Min kærestes utroskab har ødelagt min tillid til mænd
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hejsa
Jeg er en kvinde, som mødte min nuværende ekskæreste i 2016, da han arbejdede som butikschef i min by. Jeg vil gøre det så kort som muligt. Han var dengang gift, og allerede dengang løj han på fuld skrue. I to år lovede han mig guld og grønne skove. Jeg blev gravid, mens han var gift, og han var i lang tid ligeglad med vores barn og mig.
Da han endelig blev skilt efter to år, var jeg stadig ikke nok for ham. Hverken mig eller vores datter kunne gøre ham tilfreds. Han var på diverse datingsider, og sås med ufattelig mange bag min ryg. Den adfærd fortsætte han med i seks år. Jeg har gennem internettet og hjælp udefra opdaget alt hans utroskab.
Jeg smed ham ud af mit liv “for good” nu, men sidder tilbage og græder dagligt. Ikke fordi jeg savner ham, men fordi jeg er så vred over hans sygelige bedrag. Jeg er vred over tanken om, hvordan han kan holde sig selv ud og fortsætte med sit sygelig begær og jagt efter en ny kvinde, han skal nedlægge. Han køber desuden et hav af prostituerede og sælger også sig selv til sex på diverse sider.
Mit spørgsmål er – hvordan kan jeg nogensinde stole på en mand igen? Jeg har lige haft en date. Jeg afsluttede det igen efter blot få dage grundet min ødelagte tillid til mænd. Min ekskæreste har ødelagt mig og resten af mit kærlighedsliv, føler jeg.
Jeg har desuden et par diagnoser, som han altid har brugt til at retfærdiggøre sine løgne og utroskab, hvilket er mega tarveligt. Hjælp, hvad gør jeg? Jeg elsker ham ikke. Jeg føler væmmelse og had til ham. Men hvordan kan jeg tro på, at ikke alle mænd er ligesom ham?
Mvh Susanne

Svar
Kære Susanne
Tak for din henvendelse til brevkassen. Det er godt, at du ikke går alene rundt med de erfaringer, du har fået. Jeg vil prøve bedst muligt at hjælpe dig til at finde svar på dit spørgsmål; hvordan kan du stole på en mand igen?
Hvor kan jeg bare godt forstå, at de oplevelser, du beskriver med din ekskæreste, har taget hårdt på dig. Utroskab, mistillid og et stort behov for at være på jagt efter sex. Jeg forstår godt, du har svært ved at forestille dig, hvordan du skal kunne stole på en mand igen. Jeg vil dele lidt tanker med dig og til sidst komme med en stor opfordring. Hæng i.
Du er meget mere værd
For det første vil jeg fortælle dig, at du ikke har fortjent den behandling, du har fået af din ekskæreste. Du (og dit barn) har fortjent at blive elsket og at få nærvær og opmærksomhed fra de mennesker, du forventer det fra. Selvfølgelig derfor også fra den mand, som lovede dig, at det var det, han ville give. Jeg vil derfor gerne som det første sikre mig, at jeg får fortalt dig, at du som menneske har langt større værdi end den værdi, som han har vist dig. Uanset forklaringer eller undskyldninger, du har lagt øre til. Mange, der møder oplevelser lignende dem, du beskriver, tror jeg kommer til at føle en form for mindreværd. Du beskriver ikke, om du har det sådan – så det håber jeg naturligvis, at du er blevet skånet for. For et andet menneskes dårlige behandling af dig skal ikke definere, hvor meget du er værd. Men hvis du oplever, at det er svært at tro på, at du er en anden mands kærlighed værd, så vil jeg opfordre meget kraftigt til, at du finder en professionel at dele det med, fx en psykolog, terapeut eller præst.
Tillid er vigtig…
Og nu til dit mere konkrete spørgsmål om, hvordan du kan stole på en mand igen. Jeg forstår dit spørgsmål! Men det er desværre rigtig svært for mig at svare dig på. Tillid er grundstenen i nære relationer, hvor en relation vokser af ærlighed og sårbarhed imellem partnerne. En klog mand sagde engang, at man ikke kan have noget med et andet menneske at gøre, uden at man holder noget af den andens liv i sin hånd. Derfor er det mega vigtigt, at du har tillid til, at den del af dig, som en fremtidig mand vil holde i sin hånd, bliver passet på og værdsat. På den måde vil du ikke hele tiden skulle frygte, hvad han mon kan komme til at gøre ved dig. Det er altså helt grundlæggende vigtigt med tillid til hinanden i forhold.
… men også skrøbelig
Lige så vigtigt som tillid er, lige så skrøbeligt kan det dog også være. Jeg vil dele en lille historie med dig, som beskriver dét, og som måske kan gøre det mere tydeligt, hvad det er du kæmper med. Min datter havde det rigtig sjovt med sin onkel, men ved et uheld snublede hun over hans ben. Lige siden da har hun været bange for ham, fordi hun mistænker, at han spændte ben for hende med vilje. Der skulle ikke meget til, før hun betvivlede den tillid, hun havde opbygget til ham. Derfor giver det også så god mening, at du bøvler med at finde tilliden frem efter de oplevelser, du er blevet udsat for.
Tidligere oplevelser sætter sine spor
Tilliden er bundet op på de oplevelser, man har haft tidligere i sit liv. Det kan være fra parforhold, men også meget muligt fra tidligere relationer, fx til venner, søskende eller forældre. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du finder en professionel, som vil sætte al sin opmærksomhed af til at hjælpe dig med at finde frem til, hvordan du kan få bearbejdet de oplevelser, du har fra relationer. Så du kan få opbygget en grundlæggende tillid til mænd igen. For alle mænd er heldigvis ikke som din ekskæreste. Hvis det føles relevant for dig, kan du læse denne artikel, der handler om, hvordan tidligere relationer påvirker parforholdet.
Find hjælp
Der findes mange kærlige og omsorgsfulde mænd derude, og jeg håber, du må finde én af dem engang. Men jeg tror faktisk, det er rigtig vigtigt, at du får arbejdet med en professionel, før du begiver dig ud i for meget dating igen. For hurtig dating tror jeg vil kunne give dig flere skuffelser, som vil bekræfte din mistillid. Hvis du i stedet får arbejdet med tilliden inden, vil du formentligt få flere gode oplevelser at bygge erfaringer på. Det tror jeg er meget vigtigt, og det er dét, der er min store opfordring: Find en at tale med.
Du kan enten ringe ind til Parvis’ gratis telefonrådgivning  Eller du kan undersøge, hvilke muligheder du har i dit nærområde for at komme til at tale med en psykolog eller terapeut.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Nomi Høeg Kristoffersen Psykolog