Min kæreste føler ikke
jeg gider ham mere
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg står i den situation, at min kæreste ikke føler, at jeg gider ham mere. Vi har været sammen i 6 1/2 år, vi har tre børn sammen, og jeg er gravid og skal føde om to måneder.
Men vores problem er, at han føler, at jeg slet ikke gider ham. Sådan noget som at ligge og putte, og jeg kommer ikke nok og kysser ham sådan spontant. Han mener, at han altid skal bede mig om at sætte mig ved siden af ham, ellers sætter jeg mig for mig selv. Det er sådan nogle ting.
Hver gang vi kommer op at skændes eller diskuterer, skal han altid sige: “Ja, du gider jo aldrig din mand!” Det er uanset, hvad vi skændes om, så bliver den lige kastet ind. Eller et eksempel her: Vi lå og puttede, fordi det ville han gerne, så det gjorde vi. Efter at vi har puttet noget tid, og han nærmest er faldet i søvn (han snorkede), siger jeg til ham, at han bare kunne lægge sig til at sove, hvis han var træt (ikke ondt, men kærligt ment, da han har været på arbejde osv.) Jeg rejser mig stille og roligt op og siger, at jeg vil finde en film til ungerne, så de kan hygge med det, inden de også skal op og sove.
Så bliver han sur på mig og siger, at jeg ikke gider ham alligevel og så kører den ellers af sporet. Jeg bliver ked af det, fordi han hele tiden skal sige sådan. Han siger det MANGE gange om ugen. Og jeg prøver virkelig at gøre en indsats for at prøve at ændre på det. Men det ligger mig ikke super naturligt at være “omklamrende”, men jeg prøve altså. Men at få det smækket i hovedet så ofte er på ingen måde rart, især når det slet ikke passer. Jeg vil ham SÅ gerne. Jeg elsker ham overalt på jorden. Men det føles bare, som om han tror, at jeg kan ændre det på ingen tid.
Jeg har aldrig været den meget putteglade type eller kysset meget. Ikke fordi jeg ikke kan lide det, for det kan jeg godt. Men det ligger bare ikke til mig at være den, der lægger op til det, hvis det giver nogen mening. Åh, men mit endelige spørgsmål er egentlig: Hvordan kan jeg blive mere kærlig? Altså, hvordan får jeg min kæreste til at føle sig værdsat, så han ikke sidder med en følelse af, at jeg ikke gider ham? Men også uden at overskride mine egne grænser for meget ad gangen. Jeg er total med på, at de skal rykkes lidt efter lidt. Men jeg vil heller ikke føle mig overvældet. Er der nogle fif til, at jeg kan blive lidt mere kærlig?
Mange tak. Jeg håber ikke mit spørgsmål er for forvirrende.
Mange hilsner
VN

Svar
Kære VN
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Et godt spørgsmål fra en mor til snart fire små børn. Du spørger, hvordan du kan blive mere kærlig overfor din ægtefælle? At gøre kærlige ting for andre og se deres behov er at være kærlig. Jeg tænker, at der er meget kærlighed i din familie allerede!
Kærlighedssprog
Men du spørger også om, hvordan du får din kæreste til at føle sig værdsat, så han ikke sidder med en følelse af, at du ikke gider ham? Du gør sikkert rigtig meget for, at hele din familie skal have det godt, og det er så godt. Det at gøre noget godt for den anden er ikke det samme, som at den anden føler sig elsket. De handlinger eller ting, der gør, at man oplever sig elsket, kan være forskellig fra person til person. Vi kan sige, at vi har hver vores egen modtagerkanal, når det gælder kærlighed. Det er ikke nødvendigvis den samme måde eller samme kanal for begge ægtefæller.
Det betyder, at man kan vise sin kærlighed på en måde, som den anden ikke oplever som kærlighed. Hvis jeg skulle gætte er hans kærlighedssprog måske fysisk berøring, og det er det, der gør, at han føler sig elsket. Dit er måske tid med hinanden eller tjenester, og det er det, der gør, at du føler dig elsket. Find ud af, hvad der er jeres kærlighedssprog gennem samtale med hinanden og respekter hinandens forskellighed. I kan også få hjælp af denne test.
I parforholdet kan vi nødvendigvis ikke opfylde alle den andens behov, men vi kan lytte og anerkende at behovet er der. At elske er ikke kun en følelse, men lige så meget et aktivt valg, som jeg gør, fordi jeg ønsker at vise, at han/hun er vigtig for mig. Her kan vi få fif af Gary Chapmann, som har skrevet bøger om de 5 kærlighedssprog. Han skriver om, hvordan man finder ud af den andens kærlighedssprog, og hvordan man finde ud af ens eget.
Supermor kan også blive træt
Selv om du ikke skriver noget særligt om dig selv og din rolle som mor for tre små børn, så tænker jeg, at du indimellem må føle dig træt. Jeg vælger derfor at tage det frem i et svar til dig, og jeg vil gøre det ved at trække mine personlige erfaringer frem, fra da jeg selv var mor til fire børn, som jeg fik på 6 år. Jeg husker det med at flytte mine grænser og det at være overvældet. Jeg husker, at jeg var overvældet af al den kærlighed, der var i familien. Her bagefter kan jeg se, at jeg lyttede meget til familiens behov, men var dårlig til at lytte til mine egne.
For hvordan får man givet udtryk for, at nu har man brug for bare at være mig selv og bare at have sin krop for sig selv? Jeg tror, at det er vigtigt overfor sin familie og især over for sin ægtefælle at kunne give udtryk for, at nu er det mor, der er træt og har brug for at være sig selv. Det er ikke kun mor, der skal tage hensyn til resten af familien, det er også dem, som skal mærke, at mor er et menneske, der kan være træt og have brug for hjælp.
Lederskab i familien
To forældre, som holder sammen og som står sammen, udgør et stærkt forældreskab. De er et godt lederskab for familien og sætter en tryg ramme for børnenes udfoldelser. Det betyder, at jeres samtale og tid med hinanden er godt givet ud. Få talt med hinanden om jeres behov i ægteskabet. Måske er der noget, som kan lade sig gøre nu og andet, som ikke kan. Måske har I mulighed for at få jeres børn passet, så I har alenetid sammen.
Partid
Du skriver, at du snart skal føde jeres fjerde barn, og det betyder, at du igen skal sætte egne behov i anden række i måneder for at tilgodese dit spædbarns behov, som jo ikke kan udskydes. Så derfor prioriter noget partid sammen, især her inden fødslen.
Håber der er noget af det, jeg skriver, du kan bruge, og at du bliver klogere på dig selv. En supermor er også bare et menneske. Hvis I får brug for yderligere hjælp til at finde gode måder at vise hinanden kærlighed på, så kan I også ringe til vores partelefon, der har åbent hver mandag mellem 19-22.
Med kærlig hilsen
Erna Nielsen, Psyko- og parterapeut