Kan jeg få orgasme
uden fantasierne?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Brevkasse
Jeg skriver, fordi jeg oplever, at jeg ofte har brug for at tænke på bestemte ting, når jeg har sex med min kæreste for at få orgasme. Det er ligesom ikke nok, at jeg bare mærker berøring.
Jeg kan f.eks godt lide tanken om, at der er nogen, der kigger på. Så føler jeg mig mere lækker, fræk og på. I mine tanker kan jeg f.eks. også forestille mig, at der kommer mælk ud af mine bryster, når min kæreste sutter på dem. Det føles også frækt og kan føre til orgasme.
Jeg ville helst bare kunne få orgasme uden tankerne, men det er meget svært. Det føles forkert, at jeg er i gang med mit eget show inde i mit hovedet, mens vi har sex, men jeg ved også, at det betyder noget for min kæreste, at jeg får orgasme, når vi er sammen. Det er selvfølgelig også dejligt for mig, men jeg vil hellere kunne få orgasme uden tankerne. Har du et godt råd?

Svar
Hej
Jeg vil starte med at sige, at det, du beskriver, er almindeligt.
Vores største erogene zone sidder mellem ørerne – nemlig vores hjerne. Her registreres berøring, men også tanker, følelser og heriblandt fantasier. Derfor er fantasier ofte afgørende medspillere, når det kommer til nydelse og orgasmer.
Hvis det føles forkert for dig at “køre dit eget show” inde i hovedet, så kunne du evt. dele tankerne med din partner? Så er det ikke kun dit show, men jeres? Og så føles det måske mindre forkert?
At dele vores fantasier kan være med til at holde fast i det uforudsigelige, i legen og i begæret og dermed styrke parforholdet. Begær trives i det ukendte, i det nye og det uvisse. Når vi deler fantasier, kan vi overraske hinanden (og os selv) med nye sider og udfordre konformiteten lidt. Det kan være en dejlig vitamin-indsprøjtning til sexlivet.
Det kan dog være svært at overvinde det, at dele sine fantasier. Og det kan også være udfordrende at høre ens partners fantasier. Mind hinanden om, at fantasi er fantasi, det vil sige ikke virkelighed. Det, der kan være frækt i tanken, er ikke nødvendigvis frækt i praksis. Tal om, at I er hinandens virkelighed. I kommer først. Fantasierne er bare leg og krydderi.
Og så har jeg lyst til at skrive, at en orgasme er en nydelses-eksplosion. Og selvom det er vigtigt for jer begge, at du kommer, kunne du prøve at fokusere på nydelsen – på det, der føles rart på din krop. Lad langsomt nydelsen vokse og indtage dit system. Måske vil det lede til så meget nydelse, at det eksploderer i en orgasme, måske ikke. Men du kan lege med, at orgasmen i sig selv ikke er målet, men at nydelsen er målet. Og så lade fantasierne ligge ind imellem? Tal evt. med din partner om at søge nydelsen, frem for at jagte orgasmen.
Med ønsket om nydelse!
Amanda Lagoni, Sexolog og parterapeut