Utroskab og fødselsdepression
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Vi fik en søn for snart to år siden, som havde en hård start på livet. Jeg stod meget alene med alt omkring ham, da min mand følte, han ikke vidste, hvad han skulle.
Da vores søn er 13 mdr, gør han det forbi med mig, fordi han ikke mener, han har følelser for mig, og i 14 dage behandler han mig virkelig dårligt. Da jeg og sønnen er væk en hel weekend, går det op for ham, at han ikke kan undvære os. Og da vi kommer hjem, fortæller han, at han har det dårligt, og han har været så dum at tage en masse lån og skylder en masse penge væk. Og han indrømmer også at han har været utro 2-3 gange de sidste 4 uger. Han husker ikke, hvorfor det er sket, og han forstår heller ikke, hvorfor han har gjort det.
Siden har han været ved lægen, som mener han har en fødselsdepression.
Kan det virkelig være skyld i, at han er utro?
Han arbejder hårdt på at gøre det godt i mellem os igen. Vi bor hver for sig lige nu. Og ses kun en dag om ugen. Og vi har det godt, når vi ses. Vi skriver og snakker i telefonen hver dag. Men jeg er stadig i tvivl, om jeg vil give ham en chance til.
Jeg forstår bare ikke, at vores søn og jeg kunne betyde så lidt.
Hvordan kommer jeg videre? Bør jeg give ham en chance til?
Jeg elsker ham stadig. Men det gør ondt.
Hjælp!

Svar
Kære spørger, tak for din henvendelse her til Parvis.dk
Jeg vil i det følgende at prøve at komme med nogle tanker, jeg gør mig, ud fra det, du skriver, men også ud fra noget jeg gætter mig til. Du sidder jo ikke lige ved min side, så jeg kan spørge dig.
Nu ved jeg ikke, om du oplevede, at din mand forandrede sig under eller efter din graviditet. Når du ser i bakspejlet – var der så optræk til en fødselsdepression på det tidspunkt? Det, jeg tænker, er, at hvis man har en depression, er det forbundet med en vis ensomhedsfølelse.
Det virker til, at han har trukket sig i forholdet, da I fik jeres barn.
At få et barn er på den ene side en enorm glædelig begivenhed samtidig med, at det er en kæmpe omvæltning for et parforhold.
Det er jo helt naturligt at opmærksomheden skal deles med den lille ny, og derved bliver der mindre tid til hinanden. Og uden tvivl er det især manden, der oplever, at blive sat på andenpladsen. Hallo – jeg er her også, tænker han måske, men evner ikke at få det sagt…
Hvordan var jeres forhold, inden I fik barn? Har I været et par, der har delt jeres følelser med hinanden. En meget vigtig ting for et godt parforhold er, at der deles liv med hinanden. At I deler sorger og glæder; deler, hvad der rører sig hos den enkelte, og at man ud over at være kærester også er hinandens bedste venner.
Utroskab
Måske har du hørt udtalelsen: ”Naboens græs er grønnere”; altså at min arbejdskollega, ven osv., er mere spændende end min egen partner. Derfor kan man fristes. Det vigtige i ens forhold er, at huske at vande sin egen græsplæne, at bevare venskabet i forholdet.
At få at vide, at den, man elsker, har været en utro, er et meget stort svigt at blive udsat for, og der opstår ofte vrede, sorg og mistillid overfor den, der har svigtet.
En mand bliver oftest utro, fordi han føler sig forsømt i sit forhold, enten når det gælder opmærksomhed eller på det seksuelle plan. Mænd har ofte svært ved at sætte ord på det, de føler, og derfor også meget svær ved at give udtryk for, hvis der er noget, de oplever, der mangles i forholdet. At han f.eks. oplever sig sat til side i forhold til den lille nye, der tager megen tid. Oplever sig måske mindreværdig, men formår ikke at give udtryk for det.
Hvis følelsesbeholderen er tom, er krisen/konflikten lige om hjørnet. Anerkendelsen, at se og høre hinanden er super vigtig for parforholdet. At du ved hvad der skal til, for at din mand føler sig elsket og han ved, hvad der skal til for at du føler dig elsket. Mange tror, at det er det samme, hvilket det nødvendigvis ikke er. Dette kan være en af årsagerne til, at vi som par går fejl af hinanden. Hvad skal der til, for at din kærlighedsbeholder fyldes? Hvad skal der til, for at din mands kærlighedsbeholder fyldes? Jeg kunne foreslå dig at læse ”De 5 kærlighedssprog”.
Skal jeg give ham en chance til?
Du skriver, at du er i tvivl, om du skal give ham en chance til? Herved forstår jeg, at det ikke er første gang, du har givet ham en ny chance? Så har han fået flere chancer, tænker jeg, var de lige så skelsættende som denne? Hvis han ikke får chancen, er det så slut?
Elsker ham stadig
Du skriver, at du stadig elsker ham. – Så er der da noget at bygge videre på, hvis det er det, du vælger. Hvis du vælger at sige ja til at gøre et forsøg med jeres forhold, tror jeg, det vil være en meget god ide at finde en god parterapeut eller en psykolog, som I sammen kan snakke med. Så kan I få sat ord på det, der er sket, men også få snakket om jeres fremtid sammen. Få hjælp til over for hinanden at få sat ord på, hvad der er vigtigt for den enkelte af jer for at forholdet skal fortsætte. Hvordan undgår I, at utroskab sker igen, og hvad kan I hver især gøre, for at den anden oplever sig set og anerkendt?
Jeg ønsker det bedste for dig og at overstående kan give dig hjælp til at tage den rigtige beslutning.
De bedste hilsner fra
Dennis Hansen,
Psykoterapeut