Smerter ved samleje
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Vi har et problem, som vi har haft svært ved at søge hjælp til. Når jeg (pigen) bliver opstemt, oplever jeg smerter i skeden. Dette er inden penetration eller anden form for samleje. Fx hvis vi kysser, og jeg bliver opstemt, får jeg smerter i skeden. Det opstod for ca. to år siden. Hvis vi forsætter, gør det mere og mere ondt, og pludselig forsvinder det. Men det har det med at gøre rigtig ondt, så lysten forsvinder. Dette tager selvfølgelig hårdt på vores forhold, da vi jo ikke rigtig kan havde sex mere.
Vi vil begge rigtig gerne, men det bliver ødelagt af de smerter, jeg får, når vi begynder at kæle.
Klik for at vise/skjule
Hej.
Vi har et problem som vi har haft svært ved at søge hjælp til. Når jeg (pigen) bliver opstemt oplever jeg smerter i skeden. Dette er inden penetration eller anden form for samleje. Fx hvis vi kysser og jeg bliver opstemt får jeg smerter i skeden. Det opstod for ca. to år siden. Hvis vi forsætter gør det mere og mere ondt og pludselig forsvinder det. Men det har det med at gøre rigtig ondt så lysten forsvinder. Dette tager selvfølgelig hårdt på vores forhold da vi jo ikke rigtig kan havde sex mere.
Vi vil begge rigtig gerne, men det bliver ødelagt af de smerter jeg får, når vi begynder at kæle.

Svar
Kære dig
Sikken noget, det gør mig virkelig ondt at høre. Det, at smerterne ved samleje overskygger lysten, er både meget velkendt og forståeligt. Det ville faktisk være ikke så lidt af en præstation at skulle gennemføre et samleje, når man har så ondt, som du har. Derfor påvirker det også jer begge to, når I ikke kan have sex på trods af, at lysten er til stede.
Hvis jeg skal give dig et mere konkret svar, er jeg på noget usikker grund. Sagen er nemlig, at jeg mangler flere oplysninger. Mit svar bliver derfor mere kortfattet, end jeg kunne ønske.
Mange grunde til smerter
Der er flere medicinske årsager til, at du kan opleve smerter ved samleje f.eks. infektion, overgangsalder, irritation, følgevirkninger til kirurgi, endometriose m.v. Se gerne Seksuelle smertetilstande hos kvinder hos sundhed.dk, som giver en tydelig oversigt over mulige fysiologiske årsager.
Du skriver også, at smerterne opstod for to år siden. Hvad skete der for to år siden? Fik du ny partner? Hvordan havde du det med samleje inden? Hvordan er det, hvis du forsøger at onanere? Det er nogle af de spørgsmål, som jeg ville stille dig, hvis du sad overfor mig.
To forklaringer
Som du måske kan se, forsøger jeg at anvise to mulige forklaringer. Enten har dit problem en medicinsk eller sygdomsorienteret forklaring eller en mere psykisk og samspilsorienteret forklaring.  Du skriver ikke, om du har talt med din egen læge eller gynækolog om smerterne. For mig at se kommer du ikke uden om at blive undersøgt for at sikre, at der ikke er medicinske årsager til smerterne.  Derfor vil jeg opfordre dig til at få bestilt en lægetid. Såfremt de medicinske årsager kan udelukkes, bliver næste step at tale med en sexolog eller terapeut – og gerne sammen med din partner. Her vil I skulle indgå i et forløb med samtaler og forskellige øvelser. Hvad tænker du og I om den plan?
Det er her og nu det bedste svar, som jeg kan give dig.
Mange hilsner
Henrik List, Psykoterapeut