Er det kærlighed?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Mit navn er Vibeke, og jeg er 21 år. Jeg har set den her fyr på 23 år i 2,5 års tid nu. Det har været on and off i løbet af årene. Vi har set hinanden i flere omgange, og det er nu 3. gang, vi finder vejen tilbage til hinanden. Vi har nu set hinanden i 8 måneder i streg. Da vi startede det denne gang, aftale vi, at vi bare var venner som sås (også med sex).
Vi har et helt specielt bånd til hinanden. Vi er så trygge ved hinanden og i hinandens selskab: Vi kan snakke om ALT sammen og vi griner og græder sammen. Vi har en helt speciel tillid og afslappethed til hinanden. For en uge siden spurgte han mig, om vi ikke kunne aftale, at vi ikke så eller havde kontakt til andre, og så se, hvad vi to kunne blive til.
Jeg blev virkelig glad og lykkelig. Vi havde den bedste aften sammen, og vi havde det bedste sex, vi nogensinde har haft. Det var lidenskabeligt og kærligt. Og jeg ved, at vi begge følte det. Nu har han (en uge efter) sagt, han er i tvivl. Han siger, at han holder meget af mig, og at jeg er alt, hvad han ønsker, hans kommende partner skal have, men at han ikke er stormede forelsket i mig, og at han er bange for, at han aldrig bliver det. Vi har nu aftalt at tage et par dage hver for sig, så vi kan få tankerne på plads.
Burde han være stormede forelsket i mig? Eller kommer den forelskelse aldrig, når nu vi i forvejen kender hinanden ud og ind? Eller er der noget, jeg kan gøre for at fremme de følelser? Er der håb for os?

Svar
Hej Vibeke
Tak for dit brev. Forståeligt, at du er usikker på jeres forhold. Jeg giver dig gerne nogle tanker tilbage efter gennemlæsningen af dit brev.
En lang liste med positive ting
Det første, jeg lægger mærke til, er, at du har en hel masse godt at udtrykke om jeres kæresteforhold:
• Vi har en speciel tillid til hinanden
• Vi har et specielt bånd
• Vi er trygge sammen
• Vi griner og græder sammen
• Vi er afslappede
• Vi kan snakke om ALT
En særlig aftale
For kort tid siden spurgte din kæreste, om I kunne lave en aftale, som indeholdt, at I ikke havde kontakt til andre end hinanden. Du sagde helt ja til aftalen, og begge var glade og lykkelige i en uge.
Ramt af tvivl
Efter en uge blev din kæreste ramt af tvivl. Tvivlen kom af, at han ikke følte sig stormende forelsket og var bange for, at han aldrig blev det. Samtidig har han sagt, at han lige nøjagtigt holder af dig. Og at du har det hele, som han ønsker sig af sin partner.
Ting der ikke hænger sammen
Med det du beskriver, udtrykkes der to ting, der ikke hænger sammen:
1. I har en lang liste med positive ting
2. Din kæreste er i tvivl, selvom du lige nøjagtigt har alt, hvad han ønsker sig af en partner
Et nyt fundament
Jeg får lyst til at spørge jer, om I har overvejet, at der kan være en forventning til noget, som ikke kan indfries. I har været sammen on off i 2,5 år. Er det i virkeligheden en dybere kærlighed, I har til hinanden? At det ikke blot er en forelskelse? Det lyder til, at der er mange gode byggesten at bygge jeres forhold op på. Prøv at læse den positive liste igen. Hvordan vil det være at tænke disse ting som et godt fundament at bygge et kærlighedsforhold på?
Hvordan vil det være at lade din kæreste læse mit svar og efterfølgende tage en snak ud fra det skrevne om, hvor I hver især er henne efter gennemlæsningen?
Måske kan I også finde inspiration ved at læse denne artikel om at finde den eneste ene.
Jeg ønsker jer det bedste.
Mange hilsner.
Hanne Esmarch, Psykoterapeut