Kan forelskelsen opstå igen?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej. Tak for en god brevkasse.
Jeg er en kvinde på 42 år, der har to hjemmeboende delebørn. For ca. tre måneder siden mødte jeg en mand på 45 år, der også har to børn. Vi blev stormende forelsket og gik meget hurtigt frem med at introducere børn osv. Vi brugte nærmest alle dage sammen og næsten kun sammen med børnene. Det betyder, at vi sjældent er alene bare os to voksne, da vi har børn i modsatte uger.
Jeg kunne mærke, at det gik for hurtigt, da jeg ikke følte, at vi fokuserede på os og vores forelskelse. Jeg sagde det et par gange til ham, men vi kørte fortsat på. Jeg kunne mærke, at han pludselig ikke var helt til stede, og så tog vi snakken. Vi er enige om, at vi har mistet forelskelsen for hurtigt, mens vi var i gang med at lege storfamilie. Vi har ikke lyst til at afslutte det, da vi er glade for hinanden. Vi er ikke trætte af at være sammen og kan se os sammen i fremtiden. Vi har derfor besluttet at nulstille, altså ikke holde pause, men gå lidt tilbage. Det betyder, at vi ikke ses hver dag, og kun når ungerne er lagt i seng. Vi fokuserer i det hele taget kun på ham og mig lige nu. Vi håber, at vi på den måde begge kan få mærket efter, hvad vi føler, og om vi som kærester kan blusse lidt op igen. Mit spørgsmål er, om det er en god ide, og om det mon overhovedet kan lade sig gøre….at savnet og “forelskelsen” blusser lidt op igen?
Håber på svar😊

Svar
Kære kvinde.
Tak for dit spørgsmål. Jeg tænker, at jeres problemstilling er noget alle par løber ind i, nemlig at forelskelsen forsvinder, og man finder sig selv og hinanden i en “grå leverpostejs-hverdag”. Måske er I kommet hurtigere ind i den situation på grund af jeres intense opstart af samlivet.
Lige lidt baggrundsviden
Kærlighed og forelskelse er to forskellige ting. Populært sagt: Når forelskelsen forsvinder, må kærligheden tage over, og det er det, jeg læser ud af dit spørgsmål, at I er begyndt på.
Forelskelse er en tilstand, hvor man er bjergtaget af hinanden, men efter en tid går gassen lidt af ballonen. Kærlighed er derimod noget, man bevidst skal arbejde på. Her er der ikke de stormende følelser, som man har i forelskelsen, men man er mere bevidst om, hvad man gør og træffer bevidste valg for at pleje kærligheden. Kærlighedsgaver er noget, man giver, uden at forvente at få noget igen. Læs f. eks. om “De 5 kærlighedssprog” om forskellige måder at vise kærlighed. Måske kan I undersøge, hvilket kærlighedssprog i hver især har. Ind imellem popper forelskelsen så op igen – i større eller mindre grad.
Så svaret på dit spørgsmål må være, at I har fat i den lange ende. At det, I har gang i, er vejen frem. Når I er sammen, er det selvfølgelig vigtigt, at I får talt sammen om de mange detaljer, der er i at flytte sammen som en sammenbragt familie, og hvordan I i praksis vil gøre det, hvis I skal forsøge igen. Endnu mere vigtigt er det, at I også tager tid til bare at snakke om jer selv og jeres tanker og følelser, og hvad I hver især forventer af fremtiden. Brug tid til at lære hinanden godt at kende. Måske kan I få glæde at at bruge Kendskabsspillet – og på den måde blive knyttet tættere sammen.
Så “ja”, jeg tror, I er på rette vej.
Lykke til med jeres parforhold.
Mads Madsen, Terapeut og PREP-instruktør