Min eks-kæreste vil stadig have sex,
er han vild med mig eller ej?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Sagen er den, at jeg er totalt forvirret i forhold til, hvad min ekskæreste gerne vil? Vi har været sammen i ca. syv år, inden vi gik fra hinanden. Vi har fået en datter sammen, som snart er to år. Jeg er forvirret, om jeg fortolker hans signaler rigtigt eller ej.
Når jeg er sammen med ham og har samvær med min datter, så giver han mig mixede signaler. Han kan tage på mig, kigge ned i min bluse og mærke på mine bryster. Jeg må nusse ham og de fleste ting – minus at kysse ham. Han siger hver gang, at han vil have en anden, og at han ser mig som sin datters mor. Alligevel søger han mig til sex, og han vil gerne gøre ting, som vi plejede at gøre som par. Han har tit sagt til mig, at han ikke ved, hvad fremtiden bringer. Vi har været fra hinanden i omtrent et år nu. Jeg vil stadig gerne ham, men mit spørgsmål er bare, om han gerne vil mig? Han siger nej, men han signalerer noget andet med det, han gør.

Svar
Kære kvinde
Jeg forstår godt, at du bliver forvirret, sådan som din eks opfører sig.
Jeg synes ikke, det er rimeligt, det han gør, da han jo tydelig udtrykker, at han kun ser dig som jeres datters mor og derfor ikke vil noget mere med dig.
Jeg tænker, at han udnytter, at du stadig gerne vil ham, til at få stillet sit eget behov for sex. Hvis det er sandt, er det en krænkelse af dig på alle måder. Jeg kan være bange for, at det kan hindre dig i at komme videre og evt. finde en ny kæreste. Det er nemlig sådan, at når han holder gang i dine forhåbninger med hensyn til jer to, så vil der ikke være overskud hos dig til at komme videre i dit liv – du bliver på en måde fanget i håbet og forvirringen.
Jeg tænker, at den forvirring, han skaber i dig, sikkert vil få dig til at svinge mellem glæden over, at han vil dig, og sorgen over, at det vil han så ikke alligevel. Som tiden går, vil du måske blive mere og mere forvirret på dig selv – ja måske udvikler du en vrede mod dig selv, fordi du ikke får sagt fra. På den måde kan hele situationen komme til at gå ud over dig i stedet for ham, der misbruger dig. Jeg kan være bekymret for, at du på sigt mister dit selvværd og bliver usikker på din identitet, hvis dette fortsætter. Derfor vil jeg anbefale dig at bede ham om holde fingrene fra dig, så du ikke ender med at gå i stykker.
Tag et valg uden at spørge dine følelser
Jeg er helt med på, at det sikkert er meget svært for dig at få sagt fra, da du jo skriver, at du stadig holder af ham. Du finder ikke en løsning ved at spørge dine følelser. Det vil kun lykkes for dig at få sat en grænse, hvis du tager et intellektuelt valg om, at du ikke længere vil misbruges af ham. Måske har du en veninde, som du kan være fortrolig med. Hun vil kunne hjælpe dig med at holde fast i din beslutning, så du ikke skal stå alene med det. Hvis du fortæller ham, at du har en veninde, som du betror dig til, vil han måske stoppe med at overskride dine grænser. Han ved formodentligt godt, at det, han gør mod dig, ikke er i orden. Hvis du har brug for at tale med en anden  om din situation, kan du ringe til vores gratis og anonyme rådgivningstelefon.
Det var mine betragtninger og tanker ud fra dit brev. Jeg håber, du vil passe på dig selv og få sat nogle grænser. Lykke til.
Hilsen