Jeg er forelsket i en anden mand
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg har været sammen med min mand i 11 år, vi har været gift i 5 år. Har to børn, en på 5 år og en på 2 år.
Vi har lige været igennem en krise hvor min mand var så påvirket af sit arbejde at han kun bragte negativitet med hjem. Han havde ikke lyst til at være sammen med hverken mig eller børnene. I den periode var jeg selvfølgelig meget sårbar og fik en lille forelskelse i en anden. Kunne godt se det var noget rod. Fortalte min mand jeg følte jeg gled fra ham pga hans negativitet. Han blev meget ked af det og har gjort et kæmpe fremskridt og forbedret sig. Problemet er at jeg blev ved med at glide fra ham og blev mere og mere forelsket i den anden mand. Nu har jeg haft en lang ferie og har tænkt hele vores ægteskab og mit liv igennem. Uanset hvordan jeg vender og drejer det, føler jeg at den mand jeg er forelsket i kan gøre mig endnu mere lykkelig. Vi passer meget bedre sammen på alle måder. Alt hvad jeg har ønsket og drømt om kan vi sammen føre ud i livet. Men står stadig med en klump i maven, for ved at min mand vil blive dybt ulykkelig. Ved at han elsker mig overalt på jorden og vil gøre alt for mig. Men jeg elsker ikke ham. Hver gang min mand kysser mig, holder om mig og vi har sex tænker jeg på den anden mand. Den mand jeg er forelsket i er klar til at tage både mig og mine børn til sig, han siger vi bliver en lykkelig familie med vores 4 børn tilsammen. Hvordan får jeg givet min mand besked om hvordan jeg føler. Er så bange for han går psykisk ned. For han er meget usikker på sig selv i forvejen.
Venlig Hilsen

Svar
Kære Kvinde
Du er i en svært situation. Da din mand havde det svært på sit arbejde og kun bragte negativitet med hjem, blev du naturligvis forsømt. I sådan en situation er det nemt at få forelskede følelser i en anden, der viser en interesse og omsorg. Hvor var det flot, at du registrerede dette og fortalte det til din mand. Dette, tænker jeg, hjalp ham til, at stoppe op og få taget sine prioriteringer op til revision.
Du spørger om, hvordan du får givet din mand besked om, hvordan du føler. Dette kan jeg godt forstå, du har det svært med. I det følgende vil jeg komme med forskellige bud på, hvad jeg tænker om din situation og hvad du kan gøre:
– Da I blev gift, gav du din mand et løfte om at elske ham, til døden skiller jer ad. Kærlighed er langt hen ad vejen et valg. Forelskelse består af flyvske (dejlige) følelser; der gerne, når man danner par, skulle ende ud i en kærlighed, der vil hinanden i medgang og modgang. Din mand og du befinder jer lige nu i en ny krise; for godt nok har han forbedret sig, men du er dybt forelsket i en anden mand. Det er forståeligt, det kunne komme så vidt for dig, for som sagt er forelskelse en fantastisk følelse og når den er gengældt, kan man næsten gå på vandet. Selvfølgelig er fristelsen til at dyrke denne følelse og det nye spændende forhold stor, når du og din mand ikke er i ordentlig kontakt. Med børn i den alder de har nu, har hverdagens trummerum også for alvor meldt sig med madpakker, syge børn, havregrød, mindre overskud til alt, kedsomhed m.m. Måske har du og din mand i flere år forsømt det yderst vigtige, det er, at prioritere hinanden. Med et ærligt ønske fra begges side, er det muligt at finde melodien igen. Start med at finde regelmæssig pasning til de børn, så I får tid kun jer to. 2 weekender om året samt 1-2 aftener om måneden, må i starten være minimum. Meld jer evt. til et prepkursus eller find en god parterapeut. Der er hjælp at få, men kun hvis det er det, du ønsker.
– Jeg kan desværre ikke anbefale dig at gå fra din mand, selvom det måske er det, du helst vil have hjælp til. For ikke så mange år siden signalerede en vielsesring ”OPTAGET”. I dag er der desværre ikke så meget respekt om dette. Ham du er blevet forelsket i, må have vidst du var gift. At han har ladet det komme så vidt med dig, vidner om ikke særlig stor respekt for ægteskabet. Han siger, I vil blive en stor lykkelig familie, med jeres fire børn tilsammen. Hvor ved han det fra? I dit eventuelle nye forhold til ham, vil det om nogle år også gå op i leverpostej og hverdag; og hvem ved, om en af jer så ikke igen kunne blive fristet af en ny forelskelse?
Der er ofte mange problemer i sammenbragte familier. Man kommer nok aldrig til at holde lige så meget af den andens børn som af sine egne. Ens børn får ar på sjælen de må bære resten af livet og sandsynligheden for, at de selv vælger skilsmisse som løsning senere i livet, bliver stor. Godt nok har I så den store fordel, at jeres tidligere partnere regelmæssigt har børnene. Her har I meget tid bare jer to og dermed rig mulighed for at pleje jeres forhold. Men var det så ikke at foretrække, at kæmpe for det du har? Ham du er forelsket i vil måske aldrig kunne elske dine børn som din mand gør.
Under alle omstændigheder må du jo have en alvorlig snak med din mand; hvor du må fortælle ham, hvorvidt, det er kommet for dig. Du må være ærlig om, hvordan du har det, hvad enten du vælger at gå fra ham, blive hos ham eller du ikke ved det. Åbenhed og at I kan rumme, hvordan I hver især har det, er så vigtigt.
Hvis du vælger din mand, hvilket jeg vil håbe du gør, har I brug for en ny start. Det betyder, du må stoppe fuldstændig med at se den anden mand du er forelsket i. Du må bevidst vælge din mand til; forsøge at gøre ham glad, tilgive ham, når han skuffer dig, ligesom han må tilgive dig, hvis din længsel efter den anden mand bliver for stor og du dermed mister dit fokus på ham. Efterhånden som det lykkes jer at gøre gode ting for hinanden, vil I også opleve at de varme følelser begynder at blomstre igen.
Jeg håber, du kan bruge mine refleksioner til at finde vej videre i dit liv.
Kærlig hilsen
Bente Hansen
Psykoterapeut