Skinsyg og jalous
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Som overskriften lyder, så tumler jeg pt med en ekstrem følelse af skinsyge og jalousi.
Jeg har en sød kæreste, der desværre er i gang med at afsone en kortere dom, så jeg ser ham kun en gang ugentligt i nogle timer. Jeg er super glad for ham, men vi har ofte store problemer i vores forhold, og jeg føler, at det er mig, der starter det hele hver gang. Jeg kan eksempelvis blive helt skør i hovedet af at tænke på hans fortid, og jeg kan ofte ikke styre mit tankemønster, hvilket jeg aldrig har kunne.
Jeg er ekstremt sensitiv og lider af angst, så det er nok hovedårsagen til dette. Nå, men som sagt så styrer mine tanker mig ofte, og jeg kan ikke løsrive mig. Jeg får tanker omkring hans ekskærester, og hvad han har lavet med dem og hvad de har oplevet af specielle ting sammen. Det burde jo ikke betyde noget, nu hvor han er sammen med mig, men jeg har en følelse af, at jeg nærmest skal konkurrere med noget, jeg ikke engang ved hvad er.
Et andet eksempel er, at jeg kan blive helt vildt usikker, når jeg kigger på hans tatoveringer, som fylder hele hans ene arm. Det er pin up girls med store bryster og små taljer og næsten nøgne. Jeg ved godt, at det er fuldstændig skørt, at jeg har det sådan, men jeg får det så skidt med mig selv, når jeg kigger på hans tatoveringer. Jeg har ofte overvejet at slå op med ham, fordi jeg simpelthen ikke kan holde ud at have det sådan hele tiden, og jeg synes det er ret pinligt, at en kvinde i starten af 30´erne kan have det sådan. Min kæreste er lidt ældre end mig og har jo selvfølgelig en fortid, hvilket jeg også selv har. Men det spænder godt nok ben for mig ofte. Jeg tror desværre, at han er ved at være en smule træt af min usikkerhed, og det forstår jeg godt. Det er jeg også selv. Han kommer ud om nogle uger, hvor vi så skal bo sammen. Jeg er meget spændt på, hvordan det kommer til at gå, for jeg ved ikke om det bliver bedre af at han kommer ud. Han opsagde sit firma, inden han kom ind at sidde, og hans hus så han kunne flytte hjem til mig efter afsoningen. Så han har lovet alt, for at vi kan være sammen. Men noget inde i mig fortryder det, for jeg kan ikke holde ud at have det sådan her meget længere. Så jeg håber lidt at kunne få nogle gode råd herinde til, hvad man kan gøre for at komme denne usikkerhed til livs, for den ødelægger snart mit forhold fuldstændig 🙁
Hilsen den skinsyge

Svar
Hej Skinsyge
Tak for dit lange, åbenhjertige brev, hvor du ret præcist får beskrevet, hvad du går og tumler med. Jeg er imponeret og glad over den måde, du tager ansvar for dine egne følelser, for ærlighed og åbenhed er altid første skridt i retning af en bedre fremtid.
Du beskriver, hvad du kalder: ”Ekstrem følelse af skinsyge og jalousi”, og så er du rigtig god til at sætte ord på det, der tynger dig! Til gengæld hører vi ikke så meget om din kæreste, andet end at han pt. sidder i fængsel og har nogle voldsomme tatoveringer, som du på en eller anden måde føler, at du skal leve op til. Her har du brug for at finde ud af, om HAN også synes, du skal leve op til noget. Hvilke tegn er der på, at han er glad for dig. Hvordan er jeres sexliv? Er han en hensynsfuld og sød elsker, eller er han bare krævende?
Her nævner du også, at jalousien nok hænger sammen med, at du lider af angst. Det giver rigtig god mening, at der er en sammenhæng mellem det, at du ikke kan styre dine jalousi-tanker og angsten. Det kan være en form for tvangstanker, som igen hænger nært sammen med angsten. Her ville jeg gerne spørge dig, om du er i terapeutisk behandling for din angst? Så er det nemlig rigtig vigtigt, at du nævner jalousien for din psykolog eller terapeut. Hvis du ikke er i behandling, synes jeg, du skal overveje at tale med din læge, om du kan få en henvisning til psykolog. Der kan gives lægehenvisning til psykolog ved let til moderat angst.
Nu har jeres forhold ikke haft de bedste vilkår, fordi din kæreste sidder i fængsel, derfor er det meget forståeligt, at du er bekymret over at I med det samme skal flytte sammen. Ærlig talt, så bliver jeg også bekymret på dine vegne, når jeg læser det. Her ville det måske hjælpe, hvis du og din kæreste tog et PREP-kursus. Det er sådan et kursus, der giver jer mulighed for at tale om de ting, der er vigtige i det lange løb, når I nu skal til at indgå i et nært kærlighedsforhold.
Det er sådan, at mænd tænker mere på sex og er mere seksuelt opstemte i de unge år, hvor mange kvinder blomstrer seksuelt i de lidt mere modne år. Du vil sikkert huske hvor mange tissemænd, der blev tegnet på tavlen i slutningen af folkeskolen? For mange modne er sex mindre præstations- og kønsorganfikseret end i de unge år. Mange beskriver, at det erotiske liv får nye dybder. Der er faktisk en god sandsynlighed for, at din kæreste er klar til et mere forpligtet forhold. Han er så at sige træt af store bryster, og klar til at finde en ven, som han kan dele resten af sit liv med.
Så er der det med, at du fornemmer, at det er dig, der er årsag til de store problemer i jeres forhold. Din kæreste er bare glad for at se dig, men du er usikker på, om du kan leve op til hans forventninger, og det forstyrrer jeres lykke. Her er du nok nødt til at søge til noget professionel hjælp. Faktisk tror jeg, at han er vild med din sensitivitet og dit rige følelsesliv, men alt dramaet er selvfølgelig hårdt for ham. Her må du søge noget professionel hjælp. Parvis har en anonym telefonrådgivning, der er gratis (hver mandag på tlf.24254022), men de kan også anbefale dig en god terapeut, som kan hjælpe dig med dine udfordringer. Umiddelbart tænker jeg, at du kan have nogle udfordringer med dit selvværd, og det gør, at du hele tiden har brug for at blive bekræftet. Det slider parforholdet i det lange løb.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover i livet!
Med venlig hilsen
Tove Larsen, Cand. Pæd. Psych.