Utroskab og jalousi
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har det rigtig svært, fordi jeg er blevet frygtelig jaloux. Det har jeg aldrig været før. Vi har været gift siden august 2014. Min mand har haft alkoholproblemer i de 9 år, vi har kendt hinanden. Det er accelereret efter hans fars død for 2 år siden. Jeg har gentagende gange bedt ham om at søge hjælp. Uden held.
Jeg finder så ud af, at han er utro, og det får bægeret til at flyde over. Jeg giver ham et ultimatum om at gå i behandling. Hvilket han accepterer, da hans arbejde også er truet af alkoholproblemet. Jeg tænker, at jeg vil kæmpe for vores ægteskab, give det en chance, også i modgang.
Vi har talt om utroskaben. Og så mener han ikke, at det skal snakkes mere om det. Men det æder mig op, indeni. Jeg har aldrig haft denne følelse som “partner” før.
Der er en, som han har været i behandling med, som har været en stor støtte for ham. Han taler om hende hele tiden – altså hele tiden! Jeg bliver helt elektrisk indeni, i stedet for at glædes over, at han har fundet en, som han har en fælles oplevelse med.
Nu har jeg konfronteret ham med, hvad det gør ved mig, og fortalt ham, at HAN har plantet jalousiens frø i min hjerne. Jeg kan ikke forhindre det frø i at spire. Han synes, jeg er fuldstændig urimelig. Jeg tror, at jeg ser spøgelser alle vegne, pga. hans svig, og jeg aner ikke, om jeg kan tilgive og komme videre? Hvordan skal jeg tackle det??? Og skal vi videre – sammen?
Vi er et “voksent” par midt i halvtredserne. Min mand har meget svært ved at italesætte alt omkring sig selv/os, pga følesesmæssig umodenhed. Jeg står i et limbo pt, med lettelse over han har fået behandling for sit problem, og med spørgsmålet om, hvorvidt jeg kan tilgive hans utroskab.

Svar
Tak for dit brev til parvis.
Overskriften i dit spørgsmål er om du kan tilgive din mand at han har været dig utro. Du fortæller at I er midt i halvtredserne, og at I har været sammen i 9 år og været gift siden 2014. Din mand har haft alkoholproblemer i al den tid, I har kendt hinanden. Da du finder ud af, at han er dig utro, giver du ham det ultimatum, at han skal gå i behandling. Det fremgår ikke helt klart af dit brev, om han har været dig utro før, han gik i behandling eller om det er kvinden han mødte under behandlingsforløbet, han har været dig utro med. Måske er det heller ikke så vigtigt. Sagen er, at du nu er jaloux, fordi din mand taler godt med en kvinde fra behandlingsstedet. Vi forstår, at han har mødt et menneske, der ligesom ham kæmper med alkohol, og det giver mening for ham at dele erfaringer med hende. Du beskriver, at han taler om hende hele tiden og det gør dig rigtig ked af det og vred. Han synes, du er urimelig, fordi hans utroskab er et overstået kapitel . Du er meget i tvivl, om du kan tilgive ham, og spørger hvordan du skal tackle dette, og om I skal videre sammen.
Først vil vi gerne sige, at det er rigtig godt og vigtigt at din mand er gået i behandling for sit alkoholproblem. Det støtter du og du vil kæmpe for dit ægteskab. Det er godt. Et ægteskab, hvor der er eller har været utroskab, er under meget hårdt pres og tilgivelse er et nøgleord for at komme videre. Det lyder til at du er helt med på, at du må tilgive ham, hvis I skal videre sammen. Du spørger, om det kan lade sig gøre?
Hvad vil det sige at tilgive? For det første er tilgivelse et valg du træffer. Et valg du træffer med din forstand og ikke med dine følelser. Når man træffer det valg – at tilgive – frasiger man sig retten til at tage emnet op igen hele tiden. Man vælger at opgive at bære nag. Man øver sig i at viser den anden tillid på ny. Dine følelser glemmer imidlertid ikke – så handlingen ”tilgivelse” kræver mange bevidste valg hver dag. Valg der handler om, at du/I har givet jeres ægteskab en frisk start. Det er benhårdt arbejde og det tager tid.
Selv når du har valgt at tilgive din mand og I er kommet videre sammen, vil din smerte og sorg over svigtet følge dig. Du vil så at sige have fået sår på sjælen, der tager tid at hele og det efterlader ar. Din mand er ikke meget for at tale om jeres forhold, og du står på den måde noget alene. Et forslag kan være, at I sammen får en samtale med en rådgiver. Formålet med den samtale er, at I begge får italesat det, der er imellem jer, får gjort op og set fremad. Herefter må du forsøge at give slip på fortiden og sammen må I sætte rammerne for at opbygge tilliden igen. I kan også ringe til vores gratis telefonrådgivning for par eller læse artiklen om, hvordan man kommer videre efter utroskab her.
Hvis I begge læser både svaret her og artiklen, kan de være udgangspunktet for en samtale om jeres situation, og hvordan I begge kommer godt videre. Om I skal videre sammen er et spørgsmål I kun selv kan tage stilling til. Vi ønsker jer al mulig held og lykke. Hvis I ønsker mere relevant viden på området, kan I finde flere gode artikler for både den svigtede part og den utro part her.
Venlig hilsen
Jane og Carsten Hvidberg,
Parrådgivere
Jane og Carsten Hvidberg, Parrådgivere