Sexliv
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg er så heldig, at jeg er gift med en fantastisk mand. Vi har et sundt forhold, hvor vi snakker om alt, respekterer hinanden osv. Vi er begge meget åbne og nysgerrige, når det kommer til sex. Vi elsker at udforske og prøve nye ting, men nu er vi nået til et lille bump på vejen. Jeg er meget åben, når det kommer til sex og har intet problem, hvis han har brug for eller lyst til at dyrke sex med en anden, så længe det er med åbenhed. Han har ikke “benyttet” sig af det endnu, da han gerne vil have, jeg er en del af det, – altså en trekant – hvilket vi er enig om er næste skridt. Vi har haft mange lange snakke om dette de sidste par år. Men nu er vi nået dertil, at jeg har svært ved at acceptere at han ikke også vil “give” mig lidt af det samme. Jeg kunne godt tænke mig, vi prøver at have sex med et andet par. Men han kan ikke, at en anden fyr rør ved mig, da han så er bange for, at jeg hellere vil have den nye fyr. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre, da jeg har denne lyst samt får en følelse af, han ikke stoler på mig, selvom jeg godt ved, han normalt stoler på mig.
Hilsen t

Svar
Kære t
Du skriver ”Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre…”. I min besvarelse vil jeg give dig noget, du kan overveje og snakke med din kæreste om, og forhåbentlig vil det give noget afklaring.
Som jeg forstår dit brev, så giver du din kæreste lov til at have sex med andre kvinder, selvom han ikke har gjort det endnu. Du har samtidig en forventning om, at han giver dig den sammen frihed med mænd/par, som du har lyst til.  Da din mand ikke kan acceptere at andre mænd rører ved dig, skaber det et problem for dig, du vil have den samme frihed, og du bliver i tvivl om, om han stoler på, at du kan holde følelserne uden for en sexkontakt med en anden mand/par. Du nævner også, at du har lyst til sex med andre end din mand.
Ud fra et retfærdighedssynspunkt er det vel rimeligt og fair, at I har de samme rettigheder i jeres ægteskab? At din ægtemand er bange for, at du skal få følelser for en anden mand, du har sex med, fortæller noget om, at han ikke vil miste dig. Samtidig fortæller situationen også, at i din ægtemands verden har sex og følelser noget med hinanden at gøre, ellers ville det jo ikke være noget problem(?) Du skriver ”jeg har denne lyst…” men er lyst ikke en følelse? Med andre ord, det er vanskeligt at adskille sex og følelser.
Hvad har I brug for?
Jeg bliver nysgerrig på, hvad sex med andre partnere skal give jer? Er der noget I mangler i jeres parforhold? Er der gået lidt hverdag i den, savner I noget nyt og spændende?
Der sker ofte det i et ægteskab/parforhold, at forelskelsen og tiltrækningen af hinanden aftager. Helt automatisk begynder manden at rette opmærksomheden på andre mulige erobringer og kvinden at søge andres beundring.
Kan man gøre noget for at bevare gnisten og tiltrækningen af hinanden?
Sex er traditionelt en kulmination på en kærlig og intim relation. Sat lidt på spidsen, kan det siges sådan ”god sex om lørdagen, starter om mandagen”. Der varmes op i ugens løb ved at gøre kærlige ting og tilnærmelser for hinanden, der så medvirker til varme følelser for hinanden.
Når sex løsrives fra en kærlig og følelsesladet sammenhæng, som ægteskabet, bliver det til en individuel fornøjelse, som handler om individets tilfredsstillelse, der afføder muligheden for bedømmelse og vurdering ”hvor godt var det?” altså ikke et ”vi”, der har sex, men to enkeltpersoner, der søger deres sex-behov opfyldt.
Måske gør jeg det lidt for enkelt. Man har formentlig gode ønsker om nydelse for den anden i et uforpligtende seksuelt forhold!
Det jeg vil frem til er, lukker man andre ind i ægteskabets tætte intime relation, vil man også lege med muligheden/risikoen for at knytte stærke følelser til andre end sin ægtefælle, og det kan der komme meget tvivl, sorg og bekymring ud af!
Gnisten!
Invester i ægteskabet! Brug tid sammen! Få oplevelser sammen! Bliv nysgerrig på, hvad din partners kærlighedssprog er? Er det rosende ord, gaver, tjenester, tid sammen? Hvordan kan du gøre din partner glad? og han dig glad? Prøv at aftale en periode, hvor i ikke må have sex, for så at sætte mere pris på det, når I må igen, der er mange måder at skabe nyt liv i et ægteskab på.
Inspiration og test
Her på Parvis.dk er der inspiration til parforholdet og på dette link kan man teste sit kærlighedssprog: https://parvis.dk/5-kaerlighedssprog/
Kærlig hilsen
Søren Johan Nielsen, Familie- og psykoterapeut