Dårlig samvittighed
overfor min eks
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg blev skilt fra min mand gennem 26 år denne sommer. Skilsmissen var velovervejet fra min side. Parterapeut og psykologhjælp blev forsøgt, men desværre kunne jeg ikke genfinde følelserne for min eks. mand. Jeg er (desværre) en kvinde med et lavt selvværd, og jeg fik aldrig sagt fra og givet min mand besked om, at tingene var ved at gå skævt for os. Jeg har altid tænkt, at så længe han var glad, var jeg også glad. For et par år siden stoppede vi med at kysse og elske og derfra gik det skævt. Jeg forelskede mig i en anden mand, og skønt jeg forsøgte at ignorere det, kunne jeg ikke. Derfor endte mit ægteskab, og det der nu er min store udfordring er, at jeg har så svært ved at slippe min dårlige samvittighed overfor min eks. mand. Han er utrolig ked af det, og det rører mig så dybt. Jeg tror på, at beslutningen om en skilsmisse er den rette på trods af, at jeg stadig har en stærk samhørighedsfornemmelse med min eks. mand. Jeg er meget glad for mit nye forhold, men jeg kan ikke slippe samvittigheden og tankerne for, hvordan min eks. mand har det. Jeg ved godt, at tiden læger alle sår, men hvordan kan jeg arbejde med mig selv, og hvordan hjælper jeg bedst min eks. mand med at komme videre?

Svar
Kære Kvinde
Tak for din henvendelse til Brevkassen.
Problemet
Når jeg læser din henvendelse, forstår jeg, du står i store følelsesmæssige problemer.
Du er nylig skilt fra din mand efter moden overvejelse og er nu i et nyt forhold.
Du kæmper med dårlig samvittighed overfor din ex. mand og har en stærk samhørighedsfornemmelse til ham.
Især er du påvirket af, at han er så ked af det.
Du stiller spørgsmålet, hvordan du kan arbejde med dig selv, og hvordan du hjælper din mand videre frem.
Svar
Det første, jeg reflekterer over, er, at det er efter moden overvejelse, du valgte skilsmisse.
I har været sammen i 26 år, og det at vælge skilsmisse er ikke nogen let beslutning.
Skilsmissen er også ret ny, kun ca. et halvt år siden.
I har levet sammen i mange år og kender også følelsesmæssigt hinanden. Så jeg tænker, I er begge hudløse i Jeres følelser, her hvor bruddet er sket.
Valget var dit, og her kommer der så nogen følger af valget: Den dårlige samvittighed og tankerne for, hvordan din mand har det, her hvor han er så ked af det.
Du må lade din mand opleve, at I er blevet skilt, og at du også følelsesmæssigt trækker dig fra ham.
Jeg forstår, at du kan have menneskelig omsorg for ham, men du har ikke længere ansvaret for, hvordan han har det.
Er der ikke andre, der har omsorg for ham? Hvad med venner og familie?
På den her måde er I følelsesmæssigt stadigvæk alt for meget involveret i hinanden.
Du har en ny partner, og I skal have skabt et liv og en fremtid sammen, og det skal du have frihed til at gå ind i, for at det forhold skal lykkes.
Nu er det din nye partner, der skal have første prioritet.
Du har nok været længere i processen med skilsmissen end din mand, og gjort op med, at du ikke ville ægteskabet længere.
Din ex. mand skal også have en fremtid med mulighed for at finde en ny kvinde.
Jeg tror han sørger over, at ægteskabet gik i stykker og mærker nu alvoren heraf og det må du give ham tid til. Sorg tager tid.
Du kan evt. foreslå ham at komme i en gruppe for nyskilte.
Du har tidligere i forbindelse med jeres forhold søgt hjælp hos terapeut og psykolog uden resultat.
Jeg kan kun anbefale, at du atter søger professionel hjælp til at få set på dit ringe selvværd, som du omtaler og til at blive løst følelsesmæssigt fra din ex. mand.
Du skriver til slut at tiden læger alle sår. Jeg er af en anden opfattelse.
Lise Munk, enke efter afdøde Kaj Munk, blev af en journalist spurgt mange år efter sin mands død, om hun havde oplevet at tiden lægte sårene.
Hertil svarede hun:  ”Så har jeg i hvert fald ikke haft tid nok!”
Sorg, afsked og smerte må vi leve med, og det sætter dybe aftryk i vores liv. Med tiden kan smerten komme på afstand, men den er der.
Kærlig hilsen