Efternavn
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har et spørgsmål vedr. efternavne. Jeg er meget i tvivl og mangler et godt råd.
Jeg skal giftes med min kæreste til sommer, vi har diskuteret om jeg skal have hans efternavn, det ville jeg egentlig gerne. Problemet er lidt, at han har været gift før og hans eks kone har beholdt hans efternavn. De har 3 børn sammen, som også har hans efternavn.
Hans ekskone og jeg har samme fornavn, og så bli´r det lidt mærkeligt, syntes jeg. Hvad gør vi her?
På forhånd tak

Svar
Kære kvinde som snart skal giftes.
Det lyder vel nok dejligt snart at skulle giftes. Jeg vil ønske dig et stort tillykke med det.
Dejligt at du gerne vil vise både din tilkommende og omverdenen, at du helt og fuldt ønsker at høre sammen med ham, ved også at tage hans efternavn til dig.
Jeg kan imidlertid godt forstå dit dilemma. Både hans 3 børn og hans ekskone har samme efternavn. Ovenikøbet har hans ekskone også samme fornavn som dig.
Hvis du kommer til at hedde præcist det samme, tror jeg at I alle vil komme til at opleve det som akavet.
Men hvad gør man så?
En mulighed kunne være, at du tager din kærestes efternavn som mellemnavn, og beholder dit efternavn.
En helt anden mulighed kunne være, at din kæreste tager dit efternavn, enten som mellemnavn eller efternavn.
Hvis det er en af de sidstnævnte løsninger, I vælger, skal I selvfølgelig overveje, hvordan det vil være for hans børn, ikke at hedde det samme som deres far.
Jeg håber at I finder en god løsning for jer alle. Jeg har stor respekt for at I overvejer grundigt hvilket efternavn du/I skal have, for det er forhåbentlig for resten af livet, og skal besluttes i respekt for at I alle kan være i det.
Jeg vil ønske jer et rigtig dejligt sommerbryllup
Mange hilsener fra
Bente Nykjær, Psykoterapeut