Kysse med ekskæresten eller ej
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er blevet inviteret med til en fest hjemme hos min ekskæreste, som jeg har sagt ja til. Nogle stykker fra efterskolen kommer, så han er ikke den eneste jeg kender. Mange af mine venner kommer, så jeg derfor kommer ikke udelukket pga. jeg vil lave noget med ham, men for at se mine gamle efterskole venner igen.
Savnet er stort
Han var min første store kærlighed og derfor er der stadig en masse følelser. Jeg har lavet noget med nogle andre efter ham, men det ændrer ikke på, at følelserne ikke er væk. Jeg savner ham, er stadig forelsket i ham, tænker på ham næsten hver dag og kan ikke vente med at se ham.
Ingen kontakt i et år
Hvis jeg skulle vælge en jeg virkelig savner at lave noget med, så er det klart ham. Han var en vigtig del af mit liv, og vi har ikke haft kontakt i et år. Vi prøvede at være venner på efterskolen, men efter vi stoppede på efterskolen fandt jeg ud af, at der var nogle følelser i klemme. Det gjorde mig ked af det, så derfor var det bedste for mig, at vi stoppede med at snakke og ses. Vi var godt nok kun sammen i 3 måneder, men det var nogle af de bedste 3 måneder jeg kan huske fra efterskoleåret. Vi har kun set hinanden til vores fælles venners arrangementer, hvor jeg i beruset tilstand hver gang endte med at sidde sammen med ham, og sige at jeg savnede ham og alt det der.
Positive signaler
Det er nogle positive signaler han har sendt mig siden vi slog op og stoppede med at snakke. (Også selvom jeg fjernede ham som ven på Facebook, hvilket selvfølgelig ikke var smart) Han skrev tillykke til mig sidste år og derfor gjorde jeg det også til ham her i år. Så vi er stadig venner, som ikke ses, men som måske bare gerne vil være sikre på, vi altid kan se hinanden (sammen med andre) Jeg er ikke helt sikker. Udover det ved jeg, at han kom over mig for længe siden. Når jeg kommer til festen, skal det komme naturligt, hvis noget sker. Det skal ikke være mission kys ekskæresten! Sådan noget skal komme naturligt. Med hensyn til venskab kunne jeg godt se mig sammen med ham som venner, der bare mødtes. På den anden side ikke helt, da vi ikke har snakket sammen så længe, og jeg ikke ved, om jeg ville kunne pga. mine følelser.
Kysse eller ej?
Grunden til at jeg skriver til jer er, at jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det er dumt at lave noget med ham eller ej? Jeg ved inderst inde at jeg vil, og jeg ikke vil fortryde det. Det, jeg vil fortryde er, hvis jeg får noget med ham og han ikke har ændret sig siden vi slog op. At han stadig er den samme med mangel på modenhed og vi straks falder i de gamle roller igen. Chancen for at han overser mig igen, og vi ikke er villige til at ændre os og lære noget fra sidste gang vi var sammen. Jeg er også bange for, at vi ikke vil gøre en stor nok indsats, for at vi kan få det til at fungere. Det er også kun, hvis nu det skulle ende med at føre til noget.
Jeg har i lang tid villet lave noget med ham, hvilket nok ikke ændrer sig. Også selvom jeg nok en dag finder en anden, der ikke overser mig eller ikke ser mig som sin anden prioritet. Men ham vil jeg nok altid have et ømt punkt for, da det også var ham, jeg mistede min mødom til.

Svar
Kære du!
Tak for at du skriver! Jeg fornemmer, at det her er noget, der fylder en del i dine tanker, så jeg tror det er rigtig godt, at du har fået noget af det ud på skrift. Jeg håber, at jeg kan hjælpe tankerne lidt videre – måske i en ny retning.
Som jeg forstår det, har du og din ekskæreste været kærester i tre måneder på efterskolen, og efter I slog op, var I stadig venner. Jeg ved ikke, hvor længe siden det er, at I gik på efterskole, men I har efterfølgende ikke haft ret meget kontakt, og har kun set hinanden til arrangementer med fælles venner. Til nogle af de fester er du endt med at ”lave noget med ham” igen, eller i hvert fald at sige til ham, at du savner ham. Oveni alt det, så beskriver du, at du stadig har følelser for ham, men at han omvendt ”kom over dig for længe siden”. Sådan forstod jeg din mail, og jeg kan godt forstå, at det fylder i tankerne, og at du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg kan ikke tage nogle beslutninger for dig, men jeg vil gerne dele nogle overvejelser med dig. Der er selvfølgelig mange ting, som jeg ikke ved, så det er ikke sikkert, det giver mening i din situation, men jeg håber jeg kan hjælpe dig lidt på vej.
Først og fremmest vil jeg sige, at du lyder til, at du selv er god til at se det fra forskellige sider. Du skriver, at du ”nok en dag finder en anden, der ikke overser mig eller ikke ser mig som sin anden prioritet”. Det tror jeg, du har ret i, og desuden siger det noget om, hvordan du oplever at din ekskæreste var over for dig. Og du skal ikke have en kæreste, der overser dig. Selvfølgelig kan en kæreste have andre ting i livet, der betyder noget, men som par må man finde en fælles vej i forhold til, hvordan man skal prioritere hinanden. Så bliv endelig ved med at minde dig selv om, at du fortjener en, der virkelig vil dig, og som ser dig.
For det andet vil jeg prøve at give dig et muligt svar på dit spørgsmål. Ud fra det, som du har skrevet, så tænker jeg, at du skal undgå at lave noget med ham. Det lyder til, at du til andre fester, når du er blevet lidt beruset, har opsøgt ham og prøvet at lave noget med ham, og at det ikke har ændret noget mellem jer efter. Jeg tror, at når du har følelser for ham, men at disse ikke er gengældt, så ændrer kys og lignende til en fest ikke på det. Hvis du kysser med ham, når I er berusede, så vænner han sig til, at det er ok, selvom han ikke giver dig nogle af de ting, du savner. Du skriver, at du er i tvivl om, hvorvidt I vil gøre en stor nok indsats til at få det til at fungere, hvis I prøver igen, og du skriver at han mangler modenhed. Hvis han samtidig oplever, at du har følelser for ham, som han er nu, og at du vil kysse med ham, så finder han ikke ud af, at der skal mere til, hvis I skulle finde sammen igen. Jeg tænker, at hvis der skal blive noget mellem jer igen, så skal det starte i ædru tilstand. Og så skal han vise dig, at han er klar til at gøre en indsats for at være sammen med dig.
Du skriver, at han sender nogle ”positive signaler”. Jeg ved ikke, hvilke signaler det er, men jeg tror du skal passe på med at tænke for meget ud fra, at han har sendt en hilsen på din fødselsdag. Hvis du føler, at han flirter med dig, kan du prøve at snakke med ham om, hvad han egentlig vil? Stå fast ved, at du ikke bare er en, han kan kysse med til fester, men at hvis han vil dig, så skal han gøre en indsats.
Husk på, at som du selv skriver, så var han din første store kærlighed. Der er en masse følelser indblandet, også fordi han er den første, du har haft sex med. Det kan tage tid, men som du selv skriver, så finder du en anden, og det kan blive endnu bedre end de tre måneder du var sammen med din ekskæreste.
Husk, at du er værdifuld, og at du fortjener en kæreste, som ser og viser dig det!
Jeg håber du kan bruge noget af det, jeg havde at sige, og hvis der dukker flere tanker op, er du velkommen til at henvende dig til os igen!
Endnu engang tak for at du skrev og de bedste hilsner
Camilla Laursen, Psykolog