Bebrejder mig selv efter brud
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej med jer.
Min nuværende eks kone har kæmpet i mange år med psykisk sygdom/diagnose hos min yngste søn. Det påvirkede selvfølgelig vores forhold, og især mig, så jeg gik ned med stress. Sideløbende blev jeg så udredt med de samme diagnoser, som vores søn i en alder af 47 år.
Jeg valgte til sidst at sige stop for vores allesammens skyld. Vi havde brug for en forandring, det var umuligt for mig at komme videre med mig selv. Vores yngste havde sovet i soveværelset de sidste to år (han bliver 17 år). Jeg har sovet skiftevis på sofaen, og i hans seng. Før jul sagde jeg, at jeg ville separeres. Vi er nu flytte hver for sig, og har solgt huset. Jeg har bare utroligt sværdt ved at finde fodfæste og jeg føler det er virkeligt uoverskueligt. Jeg føler ikke vi var helt færdige med hinanden, men det værste er den sorg jeg har, og bebrejdelse, den kan jeg ikke styre……… Hvis I har et svar eller noget, vil jeg blive rigtigt glad, eller kan henvise mig til en terapeut, som kan hjælpe mig videre. Tusind tak.
Hilsen K

Svar
Kære K.
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt følge dig i din frustration, at der er mange ting, der taler for både det ene og det andet i forhold til at blive og gå fra hinanden. Nogle gange kan valget føles at være mellem pest og kolera, og det er rigtig svært.
At lade sig skille er en stor beslutning, som har rigtig mange konsekvenser, for det er ikke bare en person, man skiller sig fra. Det er også en del af ens historie, man forlader, på godt og ondt.
Når du har det svært, kan det være fordi, alt er vendt rundt. På godt og ondt var der altid liv i huset før, og én at snakke/diskutere med. Nu skal du selv tage stilling til alt, og det vil påvirke din usikkerhed og måske endda være med til at forstærke den. Det i sig selv er opslidende og kan give en længsel tilbage til det, der var, og dermed følelsen af ikke at være færdige med hinanden. Efter mange års parløb har du sikkert også stadig følelser for din ex-kone. Har du talt med din ex. kone om, hvordan hun har det med jeres brud – er hun “færdig” med dig?
Du skriver også, at du oplever både sorg og selvbebrejdelser. Måske kan det hjælpe dig at lade sorgen og selvbebrejdelserne få lov at fylde i accept af, at sorgproces tager tid. Du kan feks. gøre det ved at beskrive dem. Helt konkret: Når følelserne er der, tager du et hæfte (f. eks. en kinabog) og skriver det ned, der fylder i dig. Du må gerne skrive råt og usødet, hvad du føler og tænker. Det er kun dig selv, der skal læse det, så du behøver ikke lægge nogen dæmper på. På den måde kan du få lidt luft for tankerne og måske kan du også bedre finde ud af, hvordan du kan handle på følelserne. Du kan også med fordel dele dine tanker med en ven, som du har tillid til, så du ikke skal gå alene med sorgen.
Men, som du også antyder i dit spørgsmål, kan det ikke ordnes med et enkelt svar i en brevkasse, for det er en proces, du skal igennem, og her tænker jeg, at du har brug for at snakke med en terapeut. Nu ved jeg ikke, hvor du bor, og kan derfor ikke umiddelbart anbefale en terapeut til dig, men der er flere hjemmesider, hvor du kan finde terapeuter, f. eks. på parvis.dk.
Du har også mulighed for at bruge vores gratis rådgivningstelefon, som har åbent alle mandage fra 19-22.
Venlig hilsen og gode ønsker for dig og dit liv