Skal jeg gå fra min kæreste?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg er 25 år og været sammen med min kæreste i 7,5 år. Han er det bedste menneske, jeg kender; utrolig omsorgsfuld, kærlig, opmærksom, sjov og lækker – jeg elsker ham rigtig højt, og vi har det virkelig godt sammen. Men…
Jeg har altid været den bekymrede type og en rigtig “tvivler” – i forhold til uddannelse, om jeg skulle tage på udveksling og i forhold til mit forhold. Det gør virkelig ondt at skrive det her brev, fordi jeg er rigtig ked af, at jeg har det sådan her.
Jeg har været i tvivl flere gange i løbet af forholdet, men selv da jeg blev forelsket i en anden for nogle år tilbage, har jeg valgt min kæreste til, fordi jeg elsker ham. Han ved ikke, at jeg har haft følelser for en anden, men han ved godt, at jeg tvivler på os nogle gange. Han virker dog ikke til at tage det særlig tungt, for som han siger “du tvivler på så mange ting, så det er vel ikke mærkeligt, at du også tvivler på os”. Det skal siges, at han elsker mig betingelsesløst og er sikker på, at det er os for evigt.
Jeg har selvfølgelig prøvet at identificere, hvad der kan være årsagen til min tvivl.
1) Jeg har aldrig haft sex eller været i et forhold med andre end ham, og jeg kan derfor ikke vide, om det er “naturligt” at have det sådan her nogle gange, og hvordan man kommer over det
2) Jeg føler ikke altid, at han nødvendigvis er “the one”; altså nogle gange kommer jeg til at tænke, om jeg bare ikke har oplevet den helt store kærlighed endnu, hvor man bare er helt sikker på hinanden (som jeg føler, at alle mine veninder, der er i forhold, tænker).
Desuden var vi til bryllup for nyligt, og det skræmte mig helt vildt – det er jeg bare overhovedet ikke klar til. Jeg er efterfølgende blevet mindre skræmt, fordi min kæreste forsikrer mig om, at han heller ikke vil giftes endnu – men burde jeg ikke bare være lykkelig ved tanken om at blive gift?
Jeg er virkelig ulykkelig over at have det sådan her, fordi jeg ville ønske, at jeg bare var helt sikker på os – på alle andre virker det som om, at de bare ved det, når det er rigtigt. Er jeg nødt til at gå fra ham for at blive sikker på, om det er det rigtige? Eller hvad kan jeg gøre?? Jeg ville ønske, at tvivlen bare ville gå væk.
Venlig hilsen
Den ulykkelige kæreste

Svar
Kære ulykkelige kæreste!
Tak for dit indlæg og din åbenhed omkring din tvivl. Det er rigtig vigtigt at gøre noget ved tvivlen, da det er at tage sig selv alvorlig. Det er det, du gør, ved at skrive dine tanker og følelser ned. Jeg håber, jeg kan bringe dig et skridt videre i, hvordan du kan tackle din situation.
Du skriver mange gode ord om din kæreste: “Han er det bedste menneske, jeg kender; utrolig omsorgsfuld, kærlig, opmærksom, sjov og lækker – jeg elsker ham rigtig højt, og vi har det virkelig godt sammen”. Når du skriver sådan, tror jeg, at der er noget at bygge på. Du kan stadig se hans kvaliteter, når du tænker. Udfordringen består måske mere på det følelsesmæssige område, sådan som jeg læser dit indlæg.
Grundlæggende tror jeg, at alle forhold oplever svingninger i deres følelsesmæssige forhold til hinanden. Når du skriver, at det ser ud til at alle andre er sikre på, hvad der er rigtigt, tænker jeg, at det mest handler om, at vi kun ser overfladen på hinanden og hinandens forhold.  Det der kan se helt fantastisk ud for andre, behøver ikke at være fantastisk at være i. Det jeg vil fortælle med det er, at det kan være farligt at sammenligne jeres forhold med andre, når du ikke kender de andres forhold til bunds. Jeg vil i stedet opfordre dig til, at se på det du har og prøve at mærke efter, hvad det er du mangler.
Når du beskriver din kæreste, lyder det som om, han kan være svær at få i tale, fordi han synes du tvivler på mange ting og derfor ikke rigtig vil høre på dig, når du siger, at du tvivler. Her tror jeg du bliver nødt til at blive mere bestemt og sige, at du har brug for at tale med ham og stå fast på det. Hvis du ikke fortæller ham, at det er vigtigt, kan han ikke vide, at det er anderledes end det plejer at være.
Jeg tror ikke på, at når du ikke har haft sex med andre og ikke har haft et kæresteforhold før, at det vil gøre dig mere i tvivl. Jeg tror mere på at tidligere forhold kan gøre det svært i nuværende forhold, da det næsten er umuligt at lade være med at sammenligne og dermed også komme til at savne noget af det, den anden havde. Så jeg vil håbe, at du vil forsøge at smide den tanke ud.
Det, jeg vil foreslå dig, er, at du får skabt noget tid sammen for jer to. Måske over en middag eller hvor du nu synes det er rart at snakke sammen. Her må du gøre det klart for din kæreste, at du har brug for at tale jeres forhold igennem. Skriv gerne ned i forvejen de ting du gerne vil tale med ham om, så du får sagt de ting, der bekymrer dig og fylder hos dig.
Hvis du ikke kan få ham i tale, vil jeg foreslå at I går til en terapeut eller psykolog og for hjælp til at få talt sammen.
Det vigtigste er, at du bliver ved med at tage dig selv alvorlig. Når du har det, som du beskriver det, er det vigtigt at gøre noget ved det, for at det kan blive anderledes.  Håber rigtig meget det vil lykkes for dig/jer.
Kærlig hilsen