Min kæreste har mistet følelserne
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste fortalt mig for en måned siden, at han havde mistede sine følelser for mig. Det kom meget bag på mig, for jeg synes, vi havde det rigtigt godt sammen. Jeg befandt mig på en lyserød sky, hvor jeg vågnede op ved siden af manden i mit liv, ham jeg skulle dele resten af mit liv med.
Jeg har været enormt ked af det, for det var hele mit liv, der lige gik i stykker der.
Vi har kendt hinanden i 5 år og været kærester i ca. 2,5 år. Min kæreste fortalt mig, at han ikke længere havde følelser for mig, og han var i tvivl om, om det skulle være os resten af livet. Han fortalt, at han sagtens kunne forestille sig en anden pige, end mig, ligge i hans arme. Men han sagde også, at han også godt vidste, at hvis han slog op med mig, ville han aldrig finde noget bedre eller lige så godt. På dette tidspunkt havde han følt sådan og havde haft disse tanker i en uge.
Vi besluttede os for at give det noget tid og se det an. Da hverken mig eller min kæreste havde lyst til, at det skulle være slut nu.
Han er ikke særlig god til at snakke om sine følelser og dette. En af grundene til, at han nok ikke er så god til dette, skyldes nok, at han kan se, hvor ked af det jeg er over alt dette og ikke har lyst til at sårer mig mere.
Derfor har vi ikke fået snakket om alt dette, så meget som jeg gerne ville.
Men når vi har snakket, har det været rart. Specielt fordi jeg ellers går i denne her uvished, som gør, at jeg kun forestille mig det værste (at vi slår op), og dette har påvirket mit humør og mig selv, hvilket ikke har hjulpet på situationen. Men når vi snakker om det, kommer vi ikke rigtig nogen vegne. Ingen af os kan finde ud af, hvad vi skal gøre ved situationen, eller hvad vi skal snakke om, og vi kan ikke rigtigt finde ud af, hvorfor det er endt sådan, og hvorfor han føler, som han gør.
Efter en hård måned for os begge, fortalt han mig, at han ikke synes, det gik den rigtige vej. – Nu havde han fundet ud af, at han ikke kunne lide at bruge tid sammen med mig. At han heller ville være sammen med sine venner eller spille computer frem for at være sammen med mig. Hvis jeg foreslår, at vi skal spille et brætspil sammen, som vi førhen hyggede os med, så siger han nej – for han har ikke lyst til at skulle lave noget sammen med mig.
Igen kan han ikke fortælle, hvorfor han lige pludselig har det sådan, og hvad der er skyld i det. Jeg har spurgt, om det har været fordi, vi har haft nogle hårde og triste uger, eller fordi han lidt før, han fortalte om sine mistede følelser, var begyndt at være meget mere social med sit studie og dermed begyndte at bruge meget tid med sine nye venner. Men han siger, at ingen af disse ting har haft en indflydelse på, at han ikke længere har lyst til at bruge tid sammen med mig.
At han fortalte dette gjorde mig bare endnu mere ked af det. Jeg elsker at bruge tid med ham.
– Hvis jeg skal beskrive en god dag for mig, er det en dag, hvor vi har lavet noget sammen. Derfor gør det bare så ondt, at finde ud af, at han ikke synes, det er sjovt og rart at bruge tid sammen.
Han fortalte at han ikke har lyst til eller kan være i et forhold, hvor han ikke har lyst til at bruge tid sammen med mig. Vi har snakket om, hvad vi kan gøre for, at han igen får lyst til at bruge tid sammen med mig.
Men igen kan vi ikke finde ud af, hvad vi skal gøre, eller om der er noget man kan gøre.
Vi har haft snakket om, hvorvidt vi skulle holde en pause, men min kæreste har ikke lyst til en pause, fordi at med en pause vil han stadig ikke kunne føle sig fri – hvilket han mener at han har brug for, for at kunne finde ud af, hvad han føler helt præcist.
Jeg er slet ikke klar til singlelivet og har på ingen måde lyst til at slå op.
Jeg kan ikke forstille mig et liv eller en hverdag uden ham, og jeg har ikke lyst til et liv uden ham. Det er ham og ingen andre, jeg har lyst til at bruge resten af mit liv sammen med.
Er der en måde hvorpå han kan få sine følelser igen, og er der noget vi kan gøre, for at han får lyst til at bruge tid sammen med mig? Eller er vores forhold forbi?

Svar
Tak for din henvendelse til Parvis.
Jeg kan godt forstå, at du oplever din situation meget besværlig, og at det er en hård tid for dig. Du vil gerne, at din kæreste og du skal blive sammen, men han er blevet usikker på, om det er det, han har lyst til. Den usikkerhed kan du ikke holde til at leve med i ret lang tid, og derfor har du brug for en afklaring.
Måske er din kæreste på vej ud af forholdet
Sådan som jeg læser din beskrivelse af det, der sker imellem jer i disse måneder, tror jeg, der er en risiko for, at din kæreste er på vej ud af jeres forhold. I har været kærester i 2 ½ år og har kendt hinanden i 5 år, så I kender hinanden ret godt. Men nu er din kæreste blevet usikker på, om han vil dele sin fremtid sammen med dig. Efter hvad han siger, véd han ikke, hvad der har fået ham til at miste sine følelser for dig. Han mener, han har brug for at komme ud af forholdet, ”for at kunne finde ud af, hvad han føler helt præcist”.
