Min mand har lavt selvværd
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg er gift med en rigtig dejlig mand på 7. år. Sammen har vi nogle små skønne børn, og vi oplever familielivets og ægteskabets glæder og udfordringer.
Min mand har i alt den tid, som jeg har kendt ham haft lavt selvværd. I starten tænkte jeg, at det kunne jeg nok hjælpe ham af med, men det tror jeg ikke længere, for det er ikke lykkedes endnu, og det kræver jo også arbejde fra hans side. Det fylder ikke hver dag, men i perioder. Særligt nu her, hvor den ældste er startet i skole, er det begyndt at fylde en del, da min mand ikke har særlig gode minder fra skoletiden. Der er også flere andre ting, som er forbundet med det lave selvværd. Fx en dårlig læretid, sygdomsperiode osv.
Jeg har altid ønsket, at han ville tale med en psykolog eller terapeut, men det vil han ikke. Jeg har endda forsøgt at overtale ham, men det er ikke lykkedes. Min bekymring er, at hans dårlige selvværd går ud over børnene – og/eller slider for meget på vores forhold og ægteskab. Han taler ikke med andre end mig om sit selvværd.
Jeg tror hovedårsagen til, at han ikke vil tale med en psykolog er, at han er bange. Jeg har også foreslået, at vi sammen kunne tale med én.
Jeg ønsker simpelthen sådan, at han fik det bedre med sig selv. Desuden ønsker jeg jo kun at give det allerbedste videre til vores børn. Hvad gør jeg? Hvordan hjælper jeg ham bedst? Han bliver altid rigtig ked af det, når vi taler om det. Hvis vi oplever udfordringer eller problemer med et af børnene, er han hurtig til at få skyldfølelse over, at det sikkert er hans skyld.
Jeg ser frem til at høre fra jer.
Kærlig hilsen en bekymret hustru og mor

Svar
Kære bekymrede hustru og mor
Det lyder som en rigtig dejlig familie, I har. Derfor kan jeg godt forstå, du ønsker at passe godt på den, og særligt på din mand. Og derfor kan det være rigtig frustrerende, når man har noget værdifuldt, man ønsker at passe på og hjælpe, når man oplever at hjælpen ikke vil tages imod.
Samtidig lyder det også som om, din mand har nogle svære ting at kæmpe med, og at han er fast besluttet på ikke at ønske terapeutisk/psykologisk hjælp.
Du skriver, at du tror, din mand er bange for at tale med en psykolog. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der gør ham bange. Jeg bliver også nysgerrig på, om han selv har samme forståelse af hans selvværd og den udfordring, du beskriver det er? Mener han eksempelvis selv, at det er normalt at have det sådan, eller at det ikke betyder noget for jeres familieliv?
En ting, der er vigtigt, når mennesker bøvler med lavt selvværd er, at ting nemt høres som anklager – også selvom de ikke er ment sådan. Anklager, der bekræfter og forstærker selvkritikken. Det lyder også som om, det er det, du oplever, når han bliver ked af at tale om det. Det betyder ikke, at man ikke skal tale om det, men det er vigtigt at have i baghovedet i måden, man taler om det på. Derfor er noget af det bedste, du kan gøre for ham, (og som det lyder som om, du allerede gør) fortsat at elske ham ubetinget og vise ham det intentionelt igen og igen. Men når et selvværd er langt nede, og tankerne har været svære gennem længere tid, kan det være nødvendigt også at tale med en professionel om det.
Uden at have mødt din mand, er det svært for mig at be- eller afkræfte hvor lavt hans selvværd er. Med det sagt, lyder det du beskriver som noget, der er vigtigt at tale med nogen om, allerhelst en terapeut/psykolog.
Når det netop er, hvad han ikke ønsker, bliver spørgsmålet så, hvad du bedst kan gøre. For man kan ikke tvinge nogen, og må også respektere hans nej og hans grænser. Som skrevet, er det vigtigt at du fortsat viser ham din kærlighed igen og igen, fordi det er med til at bygge ham op. Du kan evt. tale med ham om, hvordan han oplever sig allermest elsket af dig, eller hvor han kan blive mest i tvivl om hans værd – så du kan være med til at bygge ham op på netop de punkter. Dernæst har jeg også lyst til at opmuntre dig til fortsat at fortælle ham kærligt, at du er bekymret for ham. At dét, du ser hos ham, ikke er sådan, du ønsker han skal have det. Læg vægt på din kærlighed og bekymring for ham – ikke de potentielle konsekvenser han har på jeres liv, da det i stedet vil forstærke hans selvkritiske tanker.
Jeg har også lyst til at opfordre dig selv til at tale med en terapeut/psykolog. Dette vil være med to formål: For at have et rum, hvor du kan tale med en om dette, der er svært i dit liv, samt at få mere nær guidning på, hvordan du bedst kan støtte ham i hans proces (særligt fordi det er begrænset, hvor meget jeg kan guide til uden at have mødt jer). Dernæst også for at vise din mand, at du tager dette seriøst og er opsat på at få redskaber til at hjælpe jeres familie. Måske det vil gøre indtryk på din mand, og måske du vil kunne fortælle ham mere om, hvordan det er at sidde overfor en terapeut/psykolog, så det evt. kan blive mindre skræmmende for ham.
Jeg håber, disse overvejelser og tanker kan være en hjælp for dig.
Mvh