Hun vil ikke i parterapi
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kone/kæreste gennem 5/8 år og jeg har ikke haft sex de seneste 5 år. Graviditeten med det andet barn tog meget hårdt på hende. I bakspejlet må jeg se i øjnene, at det var begyndelsen til en depression.
Hun har i alle disse år virket så følsom, at jeg har følt, at hun skulle passes på. Der syntes aldrig at være kræfter tilovers til at tale om tingene.
I sommers havde jeg en større konflikt med min chef og gik og surmulede i 14 dage. Dette resulterede i, at hun sagde, hun ville skilles! Så bragte jeg det med parterapeuten op og hun sagde nej til ideen.
Vi kommer ingen vegne. En kammerat anbefaler en hjemmeside, hvor man kan finde en partner til uforpligtende utroskab. Og mit spørgsmål bli’r vel, hvad foreslår I som et sidste forsøg, før jeg drejer ind på den sti?

Svar
Tak for dit dit indlæg/spørgsmål til parvis.
Din frustration er tydeligt at mærke, i det du skriver, og jeg vil prøve at svare så godt jeg kan ud fra din korte beskrivelse.
Jeg kommer til at tænke på, at du må være en meget tålmodig mand. Det at du i så mange år har taget hensyn til din kone og forsøgt at passe på hende, lyder meget smukt og godt. Jeg er slet ikke i tvivl om, at du har gjort det for at hjælpe hende og beskytte hende. Men når der er gået så lang tid, og hun stadig har det så svært, bliver jeg også nødt til at sige til dig, at du er nødt til at forsøge at hjælpe hende på en anden måde.
Af omsorg for din kone, jeres børn, og af hensyn til dig selv – tænker jeg, at du skal opfordre din kone til at opsøge hjælp hos egen læge eller psykolog/terapeut. Hun rigtig meget har brug for behandling, hvis det er en depression, hun har.
Så længe din kone ikke er i trivsel, vil jeres samliv generelt og sexliv mere specifikt heller ikke komme i trivsel. Hvorvidt parforholdet, intimiteten og sexlivet naturligt vil blomstre igen, når din kone får det bedre, er svært at svare på. Man kan håbe på det, og ellers vil situationen være en helt anden, hvor I forhåbentlig vil have både motivation og overskud til at arbejde med jeres parforhold og sexliv.
For at få hende til at samarbejde med dig tænker jeg, at du skal finde ud af, hvad hendes kærlighedssprog er, hvis du ikke allerede ved det. Der er en bog som hedder ”De fem kærlighedssprog”. Hvis hun har overskud til det, kan I læse den sammen. Ellers vil jeg opfordre dig til at selv at læse den. Det kan være vejen til at få en snak om, hvad der betyder meget for hende, og hvordan du bedst opfylder hendes kærlighedsbeholder.
Jeg tænker, at det kan være en vej til, at hun kan få det bedre og derved I også som par kan få det bedre.
Du spørger efter en kommentar på dine konkrete overvejelser ang. uforpligtende utroskab som en mulig ”løsning”. Umiddelbart tænker jeg, det groft sagt vil være som at sætte et plaster på et åbent sår, som trænger til mere intensiv opmærksomhed og behandling.
Håber det vil lykkes for dig/jer.
Kærlig hilsen