Min kone har det svært
med mine forældre
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er 25 år. Jeg har siden november været gift med min fantastiske kone. Vores to familier kommer rigtig godt ud af det med hinanden, men min kone har det på mange måder svært med mine forældre.
Mine forældre bor ikke så langt fra os, og kom en dag lige hurtigt forbi med nogle ting til os. Da vi lige havde flyttet lidt om i lejligheden, ville mine forældre gerne lige se det. Det blev min kone meget sur over, da hun ikke syntes, hun var velklædt nok til det.
Hun smuttede ud på badeværelset for at tage et bad, men kom ikke ud og hilste.
Det skal lige siges, at fordi vi mange gange overnatter hos hendes forældre under besøg, har de se mig påklædt på næsten alle måder.
Det er efterhånden meget typisk, at der bliver gjort rigtig stor forskel på, om det er mine eller hendes forældre.
Min familie betyder rigtig meget for mig, og jeg syntes det er hårdt, at fordi mine forældre kiggede forbi i 5 min (dog uanmeldt), vil min kone ikke snakke med mig og bliver sur.
Skal jeg blive bedre til at sige fra overfor mine forældre, så de ikke kommer uanmeldt, eller skal jeg sige noget til min kone?
Pfh tak

Svar
Hej!
Dejligt at høre, at jeres familier helt grundlæggende kommer godt ud af det med hinanden. Familien er i det hele taget utrolig vigtig for os – også selvom vi har vores egen lille familie eller ægteskab.
Når vi bliver gift, sker der et vigtigt skifte. Uanset hvad I kommer med af gode værdier fra jeres familier, så er det jer to – og kun jer to, der kan og skal finde ud, hvad der fungerer for jer. Det er jer to – og kun jer to, der sidder i førerhuset i jeres ægteskab. Dét er en kæmpe udfordring for mange par, fordi vi har så svært ved at få vores forældre ud af systemet. F.eks. har nogle kvinder et nært forhold til deres mor og har været vant til at lytte til deres mor og drøfte mange ting med deres mor. Eller nogle mænd har et meget rigidt og fastlåst billede af, at deres egen families værdier må være de mest rigtige. Men der er ingen forældre eller andre familiers værdier, som kan være styrende for et ægteskab.
Derfor er der ingen anden vej for jer, end at I to skal sætte jer sammen og finde ud af, hvordan I sammen ønsker, at det skal være i jeres hjem og ægteskab. Hvordan kan I begge to være i den situation? For I skal begge to være der.
Nu har du lært, at det er vigtigt for din kone at være velklædt – også selvom det ”kun” er dine forældre, der kommer på besøg. Det skal I to finde ud af, hvordan I kan tage bedst muligt hånd om. I skal finde ud af, hvordan du bedst muligt giver din kone mulighed for at tage godt imod dine forældre. Det kunne måske være, at I gerne vil have, at man lige ringer 10 minutter før man kommer forbi. Tænk hvis det er alt, hvad der skal til – mon så ikke du og dine forældre kan leve med det?
Det er også vigtigt for dig, at din kone forstår, hvor vigtig din familie er for dig – uden at det er en tvang, at hun skal have de samme følelser og grænser som dig i forhold til dem. Hun har sine grænser, og de skal respekteres. Når nu din familie betyder så meget for dig, hvordan kan hun så give dig rum til at dyrke samvær med dem?
Det er meget vigtigt at forstå, at vi især i starten af et ægteskab har en tendens til at tro, at det er en trussel, hvis vi ikke har det på samme måde (med mange forskellige ting). Men det har vi det som regel ikke. Vi er forskellige og det er egentlig dét, der er så spændende, tiltrækkende og berigende i et ægteskab. Og samtidig så vanvittig besværligt og frustrerende. Kunsten består i at blive klar over vores forskelligheder. Blive klar over, hvordan vi hver især ser på tingene og at kunne tage hensyn og endda udnytte vores forskellighed. Hvor er det en stor styrke, at du ikke har så snævre grænser. Hvordan kan det bruges som en styrke? Hvor er det en styrke, at din kone har nogle grænser. Hvordan kan det bruges som styrke?
Kærlig hilsen
Mona og Per Ladekjær,
Parrådgiver og psykoterapeut
Mona og Per Ladekjær, Parrådgiver og psykoterapeut