Skal jeg blive ved at vente?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg begyndte at se en fyr for lidt over en måned siden. Har kendt ham længe, da han er en af min brors venner. Historien er lang, så vil gøre det kort. Det var ham, der begyndte alt dette. Vi havde det godt i starten, og lige pludselig blev han forvirret. Han har følelser for mig, han har sagt, at han er forelsket i mig, og jeg er også blevet forelsket i ham. Han har været i 3 forhold i alt, og de har ikke været godt for ham. De har ikke behandlet ham godt, set ham osv. Han blev såret i de forhold. Vi snakker sammen om alt, vi ses stadig som venner, snakker om alle de følelser og tanker han har. Når vi er sammen ender det altid med vi putter sammen og nyder det (ikke sex). Han siger altid: “Jeg forstår ikke mig selv, for du gør mig glad”.
Sidst vi snakkede sammen kom det frem, at han er bange for at jeg også går fra ham. Jeg spurgte, om han tvivler på mig, nej det gør han ikke, men han tvivler på kvinder generelt. Han siger, at han ikke ved, hvorfor jeg vil ham. Og at han har følelser for mig, men også stadig har følelser for sin eks. Deres forhold sluttede for ca 4 måneder siden. Forholdet sluttede også på en mærkelig måde fra hendes side, og hun sagde til ham, at han skal ikke komme og efter nogle uger og sige, at han har fundet en ny . Det er ligesom han stadig venter på hende, selvom han ikke vil tilbage til hende, for det er ikke godt for ham. Bare med den sætning tænker jeg, at han stadig har mange følelser for hende. Jeg tænker på, hvordan kan han så have følelser for mig også? Er det rigtige følelser han har for mig?
Han vil gerne lukke et kapitel, før han starter på et nyt, har han sagt. Han vil gerne være venner og se, hvad det føre til, men tage det i små skridt. Hvordan skal jeg tackle dette? Synes også efter alt dette (vi begyndte at ses og til nu er der gået ca halvandet måned) har gjort at alle de følelser jeg havde er blevet mindre. Men jeg kan stadig mærke at jeg vil ham, men frygter at eksen altid vil være i hans baghovedet.
Håber alt dette giver mening. Og håber på et svar, for det fylder meget.
Mvh den forvirrede

Svar
Kære den forvirrede.
Tak for din mail! Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, og at dette fylder meget for dig, for det er en vanskelig situation at stå i for dig, men også for din ven.
Først og fremmest har jeg lyst til at sige til dig, at jeg ikke tror, det udelukker chancen for dig og ham, at han stadig har nogle følelser i klemme i forhold til sin ekskæreste. Når vi har været meget tæt med et andet menneske, går følelserne sjældent væk fra dag til dag, så derfor tænker jeg, det er helt normalt, at han ikke oplever, at kapitlet er helt lukket til sin ekskæreste endnu. Jeg tror godt, I kan udvikle et forhold, og muligvis blive kærester, selvom han har det sådan.
Jeg tror, det du kan gøre, er at give ham tid. Jeg tror, tid for ham – men også for jer – er nøglen i denne situation. Han er ikke kommet sig helt over sin ekskæreste, og samtidig har han problemer med tillid generelt, fordi han er blevet såret så mange gange gennem andre forhold. Jeg kan virkelig godt forstå, at det ikke er nemt, og det kunne være rart, hvis dette kunne løses hurtigere, men jeg tror, det vil gavne jeres relation, hvis du giver ham tid til at lægge sit tidligere forhold bag sig, hvis det er det, han vil, så han kan gå ind i relationen til dig uden andre følelser i klemme. Og tid tror jeg også, er afgørende for hans tillid. Du skriver, at han siger, at han ikke tvivler på dig, men på kvinder generelt, fordi han tidligere har været i destruktive forhold og er blevet såret. Derfor tror jeg, han har brug for at mærke, at du bliver der, at du vil ham og jeres forhold det godt, og dette kan godt tage tid. Du skriver også, at han siger, at han gerne vil tage det roligt, være lidt mere sammen som venner, for at se, hvad det fører til – og selvom det kan være svært, fordi det føltes som at gå to skridt tilbage, når I allerede er gået et skridt frem – kan det være, at han oplever en ro og tillid i relationen til dig, og at herved kan bygge ovenpå dette.
Afslutningsvis skriver du så også, at du kan mærke, at dine følelser påvirkes negativt af alt dette, og det forstår jeg godt. Jeg forstår godt din bekymring for, at hans ekskæreste vil fylde for meget for ham og derved også for jeres forhold. Du skal selvfølgelig mærke efter, om du har lysten til at gå ind i dette og lysten til at udvise den tålmodighed, som muligvis kræves, for at I kan opbygge en tillidsfuld og god relation. Men hvis du virkelig vil ham, er det forhåbentligt det værd.
Jeg håber, du kan bruge mit svar og så vil jeg ønske dig alt godt fremover.
Hilsen
Louise Lyngsøe, Psykologistuderende