Jeg har været utro, hvordan får
min kone tillid til mig igen?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har været min kone utro. Det skete i to omgang med den samme kvinde.
1. Første gang var for ca. 13 år siden, hvor jeg ved en festlig lejlighed (i regi af arbejde) endte sammen med en anden kvinde, hvor vi havde sex (eller et forsøg på det under indflydelse af alkohol). Dengang var min kone gravid med vores andet barn.
2. Anden gang var med den samme kvinde, der 5 år senere end første gang kontaktede mig på mail. Jeg bed på krogen og havde denne gang et forhold til hende i 3-4 måneder. Hun boede i Kbh og jeg i Jylland. Reelt så vi kun hinanden ca. 4 gange i denne periode. Det endte med hun fandt en anden, og afsluttede forholdet. Jeg gjorde efterfølgende det, at jeg sagde til min kone, at jeg var i tvivl om det var mig og hende. Men holdt forholdet skjult og sagde intet om det. Vi gik i parterapi og kom videre med vores parliv. Og jeg var glad for at vi gjorde dette. Også selvom om jeg holdt min utroskab skjult. Jeg tænkte, at det var så usselt, så det tog jeg med mig i graven.
Sidste år ved denne tid fandt min kone en mail, jeg havde glemt at slette. Og så var katten ude af æsken. Vi har været i parterapi sidste forår. Og har forsøgt at arbejde på at flytte tingene mod det bedre. Jeg har bitterligt fortrudt min udåd, og skammer mig voldsomt. Jeg havde desværre ikke mod nok til at fortælle om den første gang for 13 år siden. Dette kom så frem forrige søndag, hvor vi havde en af vores snakke for at få ryddet op. Min kones verden brast sammen – igen. fordi hun nu selvfølgeli ikke stoler på mig. Jeg vil skynde mig at sige, at jeg ikke har været utro hverken før eller siden.
Jeg har siden det kom frem sidste år været for dårlig til at tage ansvar og få talt om det, og ryddet op – fordi det gør ondt på både hende og mig. Og jeg har ikke lyst til at gøre ondt på min dejlige kone. Vi har det godt sammen i dag, og jeg har ikke haft behov for at rende efter andre kvinder. Vi har haft gode snakke, men det går i stå for mig og hun er aldrig kommet ovenpå.
Nu har jeg brug for hjælp for at vi kan komme videre og jeg kan hjælpe min kone til at komme derhen, hvor hun stoler på mig igen, og ser på vores samliv som andet end en stor løgn fra min side. Hun vil gerne, at vi holder sammen og får ryddet op og ud i det.
Til vores historie hører med at jeg for 12 år siden faldte og fik en voldsom hjernerystelse, der betød at vores liv (og familieliv) blev vendt op og ned. Dette påvirkede selvfølgelig også vores parliv, og var en stor årsag til at jeg reagrede på mailen fra den anden kvinde. Dette har vi snakket meget om. Det er den første omgang af utroskabet, der nu fylder, fordi Susan føler hun har levet på en løgn. Hvordan kunne jeg gøre det, når jeg lige var blevet gift med hende og hvor hun ventede nr 2. Og hvorfor vendte jeg så netop tilbage til den samme anden gang. Min kone har været en utrolig støtte og meget ansvarfuld ift. mit ulykke (er idag uden men), men jeg har behandlet hende ekstremt dårlig. Jeg er flov, skamfuld, og føler mig som det værste svin i verden. Jeg skylder hende alt – og jeg elsker hende højt. Jeg har været ekstrem dårlig til at vise hende dette – faktisk altid.
Vi har også lavet en par plan for nylig for 2020, som vi har brugt meget tid på. Men den seneste løgn har væltet læsset. Alt hjælp jeg kan finde handler om den part, der er blevet snydt og løjet for. Jeg har nu brug for hjælp og gode råd til at hjælpe os tilbage på sporet. Men jeg har været for inaktiv, fordi jeg er usikker på, hvordan jeg gør det. For jeg og vi vil lykkes. For vi elsker hinanden og vi vil tilbage. Men alle gamle spøgelser skal ud og væk, så vi kan genoptage og forny vores ægteskab. Jeg har derfor brug for konkrete råd omkring det at opbygge igen – så hun får tillid til, at jeg vil hende, og tillid til mig generelt. Så hun ved, at jeg er der for hende, og hun ved, at hun kan stole på mig. Og at hun betyder noget for mig. Kan I hjælpe mig med, hvordan jeg gør det?
Mvh V

Svar
Kære V
Tak for dit indlæg og dine spørgsmål.
Det er ikke en nem situation du har sat dig selv i. Når jeg læser dit indlæg, synes jeg også at alt tyder på at du er klar over det. Det er umuligt at lave om på fejl, som er begået i fortiden. Det har du også måttet erkende.
Din kone har været meget overbærende. Det, at hun ikke er gået fra dig, må efter min vurdering betyde, at hun stadig kan se en mulighed i jeres forhold. At hun har svært ved at stole på dig er meget forståeligt.
Det vigtigste for dig at gøre lige nu, er at blive ved med at fortælle hende at du fremover ønsker at handle anderledes end du har gjort i fortiden. Hun har sandsynligvis stadig også brug for at vide, at du ikke har haft flere forhold undervejs. Det er ikke nok at sige det en gang, det bliver hun ikke overbevist af, med jeres historie. Når du fortæller hende, at du ønsker at handle anderledes fremover, må du konkretisere det. Hvad vil du gøre, hvis du igen er utro eller får lyst til at være utro? Ikke fordi du regner med at være utro igen, men for at gøre din kone sikker på, at du ønsker at handle anderledes i fremtiden.
Det bedste ide jeg kan give dig, er at foreslå din kone, at I igen går i parterapi. Det har hjulpet jer tidligere og jeg håber, at det også vil kunne hjælpe jer igen. I terapien skal dit fokus være at få genskabt tilliden. Måske kan du også få hjælp ved at læse artiklen her.
Håber du/I vil lykkes med at komme videre sammen på en god måde.
Kærlig hilsen