Varme følelser for hinanden kommer og går
Din kæreste har mistet de følelser for dig, som han har haft tidligere, og det er grunden til, at han er blevet usikker på sig selv angående, om han vil blive sammen med dig.
Jeg har lyst til at skrive noget generelt om følelser i håb om, at du og din kæreste kan bruge noget af det.
I et parforhold spiller følelser for hinanden en vigtig rolle. Vi har brug for at have følelser for vores kæreste og vi har også brug for at vide, at væres kæreste har følelser for os. Uden følelser for hinanden er der ikke noget forhold.
Men samtidig har følelser det med at ændre sig fra tid til anden. Derfor kan der være perioder, hvor de varme følelser for den anden er væk. Det kan skyldes konkrete ting, der er sket i forholdet til hinanden. Men det kan også skyldes så meget andet, f.eks. ting der sker på andre fronter i vore liv, og ofte er vi ikke bevidste om årsagerne til, at de varme følelser forsvinder for en tid.
Det er helt normal, at det er sådan. Alle, der lever i et parforhold, kender til, at de varme følelser for den anden kommer og går.
Vi kan ikke styre og regulere vore følelser. Vi har de følelser, vi har, og det giver ikke nogen god mening at fornægte dem eller krampagtigt at forsøge at ændre dem.
Det, vi gør og siger, gør en forskel
Varme følelser for vores partner, giver os lyst til at sige noget sødt til ham/hende og til at gøre noget godt mod ham/hende. Varme følelser motiverer til at sige noget eller gøre noget, som gør den anden glad. Der er en sammenhæng mellem følelser og ønsket om at gøre livet godt for den anden.
Og denne sammenhæng gælder også den anden vej omkring. De ting vi siger til og gør for vores partner, kan vække de varme følelser hos ham/hende. Og faktisk er varme følelser hos os selv ikke nogen forudsætning for, at sige noget sødt til og gøre noget godt imod vores partner. Det kan vi godt gøre, selv om de varme følelser ikke er til stede i øjeblikket.
Vore følelser og vore handlinger påvirker altså gensidig hinanden. Det indebærer, at vi faktisk selv kan gøre noget for at vække og fremme følelserne for hinanden i et parforhold.
Viljen spiller også en rolle
Ifølge folkekirkens vielsesritual skal det par, der ønsker at blive gift, hver især svare på spørgsmålet: ”Vil du elske og ære ham/hende?”.
Nu véd jeg godt, at I ikke er gift, men jeg citerer spørgsmålet fra vielsesritualet fordi, det sætter fokus på noget, som er afgørende vigtigt i et ægteskab, nemlig viljen; viljen til at ville elske den anden.
Et parforhold bygger på viljen til at ville elske. Det vil sige viljen til at ville gøre, det man kan, for at den anden får et godt liv. Pointen er, at det kan man både gøre, når de varme følelser for den anden er til stede og når de ikke er det. Følelserne afgør ikke om man kan elske den anden. At elske er nemlig et spørgsmål om vilje.
Vilje og følelser
Der er behov for både vilje og følelser i et parforhold.
Der er behov for vilje til at sætte sit eget til side, for at være der for den anden; viljen til at ville gøre noget godt og sige noget, der løfter den anden op, selv når du ikke oplever, at din kærlighed bliver gengældt, og du ikke har nogen varme følelser for den anden.
Men viljen til at ville elske den anden er vigtigere en følelsen af at elske den anden. Et parforhold kan nemlig godt overleve en periode, uden at der er gensidige varme følelser til hinanden. Men et parforhold kan ikke overleve, hvis der ikke er nogen vilje til at ville elske og ære den anden.
I har begge brug for afklaring
Måske kan I bruge disse tanker til noget i jeres forhold. Det håber jeg naturligvis. I har begge to behov for en afklaring angående jeres forhold til hinanden.
Du slutter dit brev med at stille to spørgsmål: ”Er der en måde, hvorpå han kan få sine følelser igen, og er der noget, vi kan gøre, for at han får lyst til at bruge tid sammen med mig? Eller er vores forhold forbi?
Det første spørgsmål har jeg forsøgt at forholde mig til i det, jeg har skrevet oven over om forholdet mellem vore følelser og så de ting, vi gør mod hinanden og siger til hinanden.
Derudover vil jeg tilføje: Sig til din kæreste, at du elsker ham og at du vil ham. Sig til ham, at du har både vilje og lyst til at bruge resten af dit liv sammen med ham. Hans reaktion på det vil give dig en fornemmelse af, hvad han vil.
Til det andet spørgsmål vil jeg sige følgende:
Jeg kan ikke vurdere, om din kæreste er i gang med at gøre jeres forhold forbi. Og måske er han heller ikke selv klar over det. Måske kan det være med til at give ham afklaring, at finde frem til sit svar på følgende spørgsmål: ”Vil du gerne have, at dine følelser for din kæreste kommer til dig igen?”.
Jeg vil opfordre dig til at vise din kæreste mit svar, og jeg håber, at mine tanker kan være med til at hjælpe jer begge til en afklaring. Den situation I er i, og som I har været i over en måned, er ikke god for jer at blive i ret lang tid længere. Efter så lang tid sammen, véd din kæreste, hvad han får, hvis han bliver hos dig, og han véd, hvad han mister, hvis han forlader dig. Denne viden, sammen med hans vilje, kan med fordel fylde mere i hans beslutning, så at de seneste ugers manglende følelser ikke afgør hele sagen.
Jeg vil ønske jer begge et godt liv. Sammen eller hver for sig.
De bedste hilsener
Flemming H. Møller
Præst og Psykoterapeut