Min mand vil skilles, men jeg elsker ham
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Mit navn er Helle. Jeg er gift. Jeg har været sammen med min mand i næsten 8 år. Min mand har sagt til mig, at han ikke elsker mig mere. Jeg er meget, meget ked af det, fordi jeg stadigvæk elsker ham højt. Han har sagt til mig, at han ikke mere kan være gift med mig. Nu beder jeg om hjælp. Hvad jeg skal gøre? Mange tak.
Vh Helle

Svar
Hej.
Tak for dit spørgsmål. Det er en utrolig smertelig situation, du står i, og det kan være svært at se, hvordan du kommer bedst videre.
Som jeg læser det, giver han dig besked om, at han ikke længere vil være gift med dig. Måske er han flyttet fra dig, eller måske har han skubbet dig ud. Når I har været sammen i så lang tid, er det naturligvis utrolig smerteligt for dig.
Hvad der er gået forud, ved jeg naturligvis ikke noget om, men ofte handler det om, at man ikke har forstået hinanden og ikke rigtig har kunnet snakke sammen.
To muligheder
• At I finder sammen igen. Det kræver naturligvis, at han er indstillet på det. Hvis det skal lykkes, er jeg overbevist om, at I skal have hjælp af en parterapeut, så I finder hinanden igen og lærer at forstå hinanden. Har du foreslået ham, at I sammen skal opsøge hjælp? I kan måske starte med at ringe til vores gratis telefonrådgivning.
• At I skilles. Det tyder på, at det er der, han er. I den situation er det vigtigt, at du tager vare på dig selv. Her tænker jeg, at det vil være godt for dig, at du får det snakket godt igennem. Det kan ske med gode og forstående venner, som du kan græde ud hos og dele dine tanker med. Har du sådan nogle i dit netværk, som du har mod på at betro dig til? Måske kan det også hjælpe dig at finde en terapeut, så I kan få din situation snakket rigtig godt igennem. Måske har du brug for hjælp til at forstå, hvad der gik galt? Og hjælp til at finde en ny vej frem.
Få svar på dine spørgsmål
Hvis han holder fast i, at I ikke skal være sammen mere, så har du måske en masse spørgsmål til ham om, hvorfor han ikke længere vil være sammen med dig. Jeg vil opfordre til, at I får taget en grundig snak, hvor du kan få svar på dine spørgmsål. Hvis du har svært ved at tale om disse ting, eller bliver du bare rigtig ked af det, når du taler om det, kan det hjælpe at skrive et brev til ham. På den måde får du god tid til at tænke over, hvad det er, du vil vide, og du har mulighed for at komme ud med alle dine tanker uden at blive afbrudt af gråd.
Egenomsorg
Når to mennesker har levet så tæt sammen i så mange år, er der knyttet nogle tykke bånd mellem dem, som er svære at rive over. Det gør ondt og vil gøre ondt i et stykke tid. Derfor skal du også finde ud af, hvilke ting der gør dig godt og giver dig egenomsorg midt i denne krise.
• Hvad gør dig godt lige nu?
• Hvem kan støtte dig med praktisk hjælp?
• Hvem kan tilbyde dig en skulder at græde ud ved?
• Hvad skal du gøre for at få mest mulig glæde ind i dit hverdag?
Du skriver ikke noget om, hvorvidt I har børn, men hvis I har det, så kan du måske finde inspiration til, hvad I skal være opmærksomme på i artiklen her. Det er mit håb, at I finder sammen igen, men er det ikke muligt, at du da vil finde en god vej frem midt i alt det svære, som fylder lige nu.
De bedste ønsker for dig.
Kærlig hilsen
Mads Madsen, Terapeut og PREP-instruktør