Vil have penge for at hjælpe
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg var kæreste med J i ca. 6 mdr. – efter en periode med masser af ustabilitet med ham, skrev jeg til ham, at jeg virkelig havde brug for en pause, og jeg mente, at vi ikke skulle ses i et stykke tid. (Jeg ville dog ikke stoppe mit forhold med ham men havde kun brug for en pause, til jeg blev klar igen). Men han ville have et definitivt stop. Jeg var ked af det, men blev nødt til at respektere hans beslutning.
I den tid, hvor vi var kærester, havde vi hjulpet hinanden med praktiske ting. Jeg klippede og farvede hans hår, strøg hans skjorter, kørte ham frem og tilbage flere gange (nogle 100 km), fordi hans bil gik i stykker, gav ham masser af omsorg…
Jeg skulle flytte ind i en ny lejlighed og han tilbød hjælp med at flytte. Han tog sin kollega (de har et snedkerfirma sammen) med (selvom jeg ikke spurgte om hans kollega) og hjalp med at hente et bord, flytte og bære tunge møbler op i lejligheden, male nogle bordben.
Nu ville han stoppe forholdet helt, og ville bruge hans firma og sende mig regning for den hjælp, han havde givet mig. Er det fair han gør det? Kan han det? Hvad sker der, hvis jeg ikke betaler? Jeg har ikke modtaget regningen og ved ikke hvor mange penge, det ville koste. Jeg troede vi hjalp hinanden, fordi vi var kærester! Jeg blev chokeret, da han sagde, han ville sende regning.
Kh.
S

Svar
Kære S.
Tak for dit brev til parvis-brevkassen.
Du er flyttet til en ny lejlighed (tillykke med det), og din tidligere kæreste har hjulpet dig med at flytte. Din kæreste har et snedkerfirma sammen med en kollega, og det var de to, der hjalp. Du og din kæreste har været vant til at hjælpe hinanden med praktiske ting, uden at der var penge mellem jer, og nu siger din ekskæreste, at han vil sende en regning. Det kommer bagpå dig – du troede hjælpen var gratis. Du skriver, du troede, I hjalp hinanden, fordi I var kærester, og blev chokeret over, at han vil sende en regning.
Du fik hjælp, mens I var kærester, og det er efter vores mening rimeligt, at kærester hjælper hinanden uden at blive betalt.
Sagen er ikke så enkel – der er også et firma indover. Så hvad er det gode råd?
Sådan som vi ser det, hjælper par hinanden uden betaling. Samtidig tænker vi også, at hvis du vælger at betale, sætter du dig og ham helt fri. Så betal den regning og få det ud af verden.  Det kan du gøre velvidende, at det synes småligt af ham, og at du går i så store sko, at du betaler. Du vil så at sige have sagt farvel med maner.
Hvis regningen ikke kommer rådes du til ikke at foretage dig noget.
Håber dette svar giver mening for dig.
Kærlig hilsen