Min kæreste har
mistet følelserne
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg sidder i en rigtig frustrerende situation. Min kæreste har meldt ud, at han ikke har følelser for mig mere efter ti år sammen. Jeg er uforstående overfor dette og føler mit hjerte er knust i 1000 stykker.
Vi har gennem vores tid haft op- og nedture, og vi har været fra hinanden i halvanden år, men fandt ud af, at vi ikke kunne undvære hinanden. Nu står vi så her igen, og jeg græder hele tiden, jeg har ikke lyst til noget. Vi har lige haft tiårsdag, og jeg har det sidste halve år følt, at vi var på rette spor, men jeg tog fejl.
Jeg ved, at han elsker mig, og jeg ved, at de følelser er der et sted, men de er langt inde. Måske har jeg været for opmærksomhedskrævende for at få ham til at  vise mig kærlighed hele tiden, selvom jeg godt ved, at han elsker mig.
Jeg føler mig så dum og naiv.
Når jeg siger til ham, at han bare kan smutte, så gør han det heller ikke, for han vil ikke miste mig helt. Jeg kan ikke bare være venner med ham pga. mine følelser for ham. Han er manden, jeg vil blive gammel med. Desuden har vi en fælles datter på seks år.
Hvad skal jeg gøre 😭

Svar
Kære Kvinde
Tak for din henvendelse til brevkassen. Det lyder som en rigtig tung tid, du går igennem. Hjertesorg smerter.
Problemet som du beskriver det
Din kæreste har meldt ud, at han ikke har følelser for dig mere. I har tidligere været væk fra hinanden i 1,5 år. Du havde en oplevelsen af, at I var på rette spor, og du oplever, at han elsker dig. Samtidig har I en datter sammen på 6 år.
Du skriver, at du er meget opmærksomhedskrævende, at du græder hele tiden og ikke har lyst til noget.
Du går med følelsen af at være dum og naiv.
Spørgsmål til overvejelse
Du stiller spørgsmålet: Hvad skal jeg gøre? Jeg har lyst til at stille dig nogle spørgsmål:
• Hvad bestod jeres problemer af , da I tidligere gik fra hinanden?
• Hvad var det der gjorde, at I fandt sammen igen?
• Har du oplevelsen af, at der er et tilbagevendende mønster i jeres problemer?
• Har du oplevelsen af at være deprimeret?
• Hvad er det, der gør, at du har brug for ekstra meget opmærksomhed?
Jeg forstår, at det er smertefuld med evt. forestående brud.
Mine forslag til løsninger
Med din korte beskrivelse af jeres forhold og problematik tænker jeg, at I har brug for hjælp udefra. Det kunne være godt for jer at få hjælp fra en god familieterapeut eller  psykolog, som kunne hjælpe jer med at få jeres forhold afstemt og lære jer at kommunikere om det, som er svært.
I kunne også overveje at følge et parkursus, som nu også kan følges på video, så I kunne være derhjemme og se det.
Måske skulle du, kære kvinde, få en tid alene hos en terapeut/psykolog for at få talt dit stor behov for opmærksomhed igennem. Du kan få hjælp til at finde ud af, hvor den følelse er opstået, og det vil hjælpe dig i parforholdet. I vores parforhold kan vi stille for store krav til modparten om at dække alle vores behov. Det er simpelthen umuligt for vedkommende. Behovene kan grundlæggende ligge helt tilbage i vores opvækst, behov der ikke blev dækket, men som nu i voksenalderen dukker op. Du kunne også rette henvendelse til din egen læge for at få en samtale og evt. henvisning til psykolog.
Jeg tænker på, at jeres 6 årige datter sikkert også mærker atmosfæren i jeres forhold, og det kan få hende til at få utryghed. Så der er mange gode grunde til at opsøge hjælp.
Du skriver, at din kæreste ikke bare vil smutte, fordi han ikke vil miste dig helt, og at han elsker dig. Du skriver også, at han er manden, du vil blive gammel med.
Så med disse afsluttende sætninger oplever jeg, at der er noget at kæmpe for i jeres forhold. Det ser ud, som I vil hinanden, men trænger til hjælp, så I kan blive bedre for hinanden.
Søg hjælp udefra, I klarer det nok ikke selv.
Gode ønsker herfra om, at I sammen må finde en farbar vej.
Ellen Hedelund, Psykoterapeut