Er jeg syg?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Har været i et forhold i 3,5 år, som jeg er ude af nu. Men jeg har haft det af h.. til efterfølgende. Endte med et selvmordsforsøg sidste sommer. Han var alkoholiker (og min kollega), men han var skarp i hovedet på arbejdet, så jeg fattede ikke mistanke, før det var for sent.
Det blev værre og værre i forholdet, og jeg er blevet kaldt luder, klamme kælling, syge kælling, sørgelig, ynkelig, mega taber, fucking syg osv. osv. i den dur hundredevis af gange. Han havde ingen former for empati på noget tidspunkt. Fuldstændig ligeglad med, hvordan mennesker omkring ham havde det.
Og selvom han er ude af mit liv, er det mig, der sidder tilbage og føler mig syg – mens hans nye kæreste flyttede ind hos ham kort tid efter, vi gik fra hinanden, og han bare er lykkelig.
Jeg har kæmpet mig op af hullet – var tilbage på arbejde 1 mdr. efter, jeg forsøgte at ta´ livet af mig. I den forbindelse sendte han en sms og bad mig skrive et brev til ham, hvor jeg skrev, at det ikke var hans skyld, hvis jeg valgte at taget mit liv.
Hvorfor pokker er det mig, der føler mig syg her? Jeg har aldrig hævet stemmen, kaldt ham grimme ord eller andet – og alligevel er det mig, der har det værst. Hvorfor?
På forhånd tak.
Vh.

Svar
Kære du.
Tak for din henvendelse til Brevkassen.
Problem
Du indleder dit brev med at spørge, “er jeg syg?”. Samtidig beskriver du dit forhold med en samlever over 3,5 år.
Din beskrivelse af ekskæresten tyder på, at du har været i et forhold med en mand, som har en personlighedsforstyrrelse.
Han har i den grad nedgjort dig på alle måder, så du er blevet nedbrudt fysisk og psykisk. Jeg vil tro, at dit selvværd og din selvtillid kan ligge på et lille sted lige for tiden. Du har oplevet, at han ikke havde empati på noget tidspunkt. Og var ligeglad med andre mennesker. Du endte med et selvmordsforsøg sidste sommer. Ekskæresten beder dig om at skrive et brev til ham om, at det ikke var hans skyld, hvis du valgte livet fra. Mon du skrev brev til ham? Han fralægger sig jo ethvert ansvar.
Du spørger, hvorfor det er dig, der føler dig syg?
Kære Kvinde, du har i den grad været ude for manipulation, og jeg har lyst til at råbe højt til dig, at den behandling du har været udsat for, kan man blive syg af. Når man bliver udsat for længere tids pres, er der en reel risiko for at udvikle angst og/eller depression.
Løsning
Tillykke med at du er ude af forholdet.
Jeg vil gerne, om du ville reflektere over, hvad det er, der gør, at du ikke hæver stemmen, når du bliver behandlet på denne måde? Kender du fra tidligere i dit liv, at det med at sætte grænser kan være et problem for dig?
Livet er en gave, og der er mange gode stunder til dig fremadrettet. Du behøver hjælp for at finde livsgnisten igen. Det er godt, at du reagerer ved at stille spørgsmål her til Parvis. Det kan være første skridt til hjælp. Men der skal mere til. Gå til din egen læge og få en henvisning til en psykolog og fortæl om, hvilken type af samlever du har været sammen med. Samtaler med en psykolog vil hjælpe dig til at forstå mere af, hvad der tidligere skete i jeres forhold, og hvordan det har påvirket dig. Den hjælp håber jeg, du vil opsøge.
Jeg håber, du har et netværk, hvor du kan dele de smertelige oplevelser, du har haft, og hvor du bliver mødt.
Med den behandling som du har fået, skal du ikke undre dig over, at der kan gå lang tid, inden du føler dig rask.
Prøv, om du kan gøre noget godt for dig selv – noget som bringer glæde. Og omgiv dig gerne med mennesker, som bringer noget varmt og positivt ind i dit liv.
Varmeste hilsner