Jeg kan ikke stoppe med at tænke på hendes fortid
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg har været sammen med min kæreste i 6 måneder. Før vi blev kærester havde vi datet og set hinanden i næsten 1 år. Vi holdt dog en pause på ca. 6 måneder, inden vi blev kærester – eller rettere – jeg gjorde det forbi, fordi der kom for mange følelser i det. Siden fandt jeg ud af, at jeg ikke kan leve uden HENDE.
I den periode, vi ikke så hinanden, ved jeg, at hun havde været sammen med en anden. Det går mig virkelig meget på. Jeg tænker tit på det, og det går ud over vores forhold.
Fra en fælles bekendt ved jeg ting om hendes fortid; ting hun har gjort, længe før vi mødte hinanden. Når jeg spørger til det, benægter hun det og jeg ved, at hun lyver om det.
Hvad skal jeg gøre brevkasse?

Svar
Kære spørger
Tak for dit brev. Du lyder fortvivlet og usikker på, hvad du skal gøre. Det lyder som nogle svære følelser og tanker, der fylder dig. Jeg kan desværre ikke fortælle dig præcis, hvad du skal gøre. Men jeg kan fortælle dig nogle af de refleksioner, jeg får, når jeg læser dit brev. Måske noget af det kan hjælpe dig på vej?
Følelserne imellem jer
Du skriver, at du ikke kan leve uden HENDE. Jeg bliver nysgerrig på, hvad der binder jer sammen? Hvad er det ved hende og jeres forhold, der gør, at du føler, at du ikke kan leve uden?
Du skriver, at I startede jeres relation med 1 år, hvor I så hinanden og datede. Du skriver også, at du gjorde det forbi, fordi der kom for mange følelser i det. Jeg er i tvivl, om du mener, at hun fik følelser for dig, og du kun var interesseret i en fysisk relation? Eller var det dig, der fik følelser for hende, selvom du egentlig ikke ville? Hvis et parforhold skal fungere, må valget om at være sammen gå begge veje. Det er vigtigt at finde ud af, om DU vil HENDE, lige såvel som om HUN vil DIG.
Alle har en fortid
Alle mennesker har en fortid. Vi er nødt til at forlige os med, at vores partner havde et liv før os. For nogle par fungerer det bedst med at have talt alt igennem fra fortiden. For andre fungerer det bedre at acceptere, at der er en fortid, men slippe for at høre detaljer.
Tillid
Du skriver, at du ved ting om hendes fortid fra en fælles bekendt. Husk, at der altid er mindst 2 forskellige oplevelser af den samme situation, og at der ikke er én sandhed. Det er ikke sikkert, at det, din bekendte har fortalt, er samme oplevelse, som din kæreste har. Har du prøvet at spørge nysgerrigt ind til hendes oplevelse af situationen?
Det er vigtigt at have tillid til, at man kan stole på det, der bliver sagt. Det er også vigtigt at have tillid til, at man kan sige ting uden at blive gjort forkert. Tillid til hinanden er en vigtig grundsten for at få et godt parforhold.
Tale med hinanden
Det lyder til, at I virkelig har brug for at tale sammen. Jeg ved godt, at det kan være svært! Du skriver, at der er ting, som virkelig går dig på. Det er ting, som du tit tænker på, og som opleves ødelæggende for forholdet. Har du fortalt hende om det? Det kunne fx være, at det rammer din usikkerhed at høre, at hun har været sammen med en anden? Når du fortæller hende, hvordan du har det, så husk så vidt muligt at holde det ved dig selv og dine følelser.
Husk på, at hvis hun har valgt at være sammen med dig, må du stole på, at det er DIG hun vil! Der er en grund til, at det andet er fortid.
Jeg ønsker dig alt godt!
Ann-Kirstine Krag, Par- og familieterapeut-studerende