Temperament
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste har et temperament, der betyder, at han smækker med døren, kaster en gaffel på gulvet og larmer så man ikke er i tvivl om hans adfærd. Vi har fået klager før fra vores nabo. Det siger jeg til ham under konflikten. Han bliver endnu mere vred og begynder at råbe højere eller smække med en dør mere. Jeg kommer fra en familie, hvor det er normalt, at man råber over en konflikt, så for mig at se er han voldsom i sin adfærd, og jeg kan ikke lide det. Et eksempel er at vi under en spisesituation skændes og at det til sidst koger over, så han går helt amok, og jeg råber af ham.
Jeg vil gerne lære at tackle det. Men jeg føler, at det er ligeså meget ham, som det er mig. Han mener ikke, at der er noget at gøre.

Svar
Tak for din henvendelse.
Du skriver, at du ikke kan lide det, når din kæreste bliver vred og viser voldsom adfærd. Det kan jeg godt forstå. Den adfærd din kæreste udviser, når hans temperament løber af med ham, er ikke rar at være tæt på og er ikke konstruktiv.
Du stiller ikke noget spørgsmål i din henvendelse. Derfor vil jeg vælge at sætte ord på mine tanker om det, du beskriver, og håber noget af det er brugbart for dig.
I har behov for assistance
Du skriver, at din kæreste ikke mener, der er noget at gøre ved jeres situation. Det mener jeg absolut, der er. Men før der kan ske en ændring, er det nødvendigt, at I begge indser, at I har et fælles problem, og at I er villige til at investere tid og kræfter i at få løst det.
På baggrund af din beskrivelse af de situationer, som nogle gange opstår imellem jer, er der for mig at se ingen tvivl om, at I har brug for at få hjælp udefra. Dermed mener jeg, at I har brug for at tale med et menneske, som kan hjælpe jer begge med at tackle jeres temperament på en konstruktiv måde og som kan give jer gode råd angående den måde, I taler med hinanden på. Jeg tror ikke, I kan komme ud over jeres fælles problem alene, for I har brug for at lære nye måder at tale sammen på og nye måder at forholde jer til jeres temperament på. Jeres problem er for så vidt ikke jeres temperament, men derimod den måde i bruger jeres temperament på og den måde, I lader den komme til udtryk på.
Når jeg taler om, at I vil kunne have gavn af hjælp udefra, tænker jeg ikke på det at tale med mennesker fra jeres vennekreds om udfordringerne i jeres parforhold. Jeg vil opfordre jer til at finde frem til en person, som ikke er en del af jeres omgangskreds, og som har erfaring med at være til hjælp for par med problematikker, der ligner jeres. Det kunne eksempelvis være en parterapeut.
Forandring er mulig
Du skriver, at du gerne vil lære at tackle de ubehagelige situationer, som nogle gange opstår imellem jer. Denne lyst kan blive begyndelsen til, at I får et bedre liv sammen, og jeg er ganske sikker på, at det er en mulighed. Men det er nødvendigt, at din kæreste også vil være med til at søge nye indsigter, som kan gøre jeres måde at tale til hinanden på mere konstruktiv.
Jeg vil opfordre dig til at vise mit svar til dig til din kæreste. Tal stille og roligt sammen om, hvad I hver især kunne ønske jer anderledes i jeres parforhold, og hvad I oplever, at jeres temperament gør ved jeres forhold til hinanden.
Jeg håber, I gør alvor af at opsøge en person, som vil hjælpe jer, for jeg er ganske sikker på, at en person med erfaring angående jeres problematikker vil kunne være jer til stor hjælp og være med til at I kan få et bedre liv sammen.
God arbejdslyst.
Flemming H. Møller,
Præst og psykoterapeut