at hun fortalte mig, hvad hun havde gang i, kom alle mine følelser frem i mig. Mit hjerte er fuldstændig knust. Jeg har udtrykt alle mine følelser over for hende og fortalt, hvorfor jeg har gjort, som jeg har gjort. Jeg kan godt mærke på det hele, at det er alt for sent.
Mit problem lige nu er, at vi sidder på samme kontor, bare mig og hende. Jeg er sønderknust, hver gang jeg ser hende. Jeg har det så svært ved at tage på arbejde. Tanken om, at hun ser ham i stedet for mig, ødelægger mig fuldstændig. Jeg kan ikke sove, spise og min krop er fuldstændig energiforladt.

Svar
Kære du med hjertesorg
Jeg forstår din smerte. Hjertesorg kan føles, som om man skal dø, som om alt andet er ligegyldigt. Man mister appetitten, man kan ikke sove, ja, man kan faktisk ingenting. Men kære du, det bliver godt igen. Selvom det lige nu kan være svært at se. Det bedste, man kan gøre, når ens hjerte er knust, er at starte nye vaner, hvor den anden ikke er en del af dem. Det er svært, når du sidder på kontor med hende. Så kære du, jeg føler virkelig med dig.
Stands ulykken
Du skriver, at dit problem lige nu er, at I deler kontor. Det forstår jeg virkelig godt, det kan føles, som om såret bliver revet åbent igen, hver gang vi ser den, vi sørger over. Er der nogen mulighed for, at du kan få en anden kontorplads? At du kan vende bordet, så du ikke skal kigge på hende? Det har du sikkert allerede overvejet. Jeg vil også opfordre dig til at blokere hende og ham på sociale medier, så du ikke skal konfronteres med det, når du har fri. Der er ingen grund til at tilføje selvpinsel til hjertesorg. Det er hårdt nok i sig selv.
Gør ting, der gør dig glad
Det, jeg vil foreslå dig at gøre, er at lave ting, der gør dig glad. Ting, som er gode for dig. Husk at spise, lav noget lækkert mad, gå en tur i solskinnet, køb en is, se en god film (ikke noget om kærlighed), giv dig selv lov til at græde, tag ned i fitness og brug din krop.
Vi forelsker os aldrig i den forkerte
Som parterapeut ved jeg, at vi aldrig forelsker os i den forkerte. Det er en ringe trøst lige nu, men prøv at læse videre alligevel. Vi forelsker os aldrig i den forkerte, ikke i den forstand at alle, vi forelsker os i, er gode for os. Det skal derimod forstås sådan, at alle, vi forelsker os i, har noget at lære os. De spejler en side af os selv, hjælper os til at få øje på vores sår. Det kan du læse mere om i Jytte Vikkelsøes bog: “Derfor forelsker du dig aldrig i den forkerte”. Du kan også lytte til mange gode råd fra hende i podcasten “Hjerteflimmer for voksne”. Det er en ringe trøst lige nu.
Hvad kan du lære af forelskelsen?
Når du begynder at vende tilbage til livsglæden, så vil jeg opfordre dig til at undersøge, hvad du kan tage med fra denne forelskelse:
• Hvad du har lært?
• Hvad du vil gøre anderledes næste gang?
• Hvad har hun lært dig om dig selv?
Nogle af de spørgsmål jeg bliver nysgerrig på, når jeg læser din fortælling, og som måske kan hjælpe dig til at reflektere over, hvad du kan tage med fra din forelskelse er disse:
• Hvorfor har du svært ved at vise og udtrykke følelser for folk?
• Gælder det også den, du er kæreste med eller flirter med?
• Havde I defineret jeres relation, eller var det hemmelighederne og flirten, der var definerende?
• Gik I på dates, eller har du altid sagt nej for at spille “hard to get”?
Opsøg hjælp
Hvis du engang får mod på at arbejde videre med dig selv, så vil jeg opfordre dig til at tage kontakt til en parterapeut, sexolog eller psykolog og sammen med dem undersøge, hvad du kan lære af denne forelskelse.
Mvh
Camilla Hessellund
Camilla Hessellund, Diakon, sexolog og parterapeut