Afslutte forhold?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse.
Jeg skriver til jer, da jeg akut mangler vejledning i mit forhold. Min kæreste spiller en del Playstation. Selvom vi kun er sammen i nogle af ugens dage, så enten vrisser han, eller skubber han mig væk ved mindste berøring (nussen) under hans spil. Udover vrisseriet, vil han på ingen måde være intim. Dette er alt fra krammeri, sex, lave ting sammen, oplevelser osv. Jeg føler mig overset i forholdet, og jeg bliver let valgt fra til fordel for venner og mere Playstation. Har selvfølgelig nævnt det en enkelt gang eller to, at jeg savner ÆGTE kæreste kvalitetstid. Hvilket han ikke lader til at forstå alvoren i.
Jeg går derfor med den tunge beslutning, om jeg på fredag, når jeg kommer hjem, skal tage ind til ham og gøre det forbi?
Er til trods for situationen stadig glad for ham. Men jeg magter heller ikke at blive såret længere.
Jeg er for stolt og samvittighedsfuld til at tage konfrontationen over enten et opkald eller sms.
Gi’r jeg for hurtigt op? Eller skal jeg pakke mine ting og skride?
K.h en såret pige.

Svar
Kære sårede pige,
Det er aldrig sjovt at føle sig valgt fra. Slet ikke, når det virker som om, at ligegyldige ting kommer i forreste række. Jeg kan godt forstå, det gør dig ked af det, og du får lyst til at passe på dig selv ved at trække dig fra forholdet.
Der virker til at være en række forskellige faktorer på spil, som gør det svært for dig at være i forholdet:
1. At din kæreste prioriterer tid til playstation og venner på jeres få ”fællesdage”
2. At din kæreste skubber dig væk eller vrisser, hvis du rører ham, når han spiller
3. At din kæreste ikke vil være intim; kramme, have sex, og lave ting sammen
Grunden til, at du er i et dilemma, er, at du stadig er glad for ham, men at du ikke magter at blive såret mere.
Du skriver, at du har nævnt for ham 1-2 gange, at du savner ægte kæreste kvalitetstid, men at han ikke forstår alvoren i det. Her bliver jeg lidt nysgerrig på, om han i det hele taget forstår, hvad du mener med ægte kærestekvalitetstid? Har du gjort det klart for ham, hvad det vil sige for dig?
Umiddelbart synes jeg, det virker lidt konfliktundgående, hvis du efter 1-2 konfrontationer vælger at give op. I forhold til punkt 1 og 2 vil jeg mene, at det må være til at løse. I kan sammen lave nogle aftaler om, hvor meget tid der skal sættes af til bare at være jer to, de dage I er sammen. Og er han meget optaget af sit spil, er det sikkert irriterende at blive rørt ved, og så er det måske dig, der skal respektere det, og lade være.
Punkt 3 er mere afgørende – det handler jo dybest set om, om I vil hinanden. Har du hørt om kærlighedssprog? Det er en teori om, at der er forskellige måder, vi kan opleve os elsket på (læs fx mere her http://xn--krlighedssprog-0ib.dk/kaerlighedssprog/test-dit-kaerlighedssprog/). For nogen betyder den kropslige kontakt meget, for andre anerkendende ord, tid sammen, gaver og tjenester. Man kan også have en kombination af ”sprog”. Jeg tror, det kan være godt for jer at have en snak om, hvornår I føler jer mest elsket af hinanden, og hvordan I kan få mere af det i jeres tid sammen. Hvordan ville du have det, hvis din kæreste huskede at kramme dig flere gange dagligt? Eller hvis han ind imellem tog initiativ til at lave noget sammen? Det kunne også være at det skulle starte med, at du bliver klogere på ham, og gør mere af det, han føler sig elsket ved. Det kunne være fx at anerkende ham med ord, eller gøre ting for ham. Bliver han fyldt på med kærlighed, er sandsynligheden for, at han giver tilbage, også større. Det kan give en positiv spiral, hvor I kommer hinanden nærmere. Hvis du kan mærke, at tanken om større nærhed mellem jer kunne gøre, at du har lyst til at blive i forholdet, så synes jeg bestemt, det er umagen værd at prøve det af.
Med venlig hilsen