Min kæreste er ulykkelig
forelsket i en kollega
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære parvis
Min 50 årige kæreste er ulykkelig forelsket i en yngre kollega. Hun vil ikke noget, da hun selv er gift. Han siger, at han elsker mig, og at det er os. Jeg elsker ham og vil gerne gøre alt for, at vi kommer igennem det her, men hvordan støtter jeg ham bedst?
Min kæreste ved ikke, at jeg ved, at han er ulykkelig forelsket.
Mvh. Den fortvivlede

Svar
Kære fortvivlede kvinde
Du spørger om, hvordan du bedst kan hjælpe din kæreste, som er ulykkelig forelsket i en anden. Han siger samtidig, at han elsker dig og ønsker, at det skal være jer to.
Hvor er det stærkt af dig at sætte dig selv til side, for at han skal have det godt, det er kærlighed. Jeg opfatter det, du skriver, som at du ønsker, at din partner har det godt og får den tanke, at du opfatter dig selv som mindre vigtigt. Det at sætte sig selv til side kan blive en slags forglemmelse af sig selv, en slags selvudslettelse, og så er det ikke længere sundt for jeres parforhold. Der skal to ligeværdige partnere til et godt parforhold.
Ærlighed i parforhold
Jeg tror på, at åbenhed og ærlighed i kommunikation er sundt for et parforhold. Ikke på den måde at vi siger grimme ting til hinanden, men at vi er ærlige om os selv, og hvad det gør ved os, når vi ser vores partner foretrækker en anden frem for én selv. Ærlighed i forholdet er også at turde tale om det, vi savner i parforholdet, også selv om jeg muligvis ikke får det jeg længes efter. Det er heller ikke sikkert, jeg kan give den anden det, han savner. At turde tale om det, der er svært, kan være med til at bane vejen for vækst i forholdet. Så jeg vil opfordre dig til at være ærlig overfor din kæreste.
Du er vigtig
Han er vigtig, men det er du så sandelig også. Husk at tænke godt om dig selv, og vær god ved dig selv. Glem ikke dig selv i parforholdet. Det får ham ikke til at elske dig. Men gør noget ud af dig selv, så han får mulighed for at opdage, hvad han går glip af.
Så i stedet for at opfordre dig til at være lyttende, forstående og overbærende med ham siger jeg til dig, at du skal gøre noget ud af dig selv, så han får en chance for at få øje på det værdifulde, der er i dig.
Der skal to til at ville et parforhold, og jeg håber, at I får talt åbent om det, som er svært, og det som I hver især længes efter. Og så tror jeg, at det vil være godt for ham, om han flyttede arbejdsplads, så han ikke skal ses med den anden kvinde mere.
Ønsker alt godt for dig.
Kærlig hilsen
Erna Nielsen, Psyko- og parterapeut