Datingprofil skaber mistillid
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har været gift i 3 år. Inden vi blev gift, opdagede jeg, at han havde en profil på Scor, jeg snakkede med ham om det, hvor han sagde undskyld og fik slettet den, og vi kom videre. Nu for 14 dage siden har jeg opdaget, at han har en profil på en anden datingside, hvor han chatter og er på webcam. Jeg har igen snakket med ham, og han siger: Det betyder ingenting, han er bare nysgerrig. Han siger, at han har slettet den, og kan godt forstå mig, hvordan jeg føler, men jeg skal ikke ligge så meget i det. Jeg føler mig såret, og tilliden er væk. Hvorfor er man nysgerrig, hvis man er lykkeligt gift? Jeg elsker ham og vil rigtig gerne, at det skal være os to, men er jeg for dum?
Venlig hilsen mig

Svar
Kære brevskriver
Tak for din mail. Først og fremmest forstår jeg godt, at du er såret efter denne hændelse, og at din tillid til ham er svækket.
Du skriver, at han forstår, hvordan du føler – men ved han, hvor såret du er? Ved han, at du efter dette har svært ved at have tillid til ham? Det er vigtigt, at du fortæller ham dette, og at han forstår. Det virker til, at du har brug for, at han indser, hvor stort er problem, det er i dine øjne.
Du spørger om, hvorfor man er nysgerrig, hvis man er lykkelig gift. Det har jeg svært ved at svare på, men du kan prøve at afsøge dette mere dybdegående. Hvorfor er han på denne chat? Hvilket behov får han dækket her, som han ikke får dækket i sit ægteskab? Denne snak vil forhåbentligt give dig afklaring af situationen. Derudover vil den forhåbentligt medvirke til, at I kan arbejde hen mod at imødekomme hans behov. Han siger, at det er nysgerrighed, der driver ham til det – men hvad er det præcis, han er nysgerrig efter?
Ud fra det du skriver, virker det til, at du har nået grænsen for kontakt til andre udenfor ægteskabet, og det er vigtigt, at du fortæller ham dette. Vær klar og tydelig i forhold til dine grænser for jeres ægteskab og indvi ham i dette. Hvis han ikke kan imødekomme dette ønske fra dig og stadig ønsker at være på chatsiden, må du være afklaret om, hvorvidt det er okay for dig. Kan du leve med det?
Til sidst spørger du, om du er for dum, og selvfølgelig er du ikke det! Du elsker din mand og ønsker at jeres ægteskab skal fungere – og det er jo derfor, du er sammen med ham. Jeg tænker, det vil være godt, hvis du gør det tydeligt overfor ham, at du føler dig såret og svigtet. Jeg fornemmer en vis utryghed fra dig, og du skriver, at tilliden er væk. Det er vigtigt, at dette bliver tydeligt for ham, så utrygheden ikke bliver større og tilliden kan genvindes.
Tillidsbrud som dette kan være vanskeligt at arbejde med selv. Det tager tid at opbygge tilliden igen, og der kræver, at I kan tale åbent og ærligt sammen. Lige præcis ærligheden kan være svær, når tilliden ikke er der. Jeg vil derfor anbefale jer at opsøge terapeutisk hjælp.
Jeg vil ønske dig alt mulig held og lykke.
Venlig hilsen