Kigger på piger
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Når jeg er ude at gå, kan jeg ikke lade være med at kigge på alle de dejlige kvinder/piger, der går i tætsiddende tøj. Hvis jeg f.eks. sidder på en bænk, og der kommer en kvinde/pige gående forbi med tætsiddende bukser eller en stram bluse, så brysterne stritter, så plejer jeg at få øjenkontakt med pigen og så kigge på røv/bryster sådan, at hun godt ved, at jeg kigger på hende. Eller der kommer en kvinde/pige gående imod mig med en nedringet bluse, så stirrer jeg på brysterne, indtil hun er gået forbi, og jeg vil gerne have, at hun lægger mærke til, at jeg gør det. Jeg gør det med piger/kvinder i alle aldre.
Det, som jeg gør, det tænder mig ikke. Jeg er ikke helt klar over, hvorfor jeg gør det?
Engang gik jeg forbi en pige, der havde været ude at løbe og var igang med at strække ud ved en bænk. Hun havde meget tætsiddende bukser, og røven pegede lige ud. Jeg kunne ikke lade være med at kigge på røven, imens jeg gik forbi. Imens jeg kiggede på røven, lagde jeg mærke til, at hun kiggede på mig. Jeg fik lige hurtigt øjenkontakt og kiggede så tilbage på røven. Da jeg var kommet forbi hende, kiggede jeg på hende og kunne se, at hun var lidt ubekvem ved det, der lige skete. Hun var ca. 16 år, muligvis lidt ældre.
Jeg har haft dårlig samvittighed lige siden det skete.

Svar
Kære
Tak for dit spørgsmål til brevkassen!
Du spørger mig, hvorfor du kigger efter piger og kvinder, der går i tætsiddende eller nedringet tøj. De fleste forskere er enige om, at det med at kigge efter seksuelt tiltrækkende personer sker instinktivt – altså som en naturlig reaktion, der sker, før vi når at lægge mærke til det. Det er noget, de fleste gør, men ofte gør mænd det i højere grad end kvinder, blandt andet på grund af højere testosteron niveau. Du kan læse store mængder artikler om dette på nettet. Som jeg ser det, er det en naturlig og uproblematisk reaktion.
MEN når det så er sagt, så holder du jo ikke ved et hurtigt kig. Du skifter mellem kvindens bryster eller røv og så deres blik, så de ved, at du kigger. Her sker der noget andet og noget mere. Du skriver, at det ikke handler om, at det ”tænder dig”, men det vil jeg gerne udfordre. Hvis ikke det tænder dig, hvorfor gør du det så? Er det for at dominere? For at skabe kontakt?
Jeg ved ikke, om du kender til psykoanalysen, men du har nok hørt om Freud. Ham kommer jeg til at tænke på i denne sammenhæng, fordi han taler om personligheden som tredelt i id’et, ego’et og superegoet. Til id’et hører seksuallysten og aggresionsdriften, til superegoet moralen og samvittigheden, og jeg’et har en slags medierende rolle mellem drifterne og moralen. Er der for stor uoverensstemmelse, kan drifterne fortrænges. Nu hvor jeg kun har sparsomt kendskab til det, du oplever, vil jeg ikke ”dømme”, at det er sådan en konflikt, der er tale om i dig, men lade det være et input du kan overveje. Om du grundet en stærk morale har svært ved, at der er en seksuel lyst forbundet med din adfærd. Men måske gør denne overbevisning, at det ikke handler om seksuel lyst, at du kan retfærdiggøre din adfærd overfor dig selv?
Nu spørger du ikke om andet, end hvorfor du gør det. Men jeg vil alligevel tillade mig at hægte lidt flere kommentarer på. Du skriver om episoden med den unge pige, og at du har dårlig samvittighed efter episoden. Det virker på mig som en god reaktion! For det, der skete, kan ses som en blufærdighedskrænkelse. Du blottede ikke dig selv, men man kan sige, at du med dit blik afklædte hende og lod hende være bevidst om det. Du inviterede dig selv ind i et privat rum, hvor du ikke var indbudt. Og du lagde også mærke til, at det gjorde hende ubekvem. Vi ved af gode grunde ikke, hvordan pigen har det med episoden nu – om hun var hurtigt videre. Men en sådan oplevelse har potentiale til at sidde længe efter i kvinders krop, som et ubehag ved at bevæge sig ud blandt andre mennesker af frygt for at blive begloet.
Og uanset om de kvinder, du stirrer på, ser ud til at føle ubehag, er det ganske simpelt mangel på respekt, anstændighed og pli. Det er slet og ret ikke god opførsel at glo på andre mennesker, uanset hvordan de går klædt. Ligeså vel som det ikke er god opførsel at glo på mennesker, der skiller sig ud på grund af overvægt, højde, handicap eller andet. At de, der skiller sig ud, fanger andres blik, er uundgåeligt. Men at man vælger at stirre, skifte mellem den del, der skiller sig ud og så fange deres blik – det er langt over stregen.
Jeg vil anbefale dig ikke bare at undre dig over, hvorfor du gør, som du gør, men tage op til revision om din adfærd er okay? Ikke bare der, hvor du ser, det skaber ubehag, men også generelt. Kommer du frem til, at det ikke er okay, så gør et aktivt forsøg på at lade være. Fanger dit blik en flot kvinde, så kig væk. Eller se hende i øjnene, men uden at skifte blikket til hendes krop igen. Finder du ud af, at du har svært ved at lade være, selvom du gør et aktivt forsøg, vil jeg anbefale dig at snakke med en psykolog eller terapeut om udfordringen. Så kan du blive klogere på dig selv, slippe for dårlig samvittighed – og spare nogle kvinder for en dårlig oplevelse.
Jeg ønsker dig alt det bedste,
Med venlig hilsen