Tror min mand er forelsket
i hende, han tidligere var
utro med
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min mand og jeg har været gift i 40 år. Han er 64 år, jeg er 63 år. Han har været mig utro med en 15 år yngre kollega på sit arbejde. Det stod på i tre år, hvor kollegaen dagligt ringede fra 7 morgen til 23 aften. I starten vidste jeg intet,  men jeg fandt ud af det efter ca. ½ år, da min mand ændrede sig fuldstændig. Han fik nye vaner, blev meget nærtagende, ændrede påklædning og deltog ikke i noget, der havde med familien, børn og børnebørn at gøre. Da jeg en dag spurgte, hvad der var galt, sagde han bare afvisende til mig, at jeg skulle blande mig udenom hans privatliv.
Så fandt jeg ud af, at kollegaen havde skrevet til min svigermor for at anholde om min mands hånd!! Kollegaen er muslim, og hun havde også ringet til min mor. Jeg syntes, det var ekstrem grænseoverskridende! Jeg bad min mand om enten at snakke med kollegaen og sige, det var slut – og ellers ville jeg skilles.
Han svarede, at han aldrig har været der, at han bare tænkte, at det var et venskab. Hun burde ikke rende efter gifte mænd, og min mand havde da selv et ansvar for det, som skete. En voksen person som ikke kunne sige fra. Han siger imidlertid, at han fortalte hende det.
Normalt venter jeg på min mand efter arbejde, fordi vi følges hjem.  Her for nylig står jeg og venter på min mand, kollegaen kommer så ud og siger til mig, om jeg ikke kan sætte mig et andet sted, fordi hun ikke vil overbegloes. Hun siger også: “Du burde heller ikke køre så hurtigt på cykel, du kunne jo komme ud for en ulykke”. Det tog jeg som en direkte trussel! Det, jeg ikke forstår, er, at hun skulle være kommet videre med et nyt forhold, så hvorfor bliver hun så ved?
Min mands kommentar til dette var, at han var træt af det ping ping.  Han syntes, jeg skulle stille mig over på den anden side af vejen og vende mig om, når jeg så hende og på den måde udvise format. Jeg tror stadig, hun er forelsket i min mand, og jeg har desværre bange anelser om, at han også er forelsket i hende. Jeg er meget frustreret.
Vh Helle

Svar
Kære Helle
Tak for din henvendelse! Det lyder som en rigtig frustrerende situation at stå i! Jeg er glad for, at du skriver. Jeg håber, at det både hjalp at skrive din tanker ned, men at jeg også kan hjælpe dig.
Som jeg forstår det, er det nogen tid siden, at du fandt ud af, at din mand så sin kollega. Han benægtede, at det var andet end venskab, men kollegaen har tydeligvis ikke opfattet det sådan, og har endda ønsket ægteskab med ham gennem din svigermor. Efter at hun havde gjort dette, konfronterede du din mand, og han har sagt fra over for hende. For nylig har du så oplevet, at kollegaen har henvendt sig til dig, mens du ventede på din mand, og i den situation følte du, at hun truede dig. Da du snakkede med din mand om det, ville han bare have dig til at ignorere hendes kommentarer. Til sidst nævner du, at du er bange for, at han har nogle følelser for hende. Jeg kan rigtig godt forstå, at du sidder med stor frustration og bange anelser, for det lyder som nogle hårde år, du har haft, hvor din mand ikke har været til meget hjælp.
Jeg tænker, at det vigtigste at arbejde med er kommunikationen og tilliden mellem din mand og dig. Jeg forstår godt, at du er bange for, at han har følelser for hende, for jeg har ikke indtryk af, at han har snakket ret meget om det med dig. Når du har prøvet at snakke med ham, har han sagt ”Bland dig uden om mit privatliv” og ”Jeg er træt af det ping ping”. Jeg overvejer, om I kunne have godt af at få noget hjælp til at kommunikere. Det kunne være en parterapeut. Du kan f.eks finde en her.
Hvis din mand ikke er med på den, kan du prøve at forlange, at han så i det mindste må snakke med dig. Giv udtryk for, hvad det gør ved dig, at han ikke taler med dig. Snak med ham om, hvorfor du er bange for, at han er forelsket i hende. Fortæl ham, at det er svært, at han ikke forsvarer dig over for kollegaen, når hun ”skælder dig ud”, truer dig, eller hvad man kalder det. Prøv også at fortælle ham, hvad du kunne ønske, at han gjorde i stedet. Jeg synes, du virker som en meget tilgivende hustru for ham, og hvis dét er tilfældet, kan du prøve at fortælle ham, at du tilgiver ham for, hvad end der er sket, men at du til gengæld har brug for, at han er ærlig over for dig fremover. Det tager tid – og måske meget lang tid – at opbygge tillid, når den er blevet brudt, og du kan ikke gøre det uden hans samarbejde. Han må vise dig, at du kan regne med ham!
Jeg synes ikke, at du skal finde dig i hvad som helst fra kollegaen, men måske du alligevel i første omgang skal fokusere på din relation til din mand. Kan I mødes et andet sted, hvor hun ikke kommer hen til dig? Jeg kan ikke svare på, om hun stadig er forelsket i din mand, men hvis hun er, kan du heller ikke gøre noget ved det. Jeg synes, du skal fokusere på relationen til din mand, og hvordan du får tillid til, at han er tro mod dig. Vi kan ikke styre, om vi får nogle følelser for et andet menneske, men vi kan lade være med at handle efter vores følelser, og det er dét, din mand især skal vise dig, at han ikke vil gøre.
Jeg håber, at din mand og du får snakket tingene igennem. Jeg kan og vil ikke bestemme, hvad du skal gøre, men jeg håber, at mit svar kan hjælpe dine tanker videre, så du kan gøre noget for at slippe af med de frustrationer, du har nu. Hvis du har brug for yderligere hjælp, kan du også ringe til Parvis’ gratis parrådgivning. Endnu engang tak for din henvendelse.
De bedste ønsker
Camilla Laursen, Psykolog