Skal jeg blive
eller flytte fra ham?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er splittet og ved ikke rigtig, hvilken vej jeg skal gå. Jeg har for et år siden flyttet fra den ene landsdel til den anden for at flytte sammen med min kæreste, som jeg har kendt i et par år, har solgt hus og skiftet arbejdsplads. Mine 2 børn er 19 og 22 år og var i forvejen flyttet langt væk fra mig for at bo i en mere spændende og uddannelsesvenlig storby. Jeg tænkte, dengang jeg flyttede sammen med min kæreste, at afstanden skulle vi nok klare, og det handlede om god logistik.
Nu er der gået et år, og jeg føler mig følelsesmæssigt revet i stykker. Jeg savner mine børn utrolig meget hver dag og er ulykkelig over afstanden til dem, letheden i lige at kikke forbi eller spise sammen en onsdag aften – at være en tættere del af deres liv.
Min datter er ved at planlægge at flytte sammen med sin kæreste og min søn bliver student til sommer og står foran et par sabbatår. Jeg mærker jo tydeligt, at de har masser af planer i deres weekender, og det er kun i weekender, vi kan ses pga. afstandens begrænsninger.
En stemme i mig siger flyt for pokker til deres by – en anden stemme siger, at jeg jo ikke ved, hvor de ender med at slå sig ned, og jeg kan ikke bruge mit liv på at flytte efter dem. Men jeg savner at være tættere på og lettere tilgængelig.
En anden side af historien er også, at min kæreste og jeg har lidt udfordringer. Forholdet er ikke, som jeg havde drømt om. Han er mere firkantet, brokkende og svær at få op af sofaen, end jeg havde forestillet mig. Han tager intet initiativ til noget er lidt doven, og han forventer, at jeg tager mig af alle ”kvindetingene”, som er rengøring, madlavning, tøjvask m.m. og han er faktisk svær at tale med. Jeg vil gerne dele opgaverne eller være sammen om dem, men det ønsker han ikke.
Planen er dog at vi skal finde en anden, fælles bolig, så vi begge får ejerskab i ”vores” hjem, men jeg ved, at det bliver mig, der skal tage dette initiativ, og han er svær at gøre tilfreds mht. pris, beliggenhed m.m. på trods af at han har boet i området hele sit liv. På den anden side er hans positive side den bedste, jeg har haft i en mand. Han elsker mig og giver flere gange dagligt udtryk for det, og vi er gode til at hygge os, lege og grine. Jeg elsker ham meget, når vi har det godt, og er ked af det og i tvivl, når tingene spidser til.
Jeg har fortalt ham om min tvivl mht. om jeg skal blive eller flytte til mine børn, hvilket jo har sat ham i en meget urimelig situation, en venteposition – ”er jeg købt eller solgt” – og det hjælpe jo slet ikke på det hele. Hvad pokker skal jeg gøre – jeg er så meget i vildrede og i tvivl om det hele og føler slet ikke, jeg er landet.

Svar
Kære dig!
Tak for dit indlæg og din beskrivelse af din situation.
Jeg kan godt forstå, at du oplever at være i nogle svære valg lige nu.
Jeg tænker som det første, at du har brug for ro i dit liv. Ikke sådan forstået, at der ikke skal ske noget, men det, at du bliver i tvivl om dit forhold efter et år, får mig til at tænke på, at du har brug for ro inde i dig. Hvordan kan jeg så hjælpe med det? I forhold til at flytte hen i nærheden af dine børn, tænker jer ikke, det vil give dig ro. Du vil sandsynligvis stadig være i tvivl, om du har taget det rigtige valg og derfor have svært ved at få ro på. Som du selv skriver, giver det heller ikke mening at flytte i nærheden af dine børn, da de måske flytter igen.
Hvordan vil du gerne have dit/jeres liv?
Med den overskrift vil jeg anbefale dig at finde ud af, hvordan du gerne vil leve. Hvordan kan du få mere af de tidspunkter, hvor du og den kæreste har det godt sammen? Du skriver, at du elsker ham meget, når I har det godt sammen. Det betyder for mig, at der er noget at bygge på i jeres forhold. Alle forhold har udfordringer og har brug at få snakket om, hvordan vi kommer videre og får brudt de ting, der ikke fungerer. Det kan være, at I selv kan få talt om, hvad I kan gøre. Hvis I ikke kan, vil  jeg vil meget anbefale, at I går til en psykolog eller parterapeut og får hjælp, fordi det lyder som om, du ofte har det svært i jeres forhold.
En god bog
En måde, hvor I måske også kan få hjælp til at se hinanden på ny, er ved at læse en god bog sammen eller hver for sig. Jeg vil meget anbefale en bog, som hedder: ”De fem kærlighedssprog”. Det er en bog, som meget spændende beskriver, hvordan man selv finder ud af, hvad der er vigtigst i forhold til at blive set/hørt af sin partner. Bogen kan bestemt også bruges til at gå på opdagelse hos sin partner og finde ud af, hvad der er vigtigst for ham, for at føle sig set og elsket.
Jeg håber jeg med dette svar kan være med til at skubbe dig lidt videre i retning af at leve det liv, som du gerne vil leve.
Kærlig hilsen