Min kæreste har slået op (b)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej. Jeg skriver, fordi jeg er så uheldig, at min kæreste har slået op. Det skete sidste torsdag, og jeg var helt knust. Det kom helt ud af det blå, og jeg forstod slet ikke hvorfor. Vi så så hinanden lørdagen efter, hvor han fortalte, at han syntes vi skændtes for meget, og at han gerne ville prøve at være lidt fri, nu hvor han skal starte på uddannelse i næste uge.
Det hele er bare så underligt, for det er de eneste ting, han har sagt til mig, der viser, han ikke vil være sammen med mig. Alt andet viser mig noget andet. Fx. var han så sød, da jeg så ham i lørdags, og han blev ved med at ville nusse og kysse mig. Lige efter at han havde slået op med mig i torsdag, kyssede han mig også farvel, så jeg er mega forvirret. I lørdags, da vi var sammen, endte det også med, at vi havde sex. Han sagde alle mulige søde ting til mig. Meget mere end han plejer. Han sagde, at han stadig rigtig godt kan lide mig, og at han stadig elsker mig. Det hele er så forvirrende, for jeg føler han bliver ved med at holde en dør åben, men alligevel ikke, for han siger også, at det er den rigtige beslutning.
Det er helt rigtigt, at vi skændtes for meget. Jeg mener, Corona har ødelagt vores forhold, fordi vi var alt for meget sammen. Flere af hans venner har lige de sidste par uger slået op med deres kærester, så jeg er rigtig bange for, at han på en måde er blevet påvirket til det.
Jeg ved slet ikke, om det er det rigtige for os, for jeg var virkelig klar til at kæmpe for vores forhold, selvom det havde gået dårligt i et par måneder. Det kom bare ud af det blå, så jeg var vildt overrasket. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det var en impulsiv beslutning, selvom han siger, at han havde tænkt på det i et par uger.
Jeg føler mig også virkelig trådt på over, at han ikke har givet mig en chance for at gøre noget om, for vi har været sammen i tre år. Han kunne måske godt lige sige, at han tænkte, det ikke gik så godt eller sådan noget i stedet for bare at slå op sådan uden videre.
Jeg vil bare så gerne have ham tilbage, og han har sagt, at jeg bare kan skrive eller ringe, hvis jeg har brug for at snakke. Han siger også, at vi stadig skal ses, men at han lige har brug for en måneds tid til at tænke over alle tingene. Kan bare ikke finde ud af, om det er mere en pause end et break up? For som skrevet er de eneste ting, der indikerer, at vi ikke er sammen længere, at han har slået op og sagt, at han har brug for lidt tid. Alt hvad han skriver, og alt hvad han gjorde den lørdag vi var sammen, så virker det slet ikke, som om at han synes, det er slut. Som I kan høre er jeg meget forvirret over det hele, og jeg håber virkelig, I kan give mig lidt afklaring.
Jeg savner ham bare så utroligt meget og ville gøre alt for, at vi kunne gøre tingene bedre.
Hilsen mig

Svar
Kære du
Tak fordi du deler dine følelser og tanker om bruddet med din ekskæreste.
Din ekskæreste har taget beslutningen om, at I ikke længere skal være et par, hvilket du ikke var forberedt på. Godt nok har I skændtes noget de seneste måneder, men I har ikke snakket om det som sådan. Du skriver, at du føler dig trådt på, fordi din ekskæreste ikke har inddraget dig i beslutningen og givet dig mulighed for, at I sammen kan arbejde for jeres forhold. Din ekskæreste er nu ambivalent i sine ord og handlinger overfor dig. Han føler bruddet er den rigtige beslutning, men siger og gør ting, som ikke stemmer overens med det. Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret, for det lyder forvirrende. Samtidig savner du ham og ville ønske, at situationen var anderledes.
Du skriver, at du er i tvivl, om det er en pause eller et brud. For at passe på dig selv synes jeg, du skal lytte til din ekskæreste ord og forstå situationen som et brud og ikke en pause. En pause ville sætte dig i en forvirrende og drænende venteposition, når nu din ekskæreste har taget styringen i situationen. Det lyder ikke, som om han er åben for dine indvendinger eller ønsker. Han har brug for at være fri, som du skriver, han har sagt. Et brud derimod giver dig mulighed for i dit tempo at afslutte det kapitel, I sammen har haft, og starte på et nyt uden din ekskæreste. På den måde tænker jeg, at bruddet egentlig er det bedste for dig (i forhold til en pause), så du ikke såres mere, end du allerede oplever.
I har været kærester i tre år, og derfor tager det tid at vænne sig til ikke at være et par mere. Det kan tage tid at turde og lykkedes med at slippe den tætte relation og kontakt, både virtuelt og i virkeligheden. Du skal overveje, hvad du har brug for, men jeg tror, at det væsentlige for, at du kan komme godt videre, er langsomt at give slip. Du skriver, at din ekskæreste siger, at han har brug for en måneds tid til at tænke over tingene, men at I så skal ses, og at I altid kan ringe og skrive sammen. I den forbindelse tænker jeg, at det er relevant at huske på forskellen mellem at slå op og blive slået op med. Den situation, du står i, er på mange måder mere sårbar end din ekskærestes. Forholdet er blevet taget fra dig, og det tab og den medfølgende sorg tager tid at håndtere. Samtidig skal du lære at vænne dig til at gå til andre end din ekskæreste med tanker, følelser, oplevelser og behov for socialt samvær. Derfor vil jeg opfordre dig til at give dig selv en pause fra jeres relation, så du kan komme dig over tabet af den. Tal og vær sammen med din familie, venner og veninder, og giv dig selv lov til at føle de følelser, du føler og tanker, du tænker.
Jeg ønsker dig alt godt.
De bedste hilsner fra
Amalie Vigsø Hovaldt, Psykolog