Sex mens vi er separeret
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Min kone og jeg blev separeret i januar og havde ikke sex. Vi startede igen efter et stykke tid, og det varede nogle uger. Nu er der gået 3 måneder uden, og lysten begynder at trænge sig på igen.
Det skal lige siges, at vi har tre børn sammen og er meget sammen i weekender. Planen er da også, at vi forbliver sammen. Vi har det godt i hinandens selskab. Det er bare ligesom vi lukker af for alt positiv for ikke at gi efter til lysten til hinanden og på den måde undgå at iblande følelser. Min kone giver også udtryk for, at hun sagtens kan tilfredsstille sig selv.
Hvad gør man her, for jeg ved, at hvis vi giver efter, så er det godt for begge dele. Vil bare heller ikke presse på. Er bare bange for at vi går glip af en vigtig og god del af at være sammen og tror at det på denne måde bliver sværere at komme tilbage til at nyde hinanden i stedet for sig selv og sine hjælpemidler. Ps. Ikke nogen af os har ideer om at være sammen med andre, det er stadig vores – bare uden vi har det sammen.
Håber I kan give lidt indblik i, hvordan vi kan komme fornuftigt videre.

Svar
Hej
Når jeg læser dit spørgsmål, tænker jeg, at der er rigtig mange usagte ting imellem jer. Der er noget, der tyder på, at der er mange dybe ting, I ikke får talt om.
Det første jeg tænker er: “Hvad er grunden til jeres separation?” Når du nævner, at I er separerede, men stadig har sex med hinanden, tænker jeg, at I måske ikke helt har afklaret, hvad der ligger i jeres separation, og hvordan I håndterer det med hinanden. Hvem har besluttet det og hvorfor, og hvad vil I med hinanden?
Rigtig mange konflikter i et parforhold skyldes dårlig kommunikation, at man kryber udenom, når det bliver svært. Især vi mænd vil gerne have svarene på forhånd, og har vi ikke det, bliver vi usikre og prøver at komme uden om konflikten. Det medfører, at der bliver noget ubearbejdet, og det giver en usikkerhed, sagt lidt mere populært, så er der fejet en masse ind under gulvtæppet, og efterhånden bliver gulvtæppet så bulet, at det er svært at færdes på.
Vejen frem er snak og lyt, og bliv i samtalen, også når det gør ondt. Lyt til hinanden og lad den anden tale ud, inden du tager ordet. Har I brug for hjælp, er det en god idé at tage på et PREP-kursus, hvor man indøver en rigtig god samtaleteknik. I kan også vælge at finde en parterapeut, der kan hjælpe jer til at høre og forstå hinanden.
Du skriver, at du er bange for at gå glip af en god del ved at være sammen. Jeg forstår det sådan, at det er det seksuelle, du taler om. Og ja, jeg tænker, at du har ret, men det seksuelle udfolder sig kun i sin helhed i tryghed, og her er det som regel kvinden, der har brug for tryghed for at kunne give sig fuldt ud. Vejen herhen kan være svær, for det kan være, at I må lægge sex til side for en periode, hvor I snakker sammen om det, der fylder i jer. I hvert fald tænker jeg, at det vil være en god idé, at I ikke “belønner” en samtale med at I har sex bagefter, for så kan det nemt være, at det afkorter samtalen, fordi trangen nemt vil bygges op specielt i dig, og så mister du koncentrationen i snakken. Så lav en aftale om, at i aften snakker vi sammen, og vi går ikke i seng med hinanden. Det kan I så gøre en anden aften. Men vigtigt at I lytter til hinanden og respekterer hinanden. Mærker hun, at hun ikke er parat til sex, respekterer du hende. Jeg er overbevist om, at det lønner sig i den sidste ende for jer begge, og at I finder det, du føler, du går glip af.
Jeg håber for jer, at I også må komme dertil, at I vover at hæve seperationen og flytte sammen igen. Det vil være med til at skabe tryghed for jer, og ikke mindst for jeres børn.
Lykke til med jeres parforhold.
Kærlig hilsen