Min kæreste har været
mig utro med sin eks
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg har fornyelig fundet ud af at min kæreste har været mig utro med sin ex (som han også har et barn med). Jeg har fået talt tingene igennem med ham og vi er begge enige om, at det vi har er værd at kæmpe for. Men denne situation har også gjort mit syn på ex’en ekstremt negativt. Mine spørgsmål er nu. Hvordan forholder jeg mig til hende? Hun har sagt til min kæreste at hun vil have ham tilbage – hvilken han ikke vil og at det var en kæmpe fejl at være mig utro. Hvilket hun siger at hun har accepteret.
Jeg har sat nogle ‘regler’ op omkring deres forhold. Såsom at de kun må kommunikere om deres søn og intet andet. Sønnen synes også at det er hyggeligt når de tre spiser sammen og laver ting sammen. Det har jeg det overordenligt stramt med, da jeg føler at det modarbejder den familie min kæreste siger, at han vil bygge op med mig og sønnen, når han ‘leger familie’ med ex’en. Jeg synes det er vigtigt at det her ikke går ud over sønnen, da han er helt uden skyld, og jeg har også sagt at de selvfølgelig gerne må tage til forskellige arrangementer sammen i fx børnehaven. Men er jeg fuldstændig uretfærdig, når jeg ikke bryder mig om at de spiser aftensmad sammen og hygger som en familie?
Jeg har efterhånden lært sønnen ret godt at kende (han er 4 år) og han føler sig allerede tryg med mig. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke at jeg bliver gjort til ‘skurken’ af ex’en i denne situation, da sønnen et par gange har fået sagt at jeg er dum fordi jeg ikke vil lade ham og mor og far være samme og sparket mig, fordi jeg ikke vil lade mor komme og besøge ham, når han er hos far. Jeg synes det er utrolig præcist sagt af en 4-årig og tænker ikke umiddelbart at det er noget han selv har tænkt, men noget moren måske har sagt. Min kæreste har snakket med hende og hun siger at det har hun ikke.
Skal jeg bare tage mig sammen eller hvordan bør jeg forholde mig til det?

Svar
Kære spørger
Tak for dit spørgsmål!
Det lyder som en svær situation for dig. Normalt er det mere end rimeligt, at har man været utro, må man bryde kontakten med vedkommende af respekt for sin partner.
Det kan du af gode grunde ikke forlange af din ex, og det gør du da heller ikke. Jeg synes det virker til at du reagerer meget modent, og prøver at give frihed til at de kan have en vis grad af nødvendig kontakt. Men hvor går grænsen?
Dette er nok et holdningsspørgsmål som vil variere, alt efter hvem du spørger. Så min personlige holdning får du ikke meget ud af. Det jeg synes er vigtigt er, at det ikke bare er dine regler, men regler som du og din kæreste er blevet enige om. Og at din kæreste overfor sin søn (og ex) tager ansvaret for reglerne og konsekvenserne heraf.
I kan jo ikke styre hvad hans eks siger, men I kan som par tage snakke sammen med sønnen. Og blive ved med sammen at rumme ham, og give plads til hans frustrationer, vrede og sorg som er helt naturlig.
I forhold til ex’en ville jeg, hvis jeg var dig, forsøge at have en høflig, distanceret holdning. Der er ingen grund til at lege venner, men det er vigtigt at bevare den respektfulde tone på trods. Hun vil altid være en del af gamet, som mor til din kærestes barn, så et godt samarbejde er afgørende.
Til slut vil jeg bare opmuntre dig til, at finde et sted, hvor du bliver rummet. Der er meget du skal holde ud her – sønnens negative følelser, at din kæreste har kontakt med hende han har været utro med og så videre. Det kan let komme til at fylde. Så at have et andet sted, hvor du og sine oplevelser er i centrum, kan være vigtigt for jeres families harmoni. Om det er en terapeut eller en veninde er ikke så vigtigt, bare det er et sted, hvor du kan få lidt luft.
Jeg ønsker dig alt det bedste! Og husk tålmodigheden – at genopbygge tillid tager tid.
Med venlig hilsen