Utroskab (g)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er i et forhold, der nu har varet i 5 år, vi har dine og mine børn, arbejde begge to. Men for ca 3 mdr siden ændrede min kæreste sig. Arbejdsmobil slukket, når han er hjemme, ligeså ipad. Hans private mobil åben, men den betaler jeg også og kan følge hans opkald og sms og det ved han. Han brugte meget tid på nettet. Jeg arbejder aften og nat, for at familielivet skal kunne passes og han arbejder dag. Jeg har ikke adgang til hans pcer, koder… men når jeg kommer ind i stuen kan jeg se der er flere sider nedenfor, men han lader som om han spiller spil. Jeg ved han er på 2 sider for natur, som han ikke ved jeg ved, men han er så på kursus i september, og da han kommer hjem, spørger jeg ham direkte, men han nægter, samtidig, mærkeligt nok, er alt på nettet stoppet siden den dag. og alle mulige opkald på den tlf jeg kan følge der er kun til mig- forældre og børn. Hvad gør jeg? Dette æder mig op. Kan ikke få koderne frem. ej heller hans tilståelse. Vores sexliv har ikke ændret sig. Hvis jeg bliver ved med at sige det, svare han ikke og bliver stille. Han er kærlig, men han kommer ikke med forslag til noget vi skal, så kommer ikke ud. Jeg er kørt fast, og det påvirker mig. Hvad gør jeg????

Svar
Kære Kvinde
Hvor kan jeg godt forstå, dine tanker angående din kærestes formodede utroskab, æder dig op. Det må være svært for dig, at den der skulle være tættest på dig, føler du nu ikke mere, du kan stole på. Når vi mister tilliden til vores nærmeste, er der ikke længere tale om en tryg relation.
Det er allerede tydeligt, der er sket noget i mellem jer, da han, som du siger ikke kommer med forslag til noget I skal, så I kommer ikke ud sammen mere. Måske er det sårethed fra hans side over, at du har mistænkt ham for utroskab, der kan være grunden? Eller også er der reelt noget, han skjuler for dig. Og hans løgn har sat skæl mellem jer.
Måske vil det være godt for dig, at du gør dig nogle tanker angående forskelligt:
– Er det første gang, du føler dig usikker på, om du kan stole på ham?
– Vil du kunne tilgive ham, hvis han indrømmer der var noget, men at det er fortid nu?
– Er det okay, at du kan følge med i alt, hvad han foretager sig. Har han ikke lov til at lave noget privat, du ikke behøver at vide noget om?
– Kan der evt. være tale om at ”oprør” fra hans side mod al din kontrol?
– At du har brug for at kontrollere ham så meget, er det et udtryk for, at du grundlægende ikke stoler på ham?
– Har du kontrolleret ham i al den tid I har kendt hinanden?
Mine umiddelbare tanker er, at I begge vil kunne profitere af at få nogle flere færdigheder i at kommunikere med hinanden, så I føler jer gensidigt set og forstået. Dette kan læres i terapi. Lige meget hvad bliver I nødt til at have en nødvendig snak, måske i samvær med en tredje person, om, hvordan I kommer videre, for det kan ikke fortsætte som det gør nu. Tilliden bliver nødt til at indfinde sig igen.
Måske kunne du lade din kæreste læse dit spørgsmål og mit svar og lade det danne udgangspunkt for en god og nødvendig snak, I må have sammen?
Jeg vil slutte med at ønske jer begge alt godt. Der er noget at kæmpe for – hinanden.
Kærlig hilsen
Bente Hansen,
Psykoterapeut