Jeg er i tvivl om min kæreste elsker mig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Vi har været sammen i tre år, og jeg opholder mig for det meste hos ham. Han bor sammen sin mor og bror. Min kærestes personlighed er meget bestemt. Hvis jeg ikke gider det samme som ham, kører han bare sin vej. Og det sker ret ofte efterhånden. Jeg bliver meget ked af det, fordi jeg elsker ham højt. Han er ligeglad, for han hverken skriver til mig eller savner mig. Han kan dukke op næste morgen, som om intet er sket. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre med problemmet. Han vil ikke med, når jeg spørger ham eller inviterer ham på en date. Han trives bedst sammen med vores venner. Jeg savner hans samvær, tæthed og hans opmærksomhed. Han siger aldrig, han elsker mig eller savner mig. Hvis jeg spørger ham stille og roligt:
“Skaaat! Elsker du mig ikke mere?” “Jo, det gør jeg, det veeeeed du jo godt,”svarer han. Og så starter han med at blive irriteret på mig.
“Nej, jeg ved det ikke, for du siger det aldrig til mig,” siger jeg så. Der bliver jeg ked af det. Hans ord efterfølgende: “Jeg gider ikke diskutere!” Og så går han. Jeg bliver så magtesløs og begynder at græde, for intet hjælper. Selvom vi ikke diskutere det, bliver han sur og går.
Mvh А

Svar
Kære A
Tak for din henvendelse til brevkassen. Jeg forstår så godt din magtesløshed og tristhed over sådan, som du oplever din kæreste lige nu. Du beskriver det selv meget godt. Man har brug for at høre fra den anden, at man er elsket, savnet, og at man er noget særligt. Og det behov får du ikke dækket lige nu. Det er hårdt og ødelæggende.
I har været sammen i tre år – længe nok til at kende hinanden ret godt. Derfor bider jeg også mærke i, at du skriver, at din ”kærestes personlighed er meget bestemt”. Det lyder altså til at være noget, der altid har været sådan, og som du ikke tror, kan ændres. Bestemte personligheder kan være rigtig gode at være omkring, fordi de har en klar plan og ved, hvad de vil. Men det bliver et problem, når der ikke også er plads til at sætte sig selv og egne planer til side engang imellem til fordel for et menneske, der også har drømme – dig. Du drømmer om mere nærvær, om at gå på dates med ham, at du føler dig særlig, og at han giver dig sin fulde opmærksomhed. Og det forstår jeg virkelig godt!
Så hvad kan du gøre ved problemet? Jeg tænker, der er to veje at gå. Den ene er at give det et skud mere og få talt med din kæreste om, hvad du har brug for i forholdet, så du kan være i det. Den anden er, at du må gå fra din kæreste. Lad os begynde ved den første vej først.
Du har også behov – og de er vigtige, fordi du er vigtig
Du er et vigtigt menneske, fordi du er dig. Det er helt grundlæggende for mennesker at have behov, der skal opfyldes, for at man kan trives. Naturligvis er der de helt basale som at sove og spise, men det er faktisk også ret grundlæggende at føle kærlighed og tilhør. Når du derfor oplever at høre sammen med din kæreste, men du ikke får hans anerkendelse af det, bliver din oplevelse af at være elsket udfordret. Og det påvirker, hvordan dit selvværd er; altså troen på, at du er noget helt særligt og værdifuldt. Med et dårligere selvværd bliver det sværere og sværere at give udtryk for det, man har brug for, ”for det er vel alligevel ikke rigtigt noget værd”. Jeg ved ikke, om dette er noget, du kan spejle dig i, men det ville være naturligt, hvis du kan. Derfor må du og din kæreste få en snak om, at du også har nogle drømme, og at de er for det første helt grundlæggende vigtige for DIG, for at DU kan fungere optimalt.
At knytte bånd
Dernæst kommer, at det også er helt grundlæggende vigtigt for JER og for at JERES forhold, at du får lov til at blive set. Ellers kan jeres forhold ikke fungere optimalt. I er nødt til at lave ting sammen bare jer to. I er nødt til at fortælle hinanden, at I elsker hinanden – igen og igen og igen. Og I er nødt til at se hinanden, når den ene græder. Det er nødvendigt, fordi det er dér, I skaber noget særligt, som kun I to har. Det er dér, I knytter bånd og finder ud af, at det er JER, der hænger sammen. At I er bedste venner. En god ven er én, man altid kan stole på, altid kan komme til, en der er interesseret i den anden, og en som vil den anden det bedste. Når du lader din kæreste vide, at du har brug for forandring, så brug billedet om en ven. Han har venner, som han elsker at være sammen med, så jeg håber, han vil kunne følge det.
Hvis din kæreste er med på at prøve at ændre sin kommunikation til dig og gøre en indsats, for at du kommer til at føle dig særlig og elsket igen, så vil jeg varmt anbefale jer en bog, som I kan læse sammen: ”Pas på parforholdet” af Mattias Stølen Due. Den giver mange tips og tricks og forklaringer til, hvordan man kan være den bedste partner for den anden.
At gå fra din kæreste
Det kan blive nødvendigt, at du går fra din kæreste. Det tænker jeg baseret på noget af det, jeg skrev tidligere: At du er vigtig. Jeg bliver bekymret for dig, og for hvilken effekt din kærestes adfærd har på dig. Jeg håber, din kæreste er med på forandring, fordi det er dét, du ønsker. Men jeg vil også åbne denne mulighed for dig: At det er en mulighed at gå fra ham. Jeg vil ikke tage beslutningen for dig, for den er din. Men jeg nævner det, fordi den mulighed kan være svær at se, hvis man er fanget i usunde forhold. Hvis du på et tidspunkt også mærker, at det kan være nødvendigt, kan du tænke på, om det er lige præcis din kæreste, du ikke kan leve uden, eller om det er det at have en kæreste, du ikke kan undvære. Hvis ikke det handler om din kæreste, så er det ikke sundt at blive.
Jeg håber alt det bedste for dig, og jeg håber, du vil finde mod til at sætte en fod i jorden og kræve forandring. Det er der brug for. Hvordan den forandring skal være, det må I sammen eller du selv finde frem til. Jeg håber, mine ord kan være til inspiration til den beslutning.
Alt det bedste.
Nomi
Nomi Høeg Kristoffersen Psykolog