Han har slået op (a)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Sagen er den, at min kæreste igennem to år nu har slået op med mig. Han havde en uge før sagt, at han havde brug for at tænke over os. Dog havde han i løbet af ugen også sagt, at han elskede mig, og han var glad for, at vi var sammen osv.
Vi bor i to forskellige ender af landet, hvilket gjorde at vi så hinanden hver anden weekend, men skrev og ringede hver dag.
Han er på det sidste begyndt at ryge hash dagligt og op til flere gange, hvilket han har holdt skjult. Jeg opdagede det, og han sagde han ville stoppe. Jeg opdager det så igen, og han siger han i det mindste vil begynde at sige, når han ryger. Det gjorde han så ikke. Jeg har opdaget, han også har prøvet andre stoffer, imens vi har været sammen. Han har siden, at han begyndte med hash, været kold og ligeglad.
Han går i skole og har et fritidsarbejde og hans begrundelse for at slå op var som sagt, at han ikke har tid til en kæreste. Jeg er bange for, at det er pga. hash, at han er blevet så ligeglad med alting. Før i tiden var vi virkelig tætte og glade.
Jeg vil virkelig gerne have ham tilbage, selvom alle siger, at han ikke er god for mig. Jeg elsker ham mere end noget andet, og alt min tryghed ligger i ham. Jeg har spurgt, om han ikke nok vil overveje det igen og sagt, at vi sagtens kan finde en løsning.
Så mit spørgsmål er: Hvordan kan jeg få ham tilbage?
Er alt håb ude?

Svar
Kære brevskriver,
Det gør mig ondt at høre, at du står med et knust hjerte. Ulykkelig kærlighed kan gøre så utrolig ondt. Det er en smerte som kan være svær at bære på, og jeg føler med dig i det.
Når jeg læser dit spørgsmål, forstår jeg det som om, der ikke har været 100% ærlighed fra hans side, hvilket måske har givet dig følelsen af brudt tillid. Alligevel har du fortsat rakt ud til ham, også selvom han stadig ikke har været ærlig omkring hans rygning.
Min erfaring er, at når man har en afhængighed af hash eller andre stoffer, kan man opføre sig utilregneligt overfor selv sine nærmeste. Afhængigheden fylder det hele og kan ændre sider af ens personlighed. Nu kender jeg ikke til omfanget af din kærestes afhængighed af hash, men det lyder som om, at jeres forhold har ændret sig, efter han er begyndt at ryge, og at han er blevet sværere at stole på og blevet ”mere kold og ligeglad”, som du skriver. Så længe han fortsat er i et hash-misbrug, vil jeg mene, at du desværre ikke kan regne med, at hans adfærd overfor dig bliver bedre eller mere troværdig. Dvs. at hvis I skulle finde sammen igen, vil jeres forhold sandsynligvis blive ved med at være præget af en usikkerhed hos dig om, hvorvidt han nu taler sandt eller ej. At leve i et forhold med mistillid er ofte årsag til mange konflikter, følelse af svigt og frustration. Og det kan især være svært at være i, hvis man bor langt fra hinanden, som I gør, og derfor ikke har mulighed for at følge med i hinandens hverdag helt tæt på.
Mit råd til dig er at passe på dig selv i den her situation. Lige nu gør det rigtig ondt at skulle acceptere, at han har slået op, og at I ikke længere skal være sammen. Men jeg forestiller mig, at det ubehag og den smerte, der er forbundet med at være i et forhold præget af uærlighed og brud på tilliden, kan give endnu dybere sår på lang sigt. Det er hårdt lige nu – men det bliver bedre. Du har forsøgt at række ud til ham flere gange, på trods af at han har løjet overfor dig. Han har sagt, at han ikke længere ønsker, at I skal være sammen, også selvom du har givet ham muligheden for at prøve igen. Derfor tænker jeg ikke du kan gøre mere. Det er ikke til at vide, om situationen ville ændre sig, hvis han fik hjælp til at stoppe med at ryge. Men lige nu – som jeg ser det – er det bedste for dig, at lægge afstand til ham, og stille og roligt forsøge at acceptere hans beslutning.
Sørg for at omgive dig med gode mennesker, som du kan dele dine tanker og følelser med. Tag tid til at græde over den sorg det er, at miste en man elsker. Og gør samtidig gode ting for dig selv, noget som gør dig glad. Det er vigtigt at kunne finde lyspunkter midt i mørket, som kan give håb om en lysere fremtid.
En måde at bearbejde et knust hjerte på, kan være at skrive nogle af sine tanker og følelser ned. En lille øvelse du kunne prøve er, først at skrive alle de gode ting ned, som du husker fra jeres forhold. Og derefter skrive nogle af de negative ting ned fra jeres tid sammen, det som var svært, skabte konflikter mm. Når man står i hjertesorg, kan man have tendens til kun at huske alt det gode og glemme, at forholdet også nogle gange var svært. Disse negative sider af jeres relation ville sandsynligvis opstå igen, hvis I skulle fortsætte et kæresteforhold, som situationen er nu. Ved at skrive både gode og knap så gode ting ned kan du måske få et mere realistisk billede af, hvordan jeres forhold egentlig var, og give lidt slip på den måske ”lyserøde” forestilling du kunne have om, hvor dejligt det ville være, hvis I fandt sammen igen.
Jeg håber svaret her kan være dig til hjælp midt i en tid med svære følelser og et knust hjerte. Jeg sender dig mange gode tanker og ønsker om det allerbedste for dig fremover.
Mange hilsner