Min kæreste er jaloux
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i knap 6 mdr. Men jeg kan mærke, at jeg mest af alt har lyst til at slutte det. Han er simpelthen så jaloux og giver mig skyld for at være utro, og skyld for en masse andet. Jeg må nærmest ikke være sammen med veninder eller tage en tur i byen uden at han vil være med. Værst af alt har han sagt, at han er jaloux på mine to børn på 3 og 7. Hvad skal jeg gøre?

Svar
Tak for din henvendelse.
Jeg forstår godt, du synes det er uudholdeligt, når jalousien udvikler sig på den måde. Så bliver den en skrækkelig plage for jer begge to.
Jalousi opstår pga. en mindreværdsfølelse hos din kæreste. Dette mindreværd skaber en angst i ham for at blive valgt fra, fordi han dybest set føler, det vil være naturligt – ”han er jo ikke ret meget værd.” Det er også muligt, at han gennem sin opvækst har fået den angst bekræftet ved at blive valgt fra til fordel for andre – måske søskende. Især barn nummer tre, har ofte en følelse af at være mindre værd, da de er vokset op med to større søskende, der var dygtigere og tydeligere, fordi de var ældre og derfor fik mere opmærksomhed.
De færreste accepterer jalousien, dels fordi de synes, den er pinlig, dels fordi den skaber urimelige konflikter og dels fordi den er diffus i sin adfærd – så de forsøger ikke at forholde sig til den – eller kvæle den ved at kalde den både barnlig, urimelig og ødelæggende.
Men jalousi, der bliver fornægtet, har det med at blive værre. Gennem fornægtelsen får din kæreste en bekræftelse af, at der er noget galt med ham, som så igen får mindreværdsfølelsen til at vokse, og så hopper kæden helt af. Her vil jalousien slå ud i lys lue på alt og alle.
For at give mulighed for at komme ud af jalousien, skal den afdramatiseres og normaliseres. Det vil sige gentagne positive samtaler om de mange følelser, som hører med til jalousien – og gøre det normalt at være bange for at miste en man holder af, så din kæreste ikke gøres unormal pga. jalousien.
Gennem samtalen får din kæreste så mulighed for at fortælle, hvad der skaber jalousien, så I på den måde kan arbejde sammen – det kunne eks. være, at han ikke må se, hvad du skriver på dine sms´er – eller på dine mails, som du så vælger at det må han gerne.
Generel gennemsigtighed er nemlig et vigtigt element for at få styr på jalousien, da det sender et signal til din kæreste om, at du satser helt og fuldt på ham, så han gerne må se dit inderste.
Nu kan jeg godt læse, at I kun har været kærester i 6 måneder. Så er det jo ikke sikkert, du har fået oparbejdet den fornødne tillid til ham, så du finder tryghed i at være helt gennemsigtig. Men så er det sådan, det er, og det er der jo ikke noget galt i – blot vil det så sikkert være umuligt for jer at kunne fortsætte relationen.
Generelt vil jeg altid anbefale terapi, når jalousien bliver som i jeres tilfælde – både parvis og individuelt, da der er så mange faldgruber, der kan gøre det hele værre og mere kompliceret.
Der er ingen tvivl om, at hvis det ikke lykkes for jer at snakke denne her jalousi igennem, vil den kun blive værre – og så kan resultatet kun blive et brud mellem jer. Det vil så også være bedre på sigt, fremfor at forsøge at kvæle ´jalousien gennem diskvalifikation og kritik, da det kun vil give mange smertefulde konfrontationer og ikke løse problemet.
Stikord til behandling af Jalousi:
1. Sæt ord på jalousien, både tanker og følelser, så den afsløres helt og fuldt.
2. Tal med din kæreste om, hvordan I sammen vil takle følelserne, når de dukker på, så det ikke bliver til magtkampe og skænderier.
3. Tænk om jalousien, at det er noget I skal løse i fællesskab, så det ikke kun er din kæreste, som kommer til at stå med problemet.
4. Når jalousien dukker op, skal tankerne og følelserne afledes ved at flytte fokus – helst inden for 30 sekunder.
5. Hvis ovenstående ikke hjælper, er det nødvendigt at opsøge professionel hjælp.
Hilsen